• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Bettys egen skuldsanering

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Hej allesammans!

Det finns en mängd av dessa trådar, men nu vill jag ha en egen. För nu är det nog. Det är dags att ta ansvar.

20 år som spelberoende är anledningen till min situation. Jag har sedan första vunna, och förlorade, storvinsten jagat mina förluster. Jag har aldrig hamnat hos Kronofogden, eller inkasso mer än någon enstaka räkning som jag betalat direkt. På något magiskt sätt har jag alltid fått det att gå runt. Inte bara gått runt -i min konstanta jakt på pengar, att lösa situationen, har jag insett att jag drivits till att göra karriär, fått högre och högre inkomst men också satt mig ännu mer i skiten genom högre lån.

Fram till för en vecka sedan har jag konstant haft någon ”plan” för att lösa situationen -allt från hoppet om spelvinst, att bli börsproffs, bli lyxprostituerad eller något annat galet. Senaste två åren har jag sneglar på om skuldsanering skulle kunna vara ett alternativ.

Så, jag började att på allvar titta på skuldsanering senaste veckan. Jag har betalt av en hel del småkrediter, och har nu ca 11000kr över efter alla lånekostnader och räkningar är betalda. Jag har det ”för bra” för skuldsanering, jag har färska lån och ett spelmissbruk som jag jobbar hårt på, men där jag spelat i närtid. Jag läser trådar om att ”släppa allt”, och det skulle jag kunna göra och på så sätt ”bli” kvalificerat insolvent och eventuellt ha möjlighet att bli beviljad skuldsanering om, tidigast, 1-2 år. I allra bästa fall skuldfri då om 7 år, men det skulle förutsätta att skuldsanering faktiskt skulle bli beviljad i framtiden. Jag skulle också få betydligt mindre att leva på med löneutmätning och existensminimum än vad jag har nu, och det är de få tusenlapparna som gör att jag ändå kan hålla mig uppe genom unna mig någon billig semester, kunna köpa julklappar till mina syskonbarn eller äta hummer på nyår.

Och det här kan låta galet, men jag har nog aldrig övervägt att kunna bli skuldfri på egen hand, utan spelvinst eller galna sidoinkomster. Men jag började räkna, och jag tror att jag med hårt arbete faktiskt kan lyckas med detta på 7 år. Jag kan fortsätta hoppas på spelvinst som räddar allt-men jag vet ju att det ändå bara skulle trigga mig tills allt är bortspelat. Jag kan släppa allt till kronofogden och hoppas på skuldsanering -men jag förtjänar inte den utvägen, om jag faktiskt kan göra mig skuldfri på egen hand. Det enda jag inte försökt med är det enklaste -att acceptera min situation och strukturerat betala av mina skulder.

Lånebild idag:

Remember: 478 796
Lån och Spar Bank: 119 747
Collector: 437 374
Ikano: 94 579
Konsumentkredit: 203 341
Nordax: 294 992
Fairlo: 75 000
Resurs kreditkort: 35 000

Total skuld: 1 738 829
Total månadskostnad lån: 25 507
Hyra och övriga räkningar: 14 200
Månadsinkomst netto: 51890
Kvar att leva på: 10 183

Med skatteåterbäringen kommer jag kunna lösa kreditkortet, och få ytterligare 2000 över.

Jag räknar realistiskt med att kunna klara mig på 8000 kr per månad. Vissa månader kommer det bli mindre, andra mer. Det betyder att jag, så snart skatten kommit in, kommer kunna amortera 4000 kr extra varje månad. Jag har funderat fram och tillbaka på angreppssätt, men har för tillfället landat i snöbollsmetoden. Det första lånet att bli av med blir därmed Fairlo, vilket jag räknar kunna betala av på ett år, med lite hjälp av nästa års förväntade skatteåterbäring. Det kommer ge mig ytterligare 1600 i utrymme för att angripa nästa lån osv osv. Jag kommer också förhoppningsvis öka mitt utrymme genom årliga lönerevisioner, semesterutbetalningar etc.

Den största prion, är självklart att hålla mig spelfri vilket jag tagit många och viktiga steg mot de senaste två åren, men jag är självklart rädd. Jag måste dock få tro, att denna gång, tusende gången jag lovar mig själv, så kommer jag att lyckas för annars kan jag likaväl lägga mig ner och dö.

Det jag ber om, är bara pepp och stöd. Jag kommer fortsätta uppdatera minst månadsvis min resa framåt i denna tråd.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
Det här är min typ av favorittrådar och jag hejar på dig! Snöbollsmetoden är effektiv och psykologiskt en bra metod. Jag vill tipsa om att du efter att ha betalat ditt kreditkort sparar undan en buffert för oförutsedda utgifter. Gör det till en prioritering framför att amortera. Dina oförutsedda utgifter kommer inte att slå lika hårt, oavsett om det orsakas av sjukfrånvaro, tandlälarbesök, bilen behöver lagas eller vad det nu kan vara. Ett bra riktmärke är 10.000kr och det kan du få ihop inom två månader (ungefär). Därefter attackerar du lånen med full kraft.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Det här är min typ av favorittrådar och jag hejar på dig! Snöbollsmetoden är effektiv och psykologiskt en bra metod. Jag vill tipsa om att du efter att ha betalat ditt kreditkort sparar undan en buffert för oförutsedda utgifter. Gör det till en prioritering framför att amortera. Dina oförutsedda utgifter kommer inte att slå lika hårt, oavsett om det orsakas av sjukfrånvaro, tandlälarbesök, bilen behöver lagas eller vad det nu kan vara. Ett bra riktmärke är 10.000kr och det kan du få ihop inom två månader (ungefär). Därefter attackerar du lånen med full kraft.
Tack! Jag glömde skriva om buffert -jag har just nu 5000 kr i buffert. Min lillebror är skyldig mig 35000 kr sedan många år som han äntligen har kunnat börjat betala av på, så jag kommer få in 1000kr i månaden där vilket inte är med i kalkylen. Dessa är min tanke att de ska vara/bli min buffert. :)
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
Tack! Jag glömde skriva om buffert -jag har just nu 5000 kr i buffert. Min lillebror är skyldig mig 35000 kr sedan många år som han äntligen har kunnat börjat betala av på, så jag kommer få in 1000kr i månaden där vilket inte är med i kalkylen. Dessa är min tanke att de ska vara/bli min buffert. :)
Toppen! Då är det bara att köra full gas mot ett skuldfritt liv. Du fixar det! Hälsan först!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 576
Mottagna reaktioner
7 012
Poäng
4 807
Jag tror du är inne på rätt spår, att genomgå en "egen" skuldsanering.
Du har väldigt bra marginaler, eller snarare överskott för det är inte ens marginaler, när allt är betalt.
Gör snöbollsmetoden till din "nya" beroende. Det är väldigt motiverande när man ser hur lån och krediter försvinner en efter en.
När du är klar med alla och bara har kvar Collector och Remember så kommer de ju också ha minskat och då kan du se om det är dags för ett samlingslån.
Men din inkomst så behöver du inte ens pussla med betalfria månader (som ändå bara gör att lånet ökar för ränta läggs på) Fortsätt också bygga på din buffert!
Så kör :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 576
Mottagna reaktioner
7 012
Poäng
4 807
Följer detta. Du kan fixa det här !!
Det tror jag också, utan tvekan. Det enda som kan ställa till det är återfall i spel, det har vi sett många exempel på här, när man kämpat och är på rätt väg och så plötsligt är hela lönen bortspelat.
Så att samtidigt jobba med den biten är viktigt.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Jag tror du är inne på rätt spår, att genomgå en "egen" skuldsanering.
Du har väldigt bra marginaler, eller snarare överskott för det är inte ens marginaler, när allt är betalt.
Gör snöbollsmetoden till din "nya" beroende. Det är väldigt motiverande när man ser hur lån och krediter försvinner en efter en.
När du är klar med alla och bara har kvar Collector och Remember så kommer de ju också ha minskat och då kan du se om det är dags för ett samlingslån.
Men din inkomst så behöver du inte ens pussla med betalfria månader (som ändå bara gör att lånet ökar för ränta läggs på) Fortsätt också bygga på din buffert!
Så kör :)
Tack, precis det jag insett -i sitt eget elände är det lätt att bli blind men jag har det väldigt bra, och faktiskt chans att lösa detta på egen hand. Jag har alltid bara varit blind på vad jag ”förlorar” - 25-30k i lånekostnader som jag annars kunde sparat/rest/haft det bra för, istället för att se vad jag faktiskt har vilket är mer över än de flesta, trots lån. Och visst, i perioder har jag levt med 2-3000 kvar efter räkningar, men nu har jag det senaste året fått ytterligare en rejäl löneförhöjning genom byte av jobb, och nu igen genom att bli av med 5-6 småkrediter. Nu ska jag fixa det här! Kommer att fortsätta utnyttja vissa betalningsfria månader tills Fairlo-lånet är löst för att få bort det så snabbt som möjligt, har försökt att räkna på om det är värt det (tror det går ungefär jämnt upp), men stort plus för den psykologiska effekten i att beta av krediterna.

Funderar fortfarande på hur jag ska göra när jag kommer till blancolånen då Ikano är lägst belopp, men överlägset bäst villkor och ränta -Nordax är värst, men så högt belopp att den kommer ta tid att beta bort. Så lutar mot att jag fortsätter med snöbollsmetoden ändå, för att öka chanserna att faktiskt hålla i detta.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 576
Mottagna reaktioner
7 012
Poäng
4 807
Funderar fortfarande på hur jag ska göra när jag kommer till blancolånen då Ikano är lägst belopp, men överlägset bäst villkor och ränta -Nordax är värst, men så högt belopp att den kommer ta tid att beta bort. Så lutar mot att jag fortsätter med snöbollsmetoden ändå, för att öka chanserna att faktiskt hålla i detta.
Du behöver inte följa snöbollsmetoden helt blint. Om Nordaxlånet har mkt sämre villkor så gå på det istället. Jag anpassar min snöboll efter vilka lån jag tycker är mest angeläget att få bort först, men håller så klart koll på de minsta och prioriterar dem ändå. Det lilla roliga får man väl ändå ha att sätta sin egen "touch" på metoden och snickra lite själv :)
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
443
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
Hur mycket sjunker skulden per månad utan extraamortering? Räknad lite och på 1,7 miljoner så behöver du amortera cirka 20000kr per månad för att klara det på 7 år.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp