• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Det är det här jag menar. Jag tycker absolut du kommer med bra tips. Men just när det gäller vad man väljer att äta ur hälsosynpunkt, det är det jag känner att vi inte behöver fastna i. För min del handlar det mer om andra problem än att inte veta vad som är billigt osv också, och jag har förstått att jag inte är ensam om det. Om du kan spara 2000-4000:- i månaden på löneutmätning så har du nog mer än förbehållet tänker jag, och det är ju toppen isåfall! För min del är matkostnaden en del som jag jobbar med och delar med mig av för att jag tror att vi är många som kämpar på olika sätt och av olika anledning. Inte alls meningen att göra dig ledsen.

Jag har också haft privata saker som hänt som plötsligt dragit upp kostnaderna. Har man sparat pengar innan löneutmätning klarar man ju även sånt lättare. Tyvärr gjorde inte jag det då jag hade ett spelmissbruk som jag då inte hade tagit mig ur.
Nej, jag har inte maxbeslut, men det har du ju skrivit att du inte har heller, så vi får båda ut mer än dessa exakta 6091 kr. Jag lägger ca 1000 kr på räkningar ( a-kassa, el, telefon, hemförsäkring) och 1500 kr på mat, det är 2500 kr i månaden jag "måste" ha till. Medicin, sjukvård busskort, hyra osv får jag ju behålla pengar för och det räknar jag därför som "betalt". Jag har alltså ca 3600 kvar om man skulle räkna på på dessa 6091 kr. Här kan jag välja att spara eller spendera dem. Jag brukar välja att lägga runt 1500 kr på nöje/kläder/övrigt och har alltså fortfarande 2600 kr kvar att spara om jag skulle vilja. Denna månaden kommer jag behöva glasögon, så då blir det inte mycket kvar att spara, men då får jag prioritera om att inte köpa annat, och kunna spara in 1500 kr där istället på övrigt/nöje.

Nu har jag lite mer pengar än såhär, då jag inte har maxbeslut, men det jag vill visa är att även om jag "bara" hade haft 6091 kr, så hade jag kunnat spara, trots glasögonen, men får då prioritera bort det som inte är absolut nödvändigt istället.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
413
Poäng
527
Blev rekommenderad denna tråd av Hella. Precis släppt allt skickat in en skuldsaneringsansökan via budget o skuldrådgivare mycket bra sådan fick jag och har könt mig väldigt ledsen nere ångest o oro i flera dagar o tappat livslusten men har börjat ta hsnd om mitt välmående jag ska spara 10000 kr i månsden f rom juni tänkte jag. Hoppas det dröjer ett halvår innan löneutmätning drar igång el om jag blir godkänd för skuldsanering
Härligt ett stort steg framåt genom att skicka in din skuldsaneringsansökan och att du börjat ta hand om ditt välmående.Önskar dig all lycka med din ansökan och hoppas att du snart känner dig bättre och mer positiv inför framtiden. Alla förtjänar att må bra så ta hand om dig själv och familjen och fortsätt kämpa!
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Nej, jag har inte maxbeslut, men det har du ju skrivit att du inte har heller, så vi får båda ut mer än dessa exakta 6091 kr. Jag lägger ca 1000 kr på räkningar ( a-kassa, el, telefon, hemförsäkring) och 1500 kr på mat, det är 2500 kr i månaden jag "måste" ha till. Medicin, sjukvård busskort, hyra osv får jag ju behålla pengar för och det räknar jag därför som "betalt". Jag har alltså ca 3600 kvar om man skulle räkna på på dessa 6091 kr. Här kan jag välja att spara eller spendera dem. Jag brukar välja att lägga runt 1500 kr på nöje/kläder/övrigt och har alltså fortfarande 2600 kr kvar att spara om jag skulle vilja. Denna månaden kommer jag behöva glasögon, så då blir det inte mycket kvar att spara, men då får jag prioritera om att inte köpa annat, och kunna spara in 1500 kr där istället på övrigt/nöje.

Nu har jag lite mer pengar än såhär, då jag inte har maxbeslut, men det jag vill visa är att även om jag "bara" hade haft 6091 kr, så hade jag kunnat spara, trots glasögonen, men får då prioritera bort det som inte är absolut nödvändigt istället.
Jag har inte maxbeslut nej men just därför så ber jag heller inte om att få behålla extra för linser, glasögon, mediciner osv just nu. Förra gången jag ringde om nåt extra så nämnde handläggaren maxbeslut, så därför vågar jag inte för är rädd att då förlora min enda möjlighet att få ut extra. Jag har också en beräknad inkomst som är högre än min verkliga, så måste tjäna märkbart mer för att få ut extra.

Jag har hudvård och hårvård som inte går att köpa billigaste möjliga pga allergier och atopi, sånt kostar också. Samt medicin som inte är på recept, alltså går det utanför högkostnadskyddet. Har en smärtproblematik som jag går på behandling privat för eftersom att vården endast erbjuder medicin som inte hjälper på sikt och ja, det är en kostnad men det ger mig också en bättre chans att slippa längre sjukskrivningar. Jag har ca 2000:- på räkningar varje månad så där skiljer det sig också en del.
Du har ju sparat pengar innan löneutmätning, har du rört dom för något till dig själv sen löneutmätningen började? Jag tycker alltid det dyker upp något som gör att man inte går runt. Men den här månaden har jag bestämt att det blir annorlunda så långt jag kan påverka det.

Hursomhelst så har vi alla ett ansvar att göra vårt bästa. Att försöka igen och igen tills man når ett resultat man själv är nöjd med. För min del blir det iallafall inget extra denna månad förutom lite blommor till balkongen. Skulle vilja odla grönsaker men är kanske för sen för det nu, och färdiga plantor är väl dyrt antar jag. :rolleyes:
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 309
Mottagna reaktioner
884
Poäng
717
Härligt ett stort steg framåt genom att skicka in din skuldsaneringsansökan och att du börjat ta hand om ditt välmående.Önskar dig all lycka med din ansökan och hoppas att du snart känner dig bättre och mer positiv inför framtiden. Alla förtjänar att må bra så ta hand om dig själv och familjen och fortsätt kämpa!
Åh tack så mycket för dina värmande ord
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
Nej, jag har inte maxbeslut, men det har du ju skrivit att du inte har heller, så vi får båda ut mer än dessa exakta 6091 kr. Jag lägger ca 1000 kr på räkningar ( a-kassa, el, telefon, hemförsäkring) och 1500 kr på mat, det är 2500 kr i månaden jag "måste" ha till. Medicin, sjukvård busskort, hyra osv får jag ju behålla pengar för och det räknar jag därför som "betalt". Jag har alltså ca 3600 kvar om man skulle räkna på på dessa 6091 kr. Här kan jag välja att spara eller spendera dem. Jag brukar välja att lägga runt 1500 kr på nöje/kläder/övrigt och har alltså fortfarande 2600 kr kvar att spara om jag skulle vilja. Denna månaden kommer jag behöva glasögon, så då blir det inte mycket kvar att spara, men då får jag prioritera om att inte köpa annat, och kunna spara in 1500 kr där istället på övrigt/nöje.

Nu har jag lite mer pengar än såhär, då jag inte har maxbeslut, men det jag vill visa är att även om jag "bara" hade haft 6091 kr, så hade jag kunnat spara, trots glasögonen, men får då prioritera bort det som inte är absolut nödvändigt istället.
Jag har 3886 kr nu. Köper mat för 3 veckor ca 1600 kr då är det kvar till mat 400 kr ca, present ca 400 kr.= ca 1486 kvar.
Ska försöka utmana mej själv att spara 1000 kr 486 kr till nöje hårvård semeater mm.
Hoppas jag inte behöver gå till läkare. Skjuter hela tiden på tandläkaren hade inte råd att göra allt.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 298
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Ja, men då pratar vi endast om pizza, som jag inte äter som nån standardmat. Sen vill jag också tycka om det jag äter. Så det är så jag väljer. Godis, dricka etc är ju inte istället för mat. Och mycket hämtmat utemat jag köper är bra mat utifrån hur jag vill äta näringsmässigt. Alla gör vi våra val och det som är rätt för en behöver inte vara rätt för andra. Och vad säger att jag äter en pizza på ett mål? Låt oss släppa diskussionen om vad man väljer att äta och inte.
Förstår vad du menar. Man är oftast sugen på en pizza och sällan sugen på en korvrätt.
Jag är väldigt prismedveten (pga ekonomin) och gör så genomtänkta val när det kommer till att handla billig mat men har jag råd nån gång med en hämtpizza så känns det lyxigt och att man unnar sig ngt efter alla andra billiga middagar jag åstadkommit.
Man får köra på de alternativ som funkar för en själv helt enkelt. Alla gör vi våra val. Så länge man är medveten hur och varför man väljer det ena framför det andra så är det bra.
Man ska själv vara nöjd, det är inte ett mål att göra andra nöjda.
Ska tillägga att under många år har det inte funnits utrymme för varken hämtmat eller äta ute. Har varit tvungen att vända på varje krona. Men det har blivit pizza nån gång varannan månad på senare tid när utrymme finns. Så får man dra in på ngt annat.
 
Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 298
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Jag släpper gärna diskussionen, men försöker bara hjälpa till, inte döma dig, även om mina ord är "hårda". Du skriver ju själv att du lägger ner för mycket pengar på utemat/hämtmat, pizza, snacks och dricka, samtidigt som du inte får ihop ekonomin just pga detta. Jag ger bara min syn på saken.

Om du vill lägga alla dessa pengar på mat, det är ditt val och inget jag lägger mig i, men sanningen är ändå att vi lever på löneutmätning och inte kan leva så dyrt varje månad utan att gå back och hamna mer illa till. Valet är ditt, och jag har, med ungefär samma summa som dig i månaden för utgifter, kunnat spara och lever ganska normalt på det ändå, utan att kunna unna mig allt jag vill ha. Vi är båda ensamstående utan barn, har sjukdom som kräver medicin/sjukvård, båda behöver glasögon/linser, och vi har ungefär samma summa pengar att leva för i månaden. Jag kan spara runt 2-4 tusen i månaden, du går back, behöver låna och har det betydligare tuffare med ekonomin än mig. Någonstans i detta så skiljs våra liv enormt mycket åt på vad vi lägger pengarna på, och det är väl där någonstans jag försöker ge tips och råd på det jag klarar bra med ekonomin, och att få andra att tänka till.

Jag har flertalet gånger skrivit i denna tråd ( som förvisso är lång och har många inlägg om allt möjligt) och där försökt ge massa tips och råd att kunna överleva på en mindre summa. Oftast är svaren tillbaka att jag är duktig, det är bra gjort osv. Jag är inte ute efter beröm eller att jag är duktig, jag vill ge er tips och inspiration på att det går att få ihop det om man bara planerar och tänker efter. Ert "tänk" är inget jag kan hjälpa till med, det är ni själva som väljer vad ni lägger pengar på och hur ni hanterar er ekonomi. Men att månad efter månad gå back och inte klara sig, då kanske det ändå är dags att börja tänka om och börja planera bättre? Göra prioriteringar på vad som är viktigt och vad som är onödigt?

Blir faktiskt lite ledsen när man här efterfrågar råd och tips, får det nedskrivet, och tar det som kritik tillbaka att man vill avsluta diskussionen och försvarar sitt beteende med att att " jag väljer själv vad jag vill äta". Varför ber du då om råd och tips?
Fast det måste väl ändå vara upp till var och en vad man väljer att äta/lägga pengar på. Att ge tips i all välmening är en sak, att bli ledsen att främmande människor inte efterlever ens tips är ngt annat.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Jag har 3886 kr nu. Köper mat för 3 veckor ca 1600 kr då är det kvar till mat 400 kr ca, present ca 400 kr.= ca 1486 kvar.
Ska försöka utmana mej själv att spara 1000 kr 486 kr till nöje hårvård semeater mm.
Hoppas jag inte behöver gå till läkare. Skjuter hela tiden på tandläkaren hade inte råd att göra allt.
3886:- är det vad du har kvar efter hyra och nödvändigaste räkningarna? Verkligen inte mycket. Men kämpa på, alla kan hitta bättre vägar framåt!
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Förstår vad du menar. Man är oftast sugen på en pizza och sällan sugen på en korvrätt.
Jag är väldigt prismedveten (pga ekonomin) och gör så genomtänkta val när det kommer till att handla billig mat men har jag råd nån gång med en hämtpizza så känns det lyxigt och att man unnar sig ngt efter alla andra billiga middagar jag åstadkommit.
Man får köra på de alternativ som funkar för en själv helt enkelt. Alla gör vi våra val. Så länge man är medveten hur och varför man väljer det ena framför det andra så är det bra.
Man ska själv vara nöjd, det är inte ett mål att göra andra nöjda.
Ska tillägga att under många år har det inte funnits utrymme för varken hämtmat eller äta ute. Har varit tvungen att vända på varje krona. Men det har blivit pizza nån gång varannan månad på senare tid när utrymme finns. Så får man dra in på ngt annat.
Precis. Nånstans så är det ju faktiskt inte ett problem att inte kunna unna sig hämtmat etc, har man mat att äta sig mätt och hyffsat näringsrikt så har man det rätt bra egentligen. Men att bryta gamla mönster tar ibland lite tid.
Du som har kämpat med ekonomin en längre tid, tycker du att det har varit en kamp mer eller mindre hela tiden eller har du vant dig och hittat nån slags ro i vardagen trots allt du kanske inte haft råd med?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 298
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Jag har 3886 kr nu. Köper mat för 3 veckor ca 1600 kr då är det kvar till mat 400 kr ca, present ca 400 kr.= ca 1486 kvar.
Ska försöka utmana mej själv att spara 1000 kr 486 kr till nöje hårvård semeater mm.
Hoppas jag inte behöver gå till läkare. Skjuter hela tiden på tandläkaren hade inte råd att göra allt.
Som jag förstår det så vill du inte lägga så mkt pengar på godis som gör?
Mitt tips är att ta en dag i taget. Sätt upp ett delmål att inte köpa godis/annat onödigt på sju dagar. När du klarat det så flyttar du 80kr till ett annat konto (du kan kalla det för Karaktärskonto t ex). Klarar du 14 dagar så flyttar du 100kr till det konto. Du kan även belöna dig med ngt litet, ngt du gillar (lite godis för ca 20kr eller en kaffe på stan). Det tar mellan 21-60 dagar att skapa en ny vana. Gör det till en ny vana att spara istället för att köpa godis (jag tycker det är viktigt att ha en ”morot” när man skapar nya vanor och det underlättar) Sen när du ser att pengarna på Karaktärskontot växer så kommer du bli mer motiverad att fortsätta.
Du kan sätta upp mål hur mkt du vill spara eller vad du vill använda pengarna till (dock välj inte godis)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp