• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Förresten, jag TROR jag gett tipset innan, men gör det igen. Angående glasögon och linser om ni behöver det. Tror knappt det går hitta billigare än hos Extra Optical på nätet. Jag gör en synundersökning på hemmaplan och kräver receptet i handen ( de vill gärna inte lämna ut det frivilligt då de vill man köper sina grejer där förstås) . Med receptet i handen kan du sen beställa härifrån. Ni som har tex glasögon och behöver progressiva. De hade kostat mig nära 6000 kr på ett känt företag, idag beställde jag för 1395 kr istället hos dem. Kvaliten är lika bra som vilket företag som helst, och kundtjänst är underbara. Du kan låna hem och prova mm, så det finns inget negativt eller att de är bluff. Jag har använt dem i ca 10 år och har inget att klaga på alls.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Brukar se fina handväskor secondhand för en väldigt liten peng, mer än 200 kr behöver man inte betala och då helt ok skick!
Tack för tips. Inte det viktigaste inköpet jag behöver, men något ska man väl ändå kunna köpa någon gång :)
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
För mig är nu allt uträknat och klart för månaden. Det blir inte så mycket "utsvävning" här denna månaden, men det gör inget. Räkningar betalda, glasögon beställda och betalda, medicin uthämtad ( det sista innan högkostnadsskyddet tar det resten av året), busskort köpt och minst en veckas mat är inhandlad. Behöver egentligen bara färskvaror resten av månaden, då hela frysen är fylld och skafferiet proppfullt. Har kunnat plocka ut 3000 kr i sparande, så jag är mer än nöjd, även om målet egentligen är 5000 kr i månaden nu när jag inte har maxbeslut. Sjukt oviktigt, men skulle behöva en handväska också, då min 10 åriga väska verkligen "krackelerat" och "fuskskinnet" lossnar mer och mer från hela väskan, den blev slängd nu i veckan :facejoy:, Men det kan jag väl vara värd ändå efter 10 år med samma väska, även om det är onödigt köp? Men jag får kika runt lite och se om jag hittar någon billig först.

Jag lutar mig ändå tillbaka lite nu. Semestern/sommaren kommer tillbringas på hemmaplan och målet är att bara ta det lugnt, återhämta mig, läsa en bok, sitta vid stranden, sola o bada om vädret tillåter, gå promenader med "lånehund" och där får in lite extra pengar som kan användas till lite lyx i form av något besök ute på någon restaurang och träffa vänner lite mer. Det kommer bli bra. Ser mina grönsaker/örter/rotfrukter växer på balkongen, snart kan jag börja skörda det första, och börja förbereda på att vara nästan "självförsörjande" på detta under resten av året.

Om ett par dagar ska jag ut på en liten utflykt ( dagsutflykt) som gör mig superglad. Jag står för fika/mat ,de andra för bensin, så idag handlade jag lite extra gott i korgen och gör lite goa räkmackor, bakar lite piroger och tar med en lite lyxigare pastasallad med hembakt bröd. Då jag även får uppleva ett par av mina största intressen vid utflykten kommer detta vara sommarens höjdpunkt att bara komma iväg och njuta. Inget jobb, inget slit, inga tider att passa den dagen, jag vet inte när det hände sist :) .
Fantastiskt att kunna spara 3000:- på löneutmätning. :tummen: Hur mycket mer än förbehållet får du ut en sån månad? Själv tog jag ut 500:- och la undan, ska försöka få en liten liten trygghetsbuffert så jag kan få slut på ekonomi-dramat.

Härligt med lite ledigt och en utflykt, vi alla behöver dom där små stunderna för att orka tror jag. :)

Kollade på extra optical nu igen, tror du tipsat innan. Mina linser är betydligt dyrare där än på synsam faktiskt. Men alltid värt att kolla runt utifrån vad man behöver. Precis som med second hand som @Myra skrev. Själv behöver jag en tunnare klänning och en bikini, men jag håller utkik efter rea eller nya plagg med lappar kvar på tex vinted. :)
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Fantastiskt att kunna spara 3000:- på löneutmätning. :tummen: Hur mycket mer än förbehållet får du ut en sån månad? Själv tog jag ut 500:- och la undan, ska försöka få en liten liten trygghetsbuffert så jag kan få slut på ekonomi-dramat.

Härligt med lite ledigt och en utflykt, vi alla behöver dom där små stunderna för att orka tror jag. :)

Kollade på extra optical nu igen, tror du tipsat innan. Mina linser är betydligt dyrare där än på synsam faktiskt. Men alltid värt att kolla runt utifrån vad man behöver. Precis som med second hand som @Myra skrev. Själv behöver jag en tunnare klänning och en bikini, men jag håller utkik efter rea eller nya plagg med lappar kvar på tex vinted. :)
Denna månaden var ändå lite dyr för mig, med tanke på glasögon och mediciner att lösa ut. Jag fick ut ca 3000 kr mer än 6091 kr och det är det det jag plockar ut som sparpengar, och lever på beloppet som är tänkt med löneutmätning, Så av löneutmåtningen är det bara ca 3500 kvar, men det kommer jag klara mig på denna månaden. Köpa en väska och sen inte mer, det blir pengar över :)
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Denna månaden var ändå lite dyr för mig, med tanke på glasögon och mediciner att lösa ut. Jag fick ut ca 3000 kr mer än 6091 kr och det är det det jag plockar ut som sparpengar, och lever på beloppet som är tänkt med löneutmätning, Så av löneutmåtningen är det bara ca 3500 kvar, men det kommer jag klara mig på denna månaden. Köpa en väska och sen inte mer, det blir pengar över :)
Låter klokt så länge man bara kan ha dom på ett bra ställe. Själv vågar jag inte ha några större belopp för man får ju egentligen inte :rolleyes: Men 2000:- är målet att kunna spara undan på sikt så det iaf finns en trygghetsmarginal.
Tänker att mitt alternativ till att spara framöver får bli att ligga steget före. Typ köpa vinterkläder off season osv. Och köpa på sig förbrukningsvaror osv när det är rea. På sikt blir det ju en typ av sparande också.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Någon som testat togoodtogo, smakbox eller liknande? Jag har tänkt länge att testa togoodtogo så denna månad ska det bli av. Beställde en smakbox för 120:- med varor värda ca 400:- också, ska bli spännande.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Någon som testat togoodtogo, smakbox eller liknande? Jag har tänkt länge att testa togoodtogo så denna månad ska det bli av. Beställde en smakbox för 120:- med varor värda ca 400:- också, ska bli spännande.
Har aldrig hört talas om, vad är det för något?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Någon som testat togoodtogo, smakbox eller liknande? Jag har tänkt länge att testa togoodtogo så denna månad ska det bli av. Beställde en smakbox för 120:- med varor värda ca 400:- också, ska bli spännande.
Jag har testat båda. Är inte så imponerad av det innehåll jag får i togoodtogo-kassarna. Konstiga varor som jag aldrig skulle köpt annars o blir ist stående i vår kyl.
Prenumererar på Smakbox. Kan vara lite som julafton då man får den. Tyvärr lite för mkt sötsaker tycker jag. Då har jag ändå lådan "matig".
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Låter klokt så länge man bara kan ha dom på ett bra ställe. Själv vågar jag inte ha några större belopp för man får ju egentligen inte :rolleyes: Men 2000:- är målet att kunna spara undan på sikt så det iaf finns en trygghetsmarginal.
Tänker att mitt alternativ till att spara framöver får bli att ligga steget före. Typ köpa vinterkläder off season osv. Och köpa på sig förbrukningsvaror osv när det är rea. På sikt blir det ju en typ av sparande också.
Att ligga steget före är alltid bra. Det tar ett litet tag att bunkra upp ett lager, men när det väl finns på plats, det är då man "skördar" genom att slippa tänka på det alls. Jag vet "förr i tiden" när jag köpte varor allt eftersom det tog slut. Vissa månader kunde ju tex diskmedel, tvättmedel, schampo, balsam, rengöringsmedel mm ta slut samtidigt och det blev jättedyrt att handla dem gångerna. Med ett lager hemma, vet jag att det alltid finns, och jag kan fylla på lite då och då när det är extrapris på något. Köpte tex 10 kg tvättmedel och gissar jag klarar mig ifrån att köpa under minst 1 år, häller bara över lite i en gammal glassburk för lättare hantering när man ska tvätta.

Pasta, nudlar och spagetti är något jag bunkrat rejält här hemma. Dels för att jag ganska ofta äter det, men också för att det håller otroligt länge och funkar ofta bra att äta ihop med det man kanske har hemma för stunden i rester ( en liten korvbit, lite bacon, köttbullar, en liten bit kassler eller vad det nu kan vara som blivit liggandes från någon annan måltid).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp