• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Bettys egen skuldsanering

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 186
Mottagna reaktioner
814
Poäng
717
Vilken motiverande tråd kör också min egen skuldsanering och detta med delmål är enormt viktigt sätt inget år att vara skuldfri utan ta varje år för sig o sätt upp rimliga mål. Det gör jag nu föll tillbaka i tänket att det aldrig går. Men delmål ät viktiga
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
521
Mottagna reaktioner
285
Poäng
447
Alltså. Är så jäkla glad. Min bror har hemförsäkring trots allt -via facket, som han inte hade koll på. Så nu kommer jag få tillbaka mina 75000 kr! Det ger mig nästan ett år tillbaka i mina avbetalningsplaner, och jag kommer med detta + ca två månader bli av med två krediter och frigöra 4200 kr extra per månad.

Detta gör att jag inom kort kan börja ta mig an de större blancolånen, och jag är så kluven i hur jag ska prioritera.

Jag har ett lån, mitt ”bästa” på Ikano. Totalsumma kvar är 91456 kr -detta kommer vara mitt minsta lån. Det har en månadskostnad på 2200kr och sjunker stadigt varje månad tack vare rak amortering. Om jag prioriterar detta kommer jag med nästa års skatteåterbäring ha betalt av det om ca ett år, eventuellt tidigare.

Men så har jag mardrömslånet, mitt dåliga samvete som jag velat lösa sen jag tog det. Nordax, totalsumma 297069. Jag har betalt på det i fem år ca 3800kr per månad -och skulden har minskat med inte ens 3000 kr totalt. Jag förstår inte hur det är möjligt (trots utnyttjade betalningsfria månader bör det ju ändå minska mer…). Så detta är lånet jag helst vill bli av med, men det är en hög summa. Det kommer ta i alla fall tre år att betala av detta om jag prioriterar det.

Å ena sidan vill jag få den snabbare tillfredsställelsen och hålla uppe motivationen genom att ”checka av” ett lån, å andra sidan så har jag då detta Nordaxlån med hemska villkor. Om jag prioriterar det mindre ikanolånet dock, kommer jag också kunna frigöra ytterligare 2200kr per månad inom ett år.

Hur skulle ni gjort?

Glad att höra att det löste sig med att du får tillbaka dina pengar och att din bror hade en hemförsäkring trots allt.

Jag hade nog betalat av Ikano lånet först så får du tillfredsställelsen att det händer mera i början och motivation att ta dig an dom större lånen på sikt.

När ditt kreditbetyg har förbättrats så har du ju alltid möjlighet att få bort nordaxlånet genom ett samlingslån.

När du släcker krediter så hoppas jag att du säger upp dem så det inte är ett knapptryck bort att få påfyllning i kassan.

Du kommer klara det här bara att kämpa på!
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Glad att höra att det löste sig med att du får tillbaka dina pengar och att din bror hade en hemförsäkring trots allt.

Jag hade nog betalat av Ikano lånet först så får du tillfredsställelsen att det händer mera i början och motivation att ta dig an dom större lånen på sikt.

När ditt kreditbetyg har förbättrats så har du ju alltid möjlighet att få bort nordaxlånet genom ett samlingslån.

När du släcker krediter så hoppas jag att du säger upp dem så det inte är ett knapptryck bort att få påfyllning i kassan.

Du kommer klara det här bara att kämpa på!
Japp, har sagt upp/blockat mig på alla krediter löpande -har bara Fairlo kvar som jag ska blocka mig på så snart det är avbetalt. Har förbannat mig själv flera gånger när jag varit desperat efter pengar, men har ALLTID i slutändan varit värt det. Skulle annars ha 200-300k + mer i lån om jag inte hade gjort det, dessa snabbkrediter är förödande för en spelmissbrukare.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Alltså. Är så jäkla glad. Min bror har hemförsäkring trots allt -via facket, som han inte hade koll på. Så nu kommer jag få tillbaka mina 75000 kr! Det ger mig nästan ett år tillbaka i mina avbetalningsplaner, och jag kommer med detta + ca två månader bli av med två krediter och frigöra 4200 kr extra per månad.

Detta gör att jag inom kort kan börja ta mig an de större blancolånen, och jag är så kluven i hur jag ska prioritera.

Jag har ett lån, mitt ”bästa” på Ikano. Totalsumma kvar är 91456 kr -detta kommer vara mitt minsta lån. Det har en månadskostnad på 2200kr och sjunker stadigt varje månad tack vare rak amortering. Om jag prioriterar detta kommer jag med nästa års skatteåterbäring ha betalt av det om ca ett år, eventuellt tidigare.

Men så har jag mardrömslånet, mitt dåliga samvete som jag velat lösa sen jag tog det. Nordax, totalsumma 297069. Jag har betalt på det i fem år ca 3800kr per månad -och skulden har minskat med inte ens 3000 kr totalt. Jag förstår inte hur det är möjligt (trots utnyttjade betalningsfria månader bör det ju ändå minska mer…). Så detta är lånet jag helst vill bli av med, men det är en hög summa. Det kommer ta i alla fall tre år att betala av detta om jag prioriterar det.

Å ena sidan vill jag få den snabbare tillfredsställelsen och hålla uppe motivationen genom att ”checka av” ett lån, å andra sidan så har jag då detta Nordaxlån med hemska villkor. Om jag prioriterar det mindre ikanolånet dock, kommer jag också kunna frigöra ytterligare 2200kr per månad inom ett år.

Hur skulle ni gjort?
Ibland får man bara acceptera saker som de är, även om dessa saker inte är bra. Jag tror att om du plockar bort Ikano-lånet och sedan lägger det du betalar till Ikano på Nordax kanske totalen där börjar sjunka betydligt snabbare. Jag tror kanske att det är den rakare vägen till målet, om jag förstått tråden rätt. Men det är ju också så att om du gör en extrainbetalning på Nordax-lånet, så betalar du ju mycket mindre ränta varje månad. En större del av månadskostnaden på det lånet utgörs då av amorteringar. Men det syns ju inte så tydligt, och kan vara väldigt demotiverande. Därför tycks det rakaste att vara att du betalar Ikano först.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
521
Mottagna reaktioner
285
Poäng
447
Japp, har sagt upp/blockat mig på alla krediter löpande -har bara Fairlo kvar som jag ska blocka mig på så snart det är avbetalt. Har förbannat mig själv flera gånger när jag varit desperat efter pengar, men har ALLTID i slutändan varit värt det. Skulle annars ha 200-300k + mer i lån om jag inte hade gjort det, dessa snabbkrediter är förödande för en spelmissbrukare.

Duktigt! Du har ju blivit bättre med tiden små steg i rätt riktigt samtidigt är du väl medveten om din spelmissbruks problematik.Du vet ju själv att du inte ska jaga den här storvinsten utan din största vinst kommer att vara dagen när du har blivit fri ditt spelmissbruk.Det är så fint och fantastiskt att se dig ge råd i diverse trådar i förebyggande syfte även fast du har samma problematik. Du ger hopp och inspiration och vägledning för att avbryta i ett tidigt skede med dig själv som referens vad som annars väntar på ett öppet,ärligt och genuint sätt.Jag och vi på forumet hejar och tror på dig och jag hoppas att du bara blir starkare med tiden!
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 186
Mottagna reaktioner
814
Poäng
717
Hej allesammans!

Det finns en mängd av dessa trådar, men nu vill jag ha en egen. För nu är det nog. Det är dags att ta ansvar.

20 år som spelberoende är anledningen till min situation. Jag har sedan första vunna, och förlorade, storvinsten jagat mina förluster. Jag har aldrig hamnat hos Kronofogden, eller inkasso mer än någon enstaka räkning som jag betalat direkt. På något magiskt sätt har jag alltid fått det att gå runt. Inte bara gått runt -i min konstanta jakt på pengar, att lösa situationen, har jag insett att jag drivits till att göra karriär, fått högre och högre inkomst men också satt mig ännu mer i skiten genom högre lån.

Fram till för en vecka sedan har jag konstant haft någon ”plan” för att lösa situationen -allt från hoppet om spelvinst, att bli börsproffs, bli lyxprostituerad eller något annat galet. Senaste två åren har jag sneglar på om skuldsanering skulle kunna vara ett alternativ.

Så, jag började att på allvar titta på skuldsanering senaste veckan. Jag har betalt av en hel del småkrediter, och har nu ca 11000kr över efter alla lånekostnader och räkningar är betalda. Jag har det ”för bra” för skuldsanering, jag har färska lån och ett spelmissbruk som jag jobbar hårt på, men där jag spelat i närtid. Jag läser trådar om att ”släppa allt”, och det skulle jag kunna göra och på så sätt ”bli” kvalificerat insolvent och eventuellt ha möjlighet att bli beviljad skuldsanering om, tidigast, 1-2 år. I allra bästa fall skuldfri då om 7 år, men det skulle förutsätta att skuldsanering faktiskt skulle bli beviljad i framtiden. Jag skulle också få betydligt mindre att leva på med löneutmätning och existensminimum än vad jag har nu, och det är de få tusenlapparna som gör att jag ändå kan hålla mig uppe genom unna mig någon billig semester, kunna köpa julklappar till mina syskonbarn eller äta hummer på nyår.

Och det här kan låta galet, men jag har nog aldrig övervägt att kunna bli skuldfri på egen hand, utan spelvinst eller galna sidoinkomster. Men jag började räkna, och jag tror att jag med hårt arbete faktiskt kan lyckas med detta på 7 år. Jag kan fortsätta hoppas på spelvinst som räddar allt-men jag vet ju att det ändå bara skulle trigga mig tills allt är bortspelat. Jag kan släppa allt till kronofogden och hoppas på skuldsanering -men jag förtjänar inte den utvägen, om jag faktiskt kan göra mig skuldfri på egen hand. Det enda jag inte försökt med är det enklaste -att acceptera min situation och strukturerat betala av mina skulder.

Lånebild idag:

Remember: 478 796
Lån och Spar Bank: 119 747
Collector: 437 374
Ikano: 94 579
Konsumentkredit: 203 341
Nordax: 294 992
Fairlo: 75 000
Resurs kreditkort: 35 000

Total skuld: 1 738 829
Total månadskostnad lån: 25 507
Hyra och övriga räkningar: 14 200
Månadsinkomst netto: 51890
Kvar att leva på: 10 183

Med skatteåterbäringen kommer jag kunna lösa kreditkortet, och få ytterligare 2000 över.

Jag räknar realistiskt med att kunna klara mig på 8000 kr per månad. Vissa månader kommer det bli mindre, andra mer. Det betyder att jag, så snart skatten kommit in, kommer kunna amortera 4000 kr extra varje månad. Jag har funderat fram och tillbaka på angreppssätt, men har för tillfället landat i snöbollsmetoden. Det första lånet att bli av med blir därmed Fairlo, vilket jag räknar kunna betala av på ett år, med lite hjälp av nästa års förväntade skatteåterbäring. Det kommer ge mig ytterligare 1600 i utrymme för att angripa nästa lån osv osv. Jag kommer också förhoppningsvis öka mitt utrymme genom årliga lönerevisioner, semesterutbetalningar etc.

Den största prion, är självklart att hålla mig spelfri vilket jag tagit många och viktiga steg mot de senaste två åren, men jag är självklart rädd. Jag måste dock få tro, att denna gång, tusende gången jag lovar mig själv, så kommer jag att lyckas för annars kan jag likaväl lägga mig ner och dö.

Det jag ber om, är bara pepp och stöd. Jag kommer fortsätta uppdatera minst månadsvis min resa framåt i denna tråd.
Vilken inspiration kör också min egen skuldsaneringg o resonerar ungefär som du kring detta med att släppa allt. Läst denna tråd flera ggr och den ger mig inspiration
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Ibland är spelsuget extra tufft… kommer låta bli inatt (och förhoppningsvis imorgon, nästa dag etc), men om någon har något uppmuntrande tips om hur jag minskar denna känsla tar jag gärna emot det. :(
 

ollelop

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
4 April 2012
Meddelanden
378
Mottagna reaktioner
169
Poäng
347
Ibland är spelsuget extra tufft… kommer låta bli inatt (och förhoppningsvis imorgon, nästa dag etc), men om någon har något uppmuntrande tips om hur jag minskar denna känsla tar jag gärna emot det. :(
Börja spela World of warcraft eller liknande istället.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
521
Mottagna reaktioner
285
Poäng
447
Ibland är spelsuget extra tufft… kommer låta bli inatt (och förhoppningsvis imorgon, nästa dag etc), men om någon har något uppmuntrande tips om hur jag minskar denna känsla tar jag gärna emot det. :(
Det finns tydligen något som heter gamban installera det så kommer du inte åt sidorna på din dator och telefon.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp