• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vi som klarade skuldsaneringen och vill hjälpa andra vidrare.

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
463
Mottagna reaktioner
349
Poäng
477
Vi år förmodligen flera här i forumet.
Vi har varit där, skuldsatta upp över öronen.
Oavsett anledning till skulder vet vi hur det är
att vara i botten.

Varför hänger vi på ett forum för lån?

Möjligen för att vi (jag i synnerhet) är jätte rädda för att hamna där igen.

Dessvärre är det mycket som ändrats de senaste femtonåren beträffande skuldsanering men
jag hoppas kunna hjälpa eller vägleda till en bättre ekonomisk framtid.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Egget

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 Maj 2022
Meddelanden
139
Mottagna reaktioner
49
Poäng
157
Jag har sökt utan framgång men skulle någon kunna skriva ner en utförlig "lista" på hur allt går till tidsenligt och vad saker innebär?

Gärna från att skulder släpps fram till en eventuell sanering är klar mer eller mindre.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 691
Mottagna reaktioner
12 967
Poäng
9 787
Jag har sökt utan framgång men skulle någon kunna skriva ner en utförlig "lista" på hur allt går till tidsenligt och vad saker innebär?

Gärna från att skulder släpps fram till en eventuell sanering är klar mer eller mindre.
Utmanar den som skriver det att få ihop det på max 10 rader.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 691
Mottagna reaktioner
12 967
Poäng
9 787
Finns inget krav på att något ska ha släppt.

Skicka in ansökan
Vänta ca 4 månader
Samtal, i anslutning till det inledande eller avslag.
Skulder anmäls, tar någon månad
Förslag till skuldsanering skickas ut för synpunkter och delgivning.
Väntan 1 -6 månader, beslut om skuldsanering, alt avslag.
3 veckor(tror jag) laga kraft.
 

Egget

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 Maj 2022
Meddelanden
139
Mottagna reaktioner
49
Poäng
157
Finns inget krav på att något ska ha släppt.

Skicka in ansökan
Vänta ca 4 månader
Samtal, i anslutning till det inledande eller avslag.
Skulder anmäls, tar någon månad
Förslag till skuldsanering skickas ut för synpunkter och delgivning.
Väntan 1 -6 månader, beslut om skuldsanering, alt avslag.
3 veckor(tror jag) laga kraft.
Om man släpper då?
När i det här skedet börjar man betala?
Tycker jag läst något om betalplan innan man får beslutad skuldsanering?
Vad innebär egentligen inledande? Är det något sorts preliminärt "ja"? (Eller iallafall inte ett solklart nej)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Om man släpper då?
När i det här skedet börjar man betala?
Tycker jag läst något om betalplan innan man får beslutad skuldsanering?
Vad innebär egentligen inledande? Är det något sorts preliminärt "ja"? (Eller iallafall inte ett solklart nej)
Jag rekommenderar dig starkt till att gå in på Kronofogdens hemsida. Där finns utförlig information gällande just skuldsanering och stegen som leder fram till ett beviljande.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 584
Mottagna reaktioner
6 157
Poäng
4 147
Om man släpper då?
När i det här skedet börjar man betala?
Tycker jag läst något om betalplan innan man får beslutad skuldsanering?
Vad innebär egentligen inledande? Är det något sorts preliminärt "ja"? (Eller iallafall inte ett solklart nej)
Vid inledande skuldsanering så får du en tillfällig betalplan som du börjar betala på månaden efter inledande, undantag om det är december el juni för då blir det januari el juli.
Efter att dina borgenärer inkommit med dina skulder så får du den betalplan som gäller under din skuldsanering.
Betalplanen är mellan 3-5 år men skuldsaneringen är alltid i fem år.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 886
Mottagna reaktioner
1 650
Poäng
1 117
Om man släpper då?
När i det här skedet börjar man betala?
Tycker jag läst något om betalplan innan man får beslutad skuldsanering?
Vad innebär egentligen inledande? Är det något sorts preliminärt "ja"? (Eller iallafall inte ett solklart nej)
1. Många väljer att släppa sina skuldern i samband med ansökan (rekommenderat att göra via kommunens skuldrådgivare, eftersom det som positivt till skäligheten). Då släpper man alla skulder samtidigt och inte väljer ut några skulder som man vill släppa. Detta kan man göra efter samråd med skuldrådgivare. För när samtalet kommer innan besked om inledande så kan man säga att kommunens handläggare rekommenderade mig att släppa skulderna, det blir inte negativt för skäligheten. När man släpper sina skulder så kommer man vilja köpa saker som man känt länge att man behöver men inte har råd med. (I varje fall jag). Ignorera den känslan och spara allt du kan som startkapital inför skuldsanering, dessa pengar kommer vara guld värt.

2. När man får inledande så börjar man betala månaden efter. Om man lyckas timea sin skuldsanering med besked om inledande till Maj eller November (Jag fick inledande November) så börjar man betala 2 månader senare, eftersom Juni och December är betalfria månader.

3. För mig så tog det 7 veckor efter inledande till betalplan/förslag om skuldsanering. När man fått den så ringer man upp sin handläggare och godkänner den eller kommer överens om någon ändring. När du godkänt den via telefon så kommer betalplanen delgivas alla borgenärer som också måste godkänna/icke yttra sig om betalplanen. Dom har 2 veckor på sig att yttra sig (efter att dom bekräftat delgivningen tror jag?)

4. Det stämmer. Inledande skuldsanering är ett preliminärt ja och innebär att man går vidare i processen om skuldsanering, ej gallras bort i första skedet. Efter besked om inledande så avbryts eventuell utmätning/löneutmätning också och man ska börja betala på skuldsaneringen. Får man inledande skuldsanering så kan man heller inte få utmätning/löneutmätning. Däremot börjar man betala på skuldsaneringen 1-2 månader efter inledande i väntan på betalplan, slutligt besked och en skuldsanering som vunnit laga kraft. Det är tiden sen inledande som sen kommer att räknas på dessa 5 år om man sen blir beviljad.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 691
Mottagna reaktioner
12 967
Poäng
9 787
Om man släpper då?
När i det här skedet börjar man betala?
Tycker jag läst något om betalplan innan man får beslutad skuldsanering?
Vad innebär egentligen inledande? Är det något sorts preliminärt "ja"? (Eller iallafall inte ett solklart nej)
När man slutar betala har ju ingen koppling till skuldsaneringsärendet, ansöker man efter 2 dagar så får man räkna från då, söker man efter 3 år får man räkna från då.

Ja det skrivs om betalplan då och då. Något sånt skede finns inte, det som finns är förslag till skuldsanering, i den kan det ibland ingå en betalningsplan. Det verkar vara nästan omöjligt att få in information här att många har skuldsanering utan betalplan. Lite som folk inbillar sig att bilar tas i löneutmätning.

Inledande är nog nästan att översätta med preliminärt ja.
Info om det här förfarandet måste finnas i hundratals trådar.
I övrigt verkar nu syftet trådskaparen hade vara bortspolat i tråden.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp