• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Beviljad skuldsanering!

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Är nog oftast inte rimligt att få en ev betalplan inom ett par månader, då företagen har 30 dagar på sig att få in dokumentation till fogden från datumet man läggs upp i POIT. Så lär ju dröja iaf drygt 5v innan de ens kollar på ärendet, så de kan vara säkra på att allt kommit in.
 

Bättreliv

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
31 Maj 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
1
Poäng
12
Hej!

Jag har ansökt skuldsanering 3 ggr och blivit nekad alla gånger p.g.a. aktieköpet.

Kan någon här på forumet förklara för mig om det har olika betydelse hur skulderna uppkommit när man ansöker om skuldsanering ?

Mina skulder bygger till 93 % på spelmissbruk och 7 % på aktieköp (förlust).

Kronofogden har hakat upp sig på aktieköpet trots att endast 7 % av skulder har uppkommit från aktieköpet

Förklaring:
Det är inte skäligt och ge dig skuldsanering i dagsläget.

då är min fråga när är det aktuellt och ge skuldsanering då det har gått över 2 år nu ?
 

PK 84

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
12 December 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
7
Poäng
31
Hej allihop här!
Jag skickade in min ansökan om skuldsanering ihop med skuldrådgivare på kommunen 9/11 2023. Jag fick inledande skuldsanering 12/2 2024. Lång väntan på svar... Men...
Idag fick jag beslut om skuldsanering, ska bara ringa imorgon och godkänna stod det. Herregud jag tror jag dör! Hade 1,5 miljoner... Ska betala som jag gjort under inledande; 3800 kr/månad. enligt bifogad betalplan som börjar i september, men betalt det sen inledande i februari.

Ville skriva till er som väntar, tagit 9 månader från ansökan och över 4 månader från inledande. Kan man slappna av nu? Får jag en ny chans till liv 2029. Herregud.

EDIT. Jag glömde min fråga.
Jag fick tillbaks 18.000 kr. på skatten nyss, inte varit med om det på några år då det utmätts direkt. Ska jag betala in det eller får man en chans att behålla något? Behöver ju gå till tandläkare osv. Tacksam för svar
Kram till alla
Jag vet inte om du kanske redan skrivit hur din situation uppstått? :)

jag har några frågor om du har ork/lust att svara :).

Har du sökt om skuldsanering tidigare och fått avslag?
Hur ny är din senaste skuld?
Hur har skulderna uppkommit?

Något tips inför en ansökan?
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Hej allihop här!
Jag skickade in min ansökan om skuldsanering ihop med skuldrådgivare på kommunen 9/11 2023. Jag fick inledande skuldsanering 12/2 2024. Lång väntan på svar... Men...
Idag fick jag beslut om skuldsanering, ska bara ringa imorgon och godkänna stod det. Herregud jag tror jag dör! Hade 1,5 miljoner... Ska betala som jag gjort under inledande; 3800 kr/månad. enligt bifogad betalplan som börjar i september, men betalt det sen inledande i februari.

Ville skriva till er som väntar, tagit 9 månader från ansökan och över 4 månader från inledande. Kan man slappna av nu? Får jag en ny chans till liv 2029. Herregud.

EDIT. Jag glömde min fråga.
Jag fick tillbaks 18.000 kr. på skatten nyss, inte varit med om det på några år då det utmätts direkt. Ska jag betala in det eller får man en chans att behålla något? Behöver ju gå till tandläkare osv. Tacksam för svar
Kram till alla

Varför skulle du inte kunna göra det? Tror du att du får avslag efter beslut om skuldsanering?

Du får behålla återbäringen eftersom beslut vunnit laga kraft. Gå till tandläkaren du med gott samvete.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 291
Poäng
4 147
Hej allihop här!
Jag skickade in min ansökan om skuldsanering ihop med skuldrådgivare på kommunen 9/11 2023. Jag fick inledande skuldsanering 12/2 2024. Lång väntan på svar... Men...
Idag fick jag beslut om skuldsanering, ska bara ringa imorgon och godkänna stod det. Herregud jag tror jag dör! Hade 1,5 miljoner... Ska betala som jag gjort under inledande; 3800 kr/månad. enligt bifogad betalplan som börjar i september, men betalt det sen inledande i februari.

Ville skriva till er som väntar, tagit 9 månader från ansökan och över 4 månader från inledande. Kan man slappna av nu? Får jag en ny chans till liv 2029. Herregud.

EDIT. Jag glömde min fråga.
Jag fick tillbaks 18.000 kr. på skatten nyss, inte varit med om det på några år då det utmätts direkt. Ska jag betala in det eller får man en chans att behålla något? Behöver ju gå till tandläkare osv. Tacksam för svar
Kram till alla
Stod det verkligen att du ska ringa och godkänna beslutet ?
Det brukar bara vara att man ska godkänna betalplanen som är steget efter inledande.
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Hej!

Jag har ansökt skuldsanering 3 ggr och blivit nekad alla gånger p.g.a. aktieköpet.

Kan någon här på forumet förklara för mig om det har olika betydelse hur skulderna uppkommit när man ansöker om skuldsanering ?

Mina skulder bygger till 93 % på spelmissbruk och 7 % på aktieköp (förlust).

Kronofogden har hakat upp sig på aktieköpet trots att endast 7 % av skulder har uppkommit från aktieköpet

Förklaring:
Det är inte skäligt och ge dig skuldsanering i dagsläget.

då är min fråga när är det aktuellt och ge skuldsanering då det har gått över 2 år nu ?

Du pratar om att bara 7% är aktieköp. Det säger ju dock inget om din totala skulder. Du kan ju ha skulder på 2 milj och då är det ändå drygt 140 000. Sen ska man väl ärligt talat komma ihåg också att aktier är ett form av chanstagande på samma sätt som spel. Vissa spelar bort sina pengar på spel medans andra spelar bort på börsen med vilda chansningar.

Uppkom aktieköpen efter spelmissbruket? Köpte du aktier efter du ansökte om skuldsanering någon av första gångerna?

Du kan påstå hur mycket du vill att du ev slutat spela etc men ifall du förlorat summor på aktiehandel ex efter du slutat spela kan det gå att tolka som att du inte är redo eller har förändrat ditt beteende.

Kan ju även vara så att dem anser att du kan betala dina skulder inom överskådlig framtid. Jättesvårt att svara på då man inte vet dina förutsättningar överhuvudtaget
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp