• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vi som klarade skuldsaneringen och vill hjälpa andra vidrare.

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_2025

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
18
Poäng
46
Rent krasst borde jag kunna ansöka om skuldsanering iallafall. Så får man se hur beslutet kring huset blir?
Gäldenärs tillgång av fastighet eller bostadsrätt vid skuldsanering

"Om en person som ansökt om skuldsanering äger en fastighet eller bostadsrätt
som är hans eller hennes stadigvarande bostad gäller som utgångspunkt att
tillgången ska säljas innan skuldsanering kan beviljas. Det finns dock möjlighet
att bevilja skuldsanering trots att den som ansökt bor i en egen fastighet eller
bostadsrätt. Vid den bedömningen ska Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) ta
hänsyn till ekonomiska och sociala skäl. Det är bostadens nettoövervärde som ska
ligga till grund för bedömningen. Om nettoövervärdet inte är högre än ca
200 000 kr ska tillgången inte vara hinder mot skuldsanering. Detta gäller under
förutsättning att kravet på kvalificerad insolvens är uppfyllt, samt att det vid en
helhetsbedömning är skäligt att skuldsanering beviljas, trots att den som ansökt
äger en fastighet eller en bostadsrätt."


"Det är viktigt att poängtera att riktvärdet avser bostadens nettoövervärde, inte
bostadens nettoövervärde per ägare. Om två makar eller sambor äger en fastighet
eller en bostadsrätt gemensamt blir det alltså inte fråga om att ta hänsyn till att
nettoövervärdet per person understiger 200 000 kr. Detta gäller även om båda har
ansökt om skuldsanering.
"
 
Senast ändrad:

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
967
Mottagna reaktioner
301
Poäng
497
Gäldenärs tillgång av fastighet eller bostadsrätt vid skuldsanering

"Om en person som ansökt om skuldsanering äger en fastighet eller bostadsrätt
som är hans eller hennes stadigvarande bostad gäller som utgångspunkt att
tillgången ska säljas innan skuldsanering kan beviljas. Det finns dock möjlighet
att bevilja skuldsanering trots att den som ansökt bor i en egen fastighet eller
bostadsrätt. Vid den bedömningen ska Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) ta
hänsyn till ekonomiska och sociala skäl. Det är bostadens nettoövervärde som ska
ligga till grund för bedömningen. Om nettoövervärdet inte är högre än ca
200 000 kr ska tillgången inte vara hinder mot skuldsanering. Detta gäller under
förutsättning att kravet på kvalificerad insolvens är uppfyllt, samt att det vid en
helhetsbedömning är skäligt att skuldsanering beviljas, trots att den som ansökt
äger en fastighet eller en bostadsrätt.
"
Tillgång ska säljas innan skuldsanering kan beviljas-så man är tvungen att sälja huset om man vill ha skuldsanering,om man inte säljer beviljas inte skuldsanering men det är inte påtvingade att man säljer huset, det utmäts alltså inte vid skuldsanering ansökan. Han har inget att förlora och i alla fall får nyttig information.
 

Klar_2025

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
18
Poäng
46
Tillgång ska säljas innan skuldsanering kan beviljas-så man är tvungen att sälja huset om man vill ha skuldsanering,om man inte säljer beviljas inte skuldsanering men det är inte påtvingade att man säljer huset, det utmäts alltså inte vid skuldsanering ansökan. Han har inget att förlora och i alla fall får nyttig information.
Jag gav svar på frågan om vad som gäller för att få en godkänd SKUSAN.
Dvs information om vad man kommer att gå efter om man inte har sålt sitt hus eller sin bostadsrätt. Så - inget i vad jag skriver syftar väl på att säga att om man söker SKUSAN så tvingas man sälja huset. Det är väl bättre att försöka hålla en hög kvalitet på sin ansökan från första början istället för att skicka in på måfå.
 

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
967
Mottagna reaktioner
301
Poäng
497
Jag gav svar på frågan om vad som gäller för att få en godkänd SKUSAN.
Dvs information om vad man kommer att gå efter om man inte har sålt sitt hus eller sin bostadsrätt. Så - inget i vad jag skriver syftar väl på att säga att om man söker SKUSAN så tvingas man sälja huset. Det är väl bättre att försöka hålla en hög kvalitet på sin ansökan från första början istället för att skicka in på måfå.
Det håller jag fullständigt om,ville bara påpeka till TS att huset inte kan utmätas vid en skuldsanering ansökan (om jag nu inte har fel)så TS kan ansöka fast han har ett hus. Vi vet ingenting om hens förutsättningar och situation.
 

Vadskajaggöra2024

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
23 November 2023
Meddelanden
208
Mottagna reaktioner
69
Poäng
196
Om det bara blir avslag varför inte?Har du löneutmätning och är det mycket mervärde i huset?
Har ingen hos KFM och det är nog cirka 500.000 kr i övervärde minst. Så det är inte aktuellt då. Vägrar byta område osv på grund av barnen. Så får kämpa på och skylla mig själv.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Har ingen hos KFM och det är nog cirka 500.000 kr i övervärde minst. Så det är inte aktuellt då. Vägrar byta område osv på grund av barnen. Så får kämpa på och skylla mig själv.
Du tänker rätt, ett övervärde på 500 000.som kan gå till skulderna lär inte ge dig skäligheten godkänd vid en ansökan om skuldsanering.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp