• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
Som jag förstår det så vill du inte lägga så mkt pengar på godis som gör?
Mitt tips är att ta en dag i taget. Sätt upp ett delmål att inte köpa godis/annat onödigt på sju dagar. När du klarat det så flyttar du 80kr till ett annat konto (du kan kalla det för Karaktärskonto t ex). Klarar du 14 dagar så flyttar du 100kr till det konto. Du kan även belöna dig med ngt litet, ngt du gillar (lite godis för ca 20kr eller en kaffe på stan). Det tar mellan 21-60 dagar att skapa en ny vana. Gör det till en ny vana att spara istället för att köpa godis (jag tycker det är viktigt att ha en ”morot” när man skapar nya vanor och det underlättar) Sen när du ser att pengarna på Karaktärskontot växer så kommer du bli mer motiverad att fortsätta.
Du kan sätta upp mål hur mkt du vill spara eller vad du vill använda pengarna till (dock välj inte godis)
Ha ha nej inte godis :facejoy: Jättebra råd @Myra! Ja men det är faktiskt inte lätt! Tyvärr har jag en dragning till skräpmat också.:wicked:
Denna månaden ska jag skärpa mej! Tack så mycket :folded:<3
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 298
Mottagna reaktioner
7 556
Poäng
5 137
Precis. Nånstans så är det ju faktiskt inte ett problem att inte kunna unna sig hämtmat etc, har man mat att äta sig mätt och hyffsat näringsrikt så har man det rätt bra egentligen. Men att bryta gamla mönster tar ibland lite tid.
Du som har kämpat med ekonomin en längre tid, tycker du att det har varit en kamp mer eller mindre hela tiden eller har du vant dig och hittat nån slags ro i vardagen trots allt du kanske inte haft råd med?
Det svåraste har varit att aldrig ha pengar att göra ngt med familjen. Köpa glass ute en varm sommardag har inte alls varit självklart. Så jag har mest mått dåligt att det har gått ut över barnen. Kan tyvärr inte säga att jag hittat ro i vardagen då jag tänker på ekonomin hela tiden. Så fort sambon börjar en mening med Jag/vi behöver så blir jag väldigt stressad att det ska handla om ngt som kostar. Så psyket har absolut tagit stryk! Väldigt mkt stryk! Men tycker nu att jag ser ljuset i tunneln och hoppas bara att vi är friska för en sjukskrivning skulle vara förödande. Haft tur med att barnen älskar secondhand! Nu har jag inga barn under 18 längre så även om ena barnet fortf bor hemma så har hon ett deltidsjobb men betalar själv för det hon vill ha, smink, kläder, resor och även busskort, mediciner och en del mat. Så det gör det lättare för mig absolut.
Jag har uppnått ett viktigt delmål, att inte ligga efter när allt är betalt. Försöker spara också. Men pengarna är fortf slut långt innan nya pengar kommer. Så sparade pengar på vanliga konton tas ut och används. Nästa delmål är att inte behöva ta fr sparkontona.
Allt löser sig så länge man är frisk tänker jag.
Har kämpat sedan 2011. Nästa år kommer jag inte ha kvar några inkasso alls förutom ett. Bara det är stort! Har har varit stamkund hos massa inkasso senaste 12 åren!!!
Det enda som ger ro är sparade pengar! Det är trygghet. Ett mål är att spara minst 50 k till slutet på 2025! Jag vet att experterna säger att man ska betala av alla sina skulder innan man börjar spara men jag tänker försöka spara parallellt med skulderna. Skulder har jag gott om ändå. Känns viktigt att spara!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 298
Mottagna reaktioner
7 556
Poäng
5 137
Ha ha nej inte godis :facejoy: Jättebra råd @Myra! Ja men det är faktiskt inte lätt! Tyvärr har jag en dragning till skräpmat också.:wicked:
Denna månaden ska jag skärpa mej! Tack så mycket :folded:<3
Det bästa med livet är att det aldrig är för sent. Jag hejar på dig
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
Det svåraste har varit att aldrig ha pengar att göra ngt med familjen. Köpa glass ute en varm sommardag har inte alls varit självklart. Så jag har mest mått dåligt att det har gått ut över barnen. Kan tyvärr inte säga att jag hittat ro i vardagen då jag tänker på ekonomin hela tiden. Så fort sambon börjar en mening med Jag/vi behöver så blir jag väldigt stressad att det ska handla om ngt som kostar. Så psyket har absolut tagit stryk! Väldigt mkt stryk! Men tycker nu att jag ser ljuset i tunneln och hoppas bara att vi är friska för en sjukskrivning skulle vara förödande. Haft tur med att barnen älskar secondhand! Nu har jag inga barn under 18 längre så även om ena barnet fortf bor hemma så har hon ett deltidsjobb men betalar själv för det hon vill ha, smink, kläder, resor och även busskort, mediciner och en del mat. Så det gör det lättare för mig absolut.
Jag har uppnått ett viktigt delmål, att inte ligga efter när allt är betalt. Försöker spara också. Men pengarna är fortf slut långt innan nya pengar kommer. Så sparade pengar på vanliga konton tas ut och används. Nästa delmål är att inte behöva ta fr sparkontona.
Allt löser sig så länge man är frisk tänker jag.
Har kämpat sedan 2011. Nästa år kommer jag inte ha kvar några inkasso alls förutom ett. Bara det är stort! Har har varit stamkund hos massa inkasso senaste 12 åren!!!
Det enda som ger ro är sparade pengar! Det är trygghet. Ett mål är att spara minst 50 k till slutet på 2025! Jag vet att experterna säger att man ska betala av alla sina skulder innan man börjar spara men jag tänker försöka spara parallellt med skulderna. Skulder har jag gott om ändå. Känns viktigt att spara!
Du är en kämpe @Myra. Fantastiskt! <3 :folded::face3hearts:
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Det svåraste har varit att aldrig ha pengar att göra ngt med familjen. Köpa glass ute en varm sommardag har inte alls varit självklart. Så jag har mest mått dåligt att det har gått ut över barnen. Kan tyvärr inte säga att jag hittat ro i vardagen då jag tänker på ekonomin hela tiden. Så fort sambon börjar en mening med Jag/vi behöver så blir jag väldigt stressad att det ska handla om ngt som kostar. Så psyket har absolut tagit stryk! Väldigt mkt stryk! Men tycker nu att jag ser ljuset i tunneln och hoppas bara att vi är friska för en sjukskrivning skulle vara förödande. Haft tur med att barnen älskar secondhand! Nu har jag inga barn under 18 längre så även om ena barnet fortf bor hemma så har hon ett deltidsjobb men betalar själv för det hon vill ha, smink, kläder, resor och även busskort, mediciner och en del mat. Så det gör det lättare för mig absolut.
Jag har uppnått ett viktigt delmål, att inte ligga efter när allt är betalt. Försöker spara också. Men pengarna är fortf slut långt innan nya pengar kommer. Så sparade pengar på vanliga konton tas ut och används. Nästa delmål är att inte behöva ta fr sparkontona.
Allt löser sig så länge man är frisk tänker jag.
Har kämpat sedan 2011. Nästa år kommer jag inte ha kvar några inkasso alls förutom ett. Bara det är stort! Har har varit stamkund hos massa inkasso senaste 12 åren!!!
Det enda som ger ro är sparade pengar! Det är trygghet. Ett mål är att spara minst 50 k till slutet på 2025! Jag vet att experterna säger att man ska betala av alla sina skulder innan man börjar spara men jag tänker försöka spara parallellt med skulderna. Skulder har jag gott om ändå. Känns viktigt att spara!
Vilket slit du gjort och gör! Hoppas verkligen det blir lättare för dig framöver, att ständigt kämpa är tufft. <3
Håller med, skillnaden mellan att ha sparade pengar och inte är enorm!
 
Senast ändrad:

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Några paket glass och en valfri topping på Ica kostar ca 100:- och ger 6-8 glassar räknat på 2 kulor med topping. 12-16:- per glass. Ute kostar två kulor med topping iaf 60:-. Är det nåt jag uppskattar på sommaren så är det en sån glass, men i år köper jag hem och bara vid eventuell resa köper jag det ute. Pengar att spara utan att offra guldkanten :tummen:
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 309
Mottagna reaktioner
884
Poäng
717
Några paket glass och en valfri topping på Ica kostar ca 100:- och ger 6-8 glassar räknat på 2 kulor med topping. 12-16:- per glass. Ute kostar två kulor med topping iaf 60:-. Är det nåt jag uppskattar på sommaren så är det en sån glass, men i år köper jag hem och bara vid eventuell resa köper jag det ute. Pengar att spara utan att offra guldkanten :tummen:
Härligt och bra tips
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Matbudget på 2200:- för 4.5 vecka ger 488:- per vecka. Handlade idag. Utgick från vad jag har i frysen, samt erbjudanden. 481:-. Då köptes det lite grejer som bara bruka behövas första handlingen i månaden såsom värmeljus och sköljmedel också. Nöjd med det. Igår när jag kom hem efter att ha varit iväg så fanns det knappt nåt att äta, och att beställa hem mat hade varit bekvämt. Istället valde jag att ta ett avsteg från mina kostpreferenser och klara mig på stuvade makaroner med ketchup eftersom jag hade ätit bra frukost och lunch. Jag hade ingen träning igår heller. Jag har bestämt mig. Och när jag väl kommer till en punkt att jag verkligen har bestämt mig så backar jag inte. Hoppas ni andra kämpar är med på resan, låt bli impulsiva inköp och massa onödigt, åtminstone i början av månaden. Finns det sen några hundra kvar precis innan nästa lön kanske man kan unna sig lite extra och spara lite.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
För mig är nu allt uträknat och klart för månaden. Det blir inte så mycket "utsvävning" här denna månaden, men det gör inget. Räkningar betalda, glasögon beställda och betalda, medicin uthämtad ( det sista innan högkostnadsskyddet tar det resten av året), busskort köpt och minst en veckas mat är inhandlad. Behöver egentligen bara färskvaror resten av månaden, då hela frysen är fylld och skafferiet proppfullt. Har kunnat plocka ut 3000 kr i sparande, så jag är mer än nöjd, även om målet egentligen är 5000 kr i månaden nu när jag inte har maxbeslut. Sjukt oviktigt, men skulle behöva en handväska också, då min 10 åriga väska verkligen "krackelerat" och "fuskskinnet" lossnar mer och mer från hela väskan, den blev slängd nu i veckan :facejoy:, Men det kan jag väl vara värd ändå efter 10 år med samma väska, även om det är onödigt köp? Men jag får kika runt lite och se om jag hittar någon billig först.

Jag lutar mig ändå tillbaka lite nu. Semestern/sommaren kommer tillbringas på hemmaplan och målet är att bara ta det lugnt, återhämta mig, läsa en bok, sitta vid stranden, sola o bada om vädret tillåter, gå promenader med "lånehund" och där får in lite extra pengar som kan användas till lite lyx i form av något besök ute på någon restaurang och träffa vänner lite mer. Det kommer bli bra. Ser mina grönsaker/örter/rotfrukter växer på balkongen, snart kan jag börja skörda det första, och börja förbereda på att vara nästan "självförsörjande" på detta under resten av året.

Om ett par dagar ska jag ut på en liten utflykt ( dagsutflykt) som gör mig superglad. Jag står för fika/mat ,de andra för bensin, så idag handlade jag lite extra gott i korgen och gör lite goa räkmackor, bakar lite piroger och tar med en lite lyxigare pastasallad med hembakt bröd. Då jag även får uppleva ett par av mina största intressen vid utflykten kommer detta vara sommarens höjdpunkt att bara komma iväg och njuta. Inget jobb, inget slit, inga tider att passa den dagen, jag vet inte när det hände sist :) .
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 298
Mottagna reaktioner
7 556
Poäng
5 137
För mig är nu allt uträknat och klart för månaden. Det blir inte så mycket "utsvävning" här denna månaden, men det gör inget. Räkningar betalda, glasögon beställda och betalda, medicin uthämtad ( det sista innan högkostnadsskyddet tar det resten av året), busskort köpt och minst en veckas mat är inhandlad. Behöver egentligen bara färskvaror resten av månaden, då hela frysen är fylld och skafferiet proppfullt. Har kunnat plocka ut 3000 kr i sparande, så jag är mer än nöjd, även om målet egentligen är 5000 kr i månaden nu när jag inte har maxbeslut. Sjukt oviktigt, men skulle behöva en handväska också, då min 10 åriga väska verkligen "krackelerat" och "fuskskinnet" lossnar mer och mer från hela väskan, den blev slängd nu i veckan :facejoy:, Men det kan jag väl vara värd ändå efter 10 år med samma väska, även om det är onödigt köp? Men jag får kika runt lite och se om jag hittar någon billig först.

Jag lutar mig ändå tillbaka lite nu. Semestern/sommaren kommer tillbringas på hemmaplan och målet är att bara ta det lugnt, återhämta mig, läsa en bok, sitta vid stranden, sola o bada om vädret tillåter, gå promenader med "lånehund" och där får in lite extra pengar som kan användas till lite lyx i form av något besök ute på någon restaurang och träffa vänner lite mer. Det kommer bli bra. Ser mina grönsaker/örter/rotfrukter växer på balkongen, snart kan jag börja skörda det första, och börja förbereda på att vara nästan "självförsörjande" på detta under resten av året.

Om ett par dagar ska jag ut på en liten utflykt ( dagsutflykt) som gör mig superglad. Jag står för fika/mat ,de andra för bensin, så idag handlade jag lite extra gott i korgen och gör lite goa räkmackor, bakar lite piroger och tar med en lite lyxigare pastasallad med hembakt bröd. Då jag även får uppleva ett par av mina största intressen vid utflykten kommer detta vara sommarens höjdpunkt att bara komma iväg och njuta. Inget jobb, inget slit, inga tider att passa den dagen, jag vet inte när det hände sist :) .
Brukar se fina handväskor secondhand för en väldigt liten peng, mer än 200 kr behöver man inte betala och då helt ok skick!
Det beror förstås på var man bor, här i huvudstaden finns stort utbud av secondhand butiker.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp