• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vi som klarade skuldsaneringen och vill hjälpa andra vidrare.

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 886
Mottagna reaktioner
1 650
Poäng
1 117
Har ingen hos KFM och det är nog cirka 500.000 kr i övervärde minst. Så det är inte aktuellt då. Vägrar byta område osv på grund av barnen. Så får kämpa på och skylla mig själv.
Det du kan göra om du blir beviljad.

1. Låna upp huset 300.000-500.000 (för att se till att det inte har övervärde om ett år)
2. Betala bort kanske dom 2-3 SENASTE tagna lånet/krediterna, så förutom utökningen på huset så får du "längre tid" sen du tog senaste lånet/krediten. Bra för skäligheten att betala bort senaste lånet så kvarvarande senaste lånet blir äldre
3. Använda resterande pengar sparsamt för att klara dig/er ett år
4. 2025 sikta på skuldsanering via kommunens skuldrådgivare när upplånande av huset är ett år gammalt, men du kan använda som motivation att du använde upplåningen som "samlingslån" och gjort allt i din makt för att betala, även om det bara blir delvis sant och du löst dom senaste lånen för skälighetens skull/för att sänka övervärdet. Men bra argument för skälighetens skull.

Under kommande år så använder ni bara pengarna från upplåning av huset som är över även om ni går back. Delvis inga nya lån eller krediter efter det för att öka skäligheten. Tror det löser både skäligheten, ett år av mindre stress och problemet kring övervärdet för att sen få skuldsanering och ett slutdatum på alla skulder utom huset.
Sen får man balansera upplåningen lite. Kanske vill ta ut en stor del, men spara lite (säg 100.000) i övervärde, men inte tillräckligt stort övervärde för att neka en skuldsanering 2025.

Om du i övrigt tror att du är skälig skuldsanering och kan bli beviljad en höjning på kåken så tror jag denna plan är klockren.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
823
Mottagna reaktioner
300
Poäng
497
Det du kan göra om du blir beviljad.

1. Låna upp huset 300.000-500.000 (för att se till att det inte har övervärde om ett år)
2. Betala bort kanske dom 2-3 SENASTE tagna lånet/krediterna, så förutom utökningen på huset så får du "längre tid" sen du tog senaste lånet/krediten. Bra för skäligheten att betala bort senaste lånet så kvarvarande senaste lånet blir äldre
3. Använda resterande pengar sparsamt för att klara dig/er ett år
4. 2025 sikta på skuldsanering via kommunens skuldrådgivare när upplånande av huset är ett år gammalt, men du kan använda som motivation att du använde upplåningen som "samlingslån" och gjort allt i din makt för att betala, även om det bara blir delvis sant och du löst dom senaste lånen för skälighetens skull/för att sänka övervärdet. Men bra argument för skälighetens skull.

Under kommande år så använder ni bara pengarna från upplåning av huset som är över även om ni går back. Delvis inga nya lån eller krediter efter det för att öka skäligheten. Tror det löser både skäligheten, ett år av mindre stress och problemet kring övervärdet för att sen få skuldsanering och ett slutdatum på alla skulder utom huset.
Sen får man balansera upplåningen lite. Kanske vill ta ut en stor del, men spara lite (säg 100.000) i övervärde, men inte tillräckligt stort övervärde för att neka en skuldsanering 2025.

Om du i övrigt tror att du är skälig skuldsanering och kan bli beviljad en höjning på kåken så tror jag denna plan är klockren.
Nä men vänta nu, hela grejen med skuldsanering är väl att vara ärlig och inte hålla på med sånt här fuffens? Sånna här råd ska man nog inte lägga så mycket tid på, börja med att boka en tid hos en skuldrådgivare och få lite mer professionella råd.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 886
Mottagna reaktioner
1 650
Poäng
1 117
Nä men vänta nu, hela grejen med skuldsanering är väl att vara ärlig och inte hålla på med sånt här fuffens? Sånna här råd ska man nog inte lägga så mycket tid på, börja med att boka en tid hos en skuldrådgivare och få lite mer professionella råd.
Vadskajag göra sa ju att hen vill ha skuldsanering. Föreslog bara den lösning som jag kom på baserat på den information som jag såg fanns tillgängligt om problemet till varför hen inte skulle bli beviljad idag.
 

Vadskajaggöra2024

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
23 November 2023
Meddelanden
210
Mottagna reaktioner
70
Poäng
216
Vadskajag göra sa ju att hen vill ha skuldsanering. Föreslog bara den lösning som jag kom på baserat på den information som jag såg fanns tillgängligt om problemet till varför hen inte skulle bli beviljad idag.
Tack för dina tips. Tyvärr blir vi inte beviljade utökning av lånet. Annars hade jag mer än gärna gjort det. Som det ser ut nu är min ända väg att prata med mina föräldrar om förskott på arv / lån. Har dragit extremt länge på det men nu måste detta ske.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 800
Poäng
1 277
Det du kan göra om du blir beviljad.

1. Låna upp huset 300.000-500.000 (för att se till att det inte har övervärde om ett år)
2. Betala bort kanske dom 2-3 SENASTE tagna lånet/krediterna, så förutom utökningen på huset så får du "längre tid" sen du tog senaste lånet/krediten. Bra för skäligheten att betala bort senaste lånet så kvarvarande senaste lånet blir äldre
3. Använda resterande pengar sparsamt för att klara dig/er ett år
4. 2025 sikta på skuldsanering via kommunens skuldrådgivare när upplånande av huset är ett år gammalt, men du kan använda som motivation att du använde upplåningen som "samlingslån" och gjort allt i din makt för att betala, även om det bara blir delvis sant och du löst dom senaste lånen för skälighetens skull/för att sänka övervärdet. Men bra argument för skälighetens skull.

Under kommande år så använder ni bara pengarna från upplåning av huset som är över även om ni går back. Delvis inga nya lån eller krediter efter det för att öka skäligheten. Tror det löser både skäligheten, ett år av mindre stress och problemet kring övervärdet för att sen få skuldsanering och ett slutdatum på alla skulder utom huset.
Sen får man balansera upplåningen lite. Kanske vill ta ut en stor del, men spara lite (säg 100.000) i övervärde, men inte tillräckligt stort övervärde för att neka en skuldsanering 2025.

Om du i övrigt tror att du är skälig skuldsanering och kan bli beviljad en höjning på kåken så tror jag denna plan är klockren.
Din punkt 1 är ju ett nytt lån...
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 886
Mottagna reaktioner
1 650
Poäng
1 117
Din punkt 1 är ju ett nytt lån...
Huslån ingår inte i skuldsaneringen. Så dom kommer inte rapportera in det datumet till KFM efter POIT.

Men det stämmer: Skulle man höja och söka ett år senare så blir senaste lånet 1 år gammalt i teorin. Väldigt många blir beviljade med ett år gamla lån också. Mitt senaste lån var ca 1 år när jag sökte och fick igenom det.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 800
Poäng
1 277
Huslån ingår inte i skuldsaneringen. Så dom kommer inte rapportera in det datumet till KFM efter POIT.

Men det stämmer: Skulle man höja och söka ett år senare så blir senaste lånet 1 år gammalt i teorin. Väldigt många blir beviljade med ett år gamla lån också. Mitt senaste lån var ca 1 år när jag sökte och fick igenom det.
Alla skulder (och tillgångar, fastigheten) ska givetvis tas upp i ansökan, även CSN, även om det inte omfattas av saneringen.
Bolånet kommer givetvis att utredas.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
Huslån ingår inte i skuldsaneringen. Så dom kommer inte rapportera in det datumet till KFM efter POIT.

Men det stämmer: Skulle man höja och söka ett år senare så blir senaste lånet 1 år gammalt i teorin. Väldigt många blir beviljade med ett år gamla lån också. Mitt senaste lån var ca 1 år när jag sökte och fick igenom det.
Huslån tas upp i ansökan
 

lamphue

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
11 Juni 2023
Meddelanden
165
Mottagna reaktioner
60
Poäng
196
Tillgång ska säljas innan skuldsanering kan beviljas-så man är tvungen att sälja huset om man vill ha skuldsanering,om man inte säljer beviljas inte skuldsanering men det är inte påtvingade att man säljer huset, det utmäts alltså inte vid skuldsanering ansökan. Han har inget att förlora och i alla fall får nyttig information.
Stämmer inte. Det ska finnas ett tydligt övervärde.
Har en vän som fick beviljad skuldsanering och bor i en 4 miljonersvilla.
Dock inget övervärde så ingen dem tog med i hans ansökan.
 

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
987
Mottagna reaktioner
309
Poäng
497
Stämmer inte. Det ska finnas ett tydligt övervärde.
Har en vän som fick beviljad skuldsanering och bor i en 4 miljonersvilla.
Dock inget övervärde så ingen dem tog med i hans ansökan.
Ja naturligtvis, det är underförstått tycker jag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp