• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Betalat 226 578 kr sedan 2018 -877 kr amorterat

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Om någon är intresserad av att se det nedbrutet, eller tror att det är för otroligt för att vara sant, eller helt enkelt vill få ett avskräckande exempel på hur man inte ska göra -se exakta specen jag fick från Nordax igår bifogad.
 

Bilagor

  • IMG_5779.png
    IMG_5779.png
    639.4 KB · Visningar: 199
  • IMG_5778.jpeg
    IMG_5778.jpeg
    574.2 KB · Visningar: 197
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Allt beror på vilket lån det är. Alla bygger inte upp sina lån på samma sätt
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Allt beror på vilket lån det är. Alla bygger inte upp sina lån på samma sätt
Du tycker inte att det skulle vara rimligt att ha amorterat mer än 877 kr av total inbetald summa 226 578 kr, oavsett hur lånet är uppbyggt?

Ja, det är mycket smart av Nordax att bygga upp sina lån utifrån att låntagaren aldrig kommer att betala av lånet, om man utnyttjar de betalfria månaderna som erbjuds. Borde likväl vara olagligt.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Frugan tog ett lån från Nordax förra året i oktober på 100 lax. Vi betalar 900 i ränta och 650 i amortering varje månad. Vi har inte utnyttjat betalningsfri månad.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Allt beror på vilket lån det är. Alla bygger inte upp sina lån på samma sätt

Men nu rör det ju detta specifika lånet det är ju det vi pratar om. Kan tycka det är irrelevant i den här tråden hur andra lån är uppbyggda?

Detta är så jävla sjukt. Bankerna är vidriga.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Upptäckte också under året alltför sent hur sjukt ofördelaktigt det är med betalningsfria månader. Hade en skuld till Resurs på 500 K från början. Betalar in ungefär 5400 kr i månaden och eftersom lånet är färskt är det nästan bara ränta. Och de betalningsfria månaderna läggs ju på skulden. Den månadens ränta förvandlas alltså till ny skuld. Så trots att jag har betalt in ungefär 54000 kr under året så har skulden på grund av de två (eller om det var tre) betalningsfria månaderna vuxit med närmare 10 K.

Det här borde jag ha upptäckt tidigare så egentligen är det mitt eget fel. Men är man stressad och i penganöd är det väldigt enkelt att ta korkade beslut. Om jag inte lyckas amortera ner extra så kommer det ju ta relativt lång tid att ens komma ner till ursprungssumman på 500 K (och då har jag fortsatt och pytsa in en förmögenhet på räntorna - även dyr ränta på summorna för de "betalningsfria" månaderna.

Min slutsats är att akta mig för betalningsfria månader så länge det bara går. De är en riktig fälla
 
Senast ändrad:

Maipenrai

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Oktober 2016
Meddelanden
169
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197

Drog upp den diskussionen här och framåt inläggen efter.

Helt vansinnigt kriminellt.

Det finns absolut ingen rimlig korrelation mellan hur mycket vinster banker gör på ovetskapen man har över hur mycket man förlorar på annuitetslån med betalfria månader och att det sker noll upplysning om detta.
Hade man förlorat 2000 kr per år på det är en sak. Men när man förlorar flera hundra tusen på konceptet till förmån för bankernas vinster - då måste det finnas lagar som både reglerar detta och där tydlig upplysning måste ske.
När man trycker på betalfri månad så ska det komma upp en tydlig varningsruta att man förlorar typ 50.000 kr och förlänger lånet ett år genom att godkänna.

Jag har ocskå kastat iväg hundratusentals kronor och flera år på mitt liv på annuitetslån på att inget händer med skulden för att man blir tvungen nyttja betalfri månad 1-2 gånger per år.

Dessutom så om du byter ut detta lån mot ett nytt annuitetslån så tas ingen hänsyn till de 226.000 kr som du kastat bort. Du hade 300.000 tidigare, du har 299.000 kr nu i lån. Löser du det med ett nytt annuitetslån på 300.000 för att komma ner i ränta.
Då får du ju börja om från början att betala samma räntekostnad igen. Livsfarligt att byta annuitetslån om man inte amorterat ner det ordentligt först. Bankerna vet exakt vad dom gör för att råna oss på varje krona.

Jag är så förbannad på banker över detta att jag har skuldsanering med gott samvete om borgenärerna förlorar pengar. 95% av bankerna är svin och gangsters rätt ut sagt.

Du har nästan betalat bort hela lånet på 300.000 kr och det har minskat med 800kr. Finns ingen rimlighet i det som tillåts.

Det är väl samma räntekostnad oavsett summa om man väljer ny bank och samma återbetalningstid du har just nu om du tar ett nytt annuitetslån.

Cit:
"Dessutom så om du byter ut detta lån mot ett nytt annuitetslån så tas ingen hänsyn till de 226.000 kr som du kastat bort. Du hade 300.000 tidigare, du har 299.000 kr nu i lån. Löser du det med ett nytt annuitetslån på 300.000 för att komma ner i ränta.
Då får du ju börja om från början att betala samma räntekostnad igen. Livsfarligt att byta annuitetslån om man inte amorterat ner det ordentligt först. Bankerna vet exakt vad dom gör för att råna oss på varje krona".
 

Xaviar

Ny medlem
Poäng: 26
Blev medlem
14 Augusti 2024
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Hej,

Som rubriken säger -jag har sedan 2018 betalat totalt 226578,81 kr på mitt lån på Nordax (totalt lånebelopp 300 000 kr). Lånet har till dags datum minskat med exakt 877,46 kr.

Detta för att jag har utnyttjat betalfri månad i princip när det erbjudits. Ändå fullständigt galet.

Vill inte så mycket mer med tråden än att lufta min osannolika idioti, peka på hur illa villkoren för många lån är, och varna alla andra som är lika dumma som jag och inte till fullo fattat konsekvenserna av att utnyttja generösa erbjudanden om betalningsfria månader.
Är ju ett kriminellt agerande enligt mig. Ett lån måste väl ändå ha ett slutdatum. Är det ens inom lagens råmärke.
 

Yanko

Kunnig medlem
Poäng: 357
Blev medlem
21 December 2018
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
181
Poäng
357
De satans blodsugarna. Samma här. Försökte flera gånger få till betalningsplan då jag inte kunde betala lånet. Aldrig att de gav mig den minsta hjälp.
När jag släppte allt var det skadeglädje jag kände mot Nordax, sån skön känsla!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp