• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vet inte riktigt vad jag ska göra

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Idag försöker jag hålla ihop. Inte ge upp. det tog mig närmare ett år att kräla ut ur depressionen, jag orkar inte kriga en gång till.

Ta varje dag enskilt.

Borgenärerna, speciellt om det är banker, kan ta sig i brasan.

Kanske du får ett jobb, kanske inte. Kanske du blir arbetslös, får skuldsanering också eller någon annan kombination.

Livet fortsätter på något obegripligt sätt ändå. Man vänjer sig.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

nowayback

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Sagan fortsätter. Har landat efter första rejäla förtvivlan.
Får 6 månader betald friställning, sedan 6 månader avgångsvederlag (klumpsumma). Har just nu en outplacement service som hjälper till med CV och hitta jobb.
Går på intervjuer som om det vore ett jobb (vilket det är på nåt sätt).
Orkar inte ens tänka på hur bakgrundskontroll kommer att få hicka med skulderna och löneutmätning.

Kollade på KFM Skuldpprognosen häromdagen och såg att deras beräkning är att med utmätning över 10 år ( 3,5 milj) kommer mina skulder ha ökad med 350 000 kr. Känns lite sådär.
Var hos Skuldrådgivaren idag.
Inga nya skulder, skötte mig per vår upplagd betalplan, så vi sköt iväg en ny ansökan om skuldsanering.
Förra oktober fick jag avslag för ansökan i augusti eftersom jag hade tagit ett paniklån i juli för att klara 2 månader levnadskostnader och krediter till.
Allt annat hade jag kvalat in på.
Hon är optimistisk (är ju hennes jobb); jag ser mest 4 månader väntetid (som om de kommer att ringa mig runt jul) och i bästa fall ytterligare 3 månader tills slutgiltig sanering.
Hennes approach är att ifall det blir avslag igen, så överklagar vi; det går inte att utmäta fram till jag är 90 i hopp om att jag nånsin blir skuldfri eller dör ifrån skulderna.

Here to fight another day.
 

nowayback

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Skrev på ett nytt jobb i tisdags, börjar i slutet av januari, Ingen bakgrundskontroll.
Det blir även en liten inkomstökning men andra saker som t.ex. extra semesterdagar (hade 45), glasögontillägg (3000), privat vårdförsäkring (650), och lunchkuponger (2000) ryker.
KFM samtal händer nog antingen precis innan jul eller i januari, de bekräftade ansökan per 1. September och väntetiden är just nu 5 månader, 8 till beslut.
Jag hoppas att flytta från aktiv löneutmätningsbeslut till betalplan under inledande innan första lönen, men det är väldig optimistisk.

Just nu ska jag andas lite.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
918
Poäng
817
Skrev på ett nytt jobb i tisdags, börjar i slutet av januari, Ingen bakgrundskontroll.
Det blir även en liten inkomstökning men andra saker som t.ex. extra semesterdagar (hade 45), glasögontillägg (3000), privat vårdförsäkring (650), och lunchkuponger (2000) ryker.
KFM samtal händer nog antingen precis innan jul eller i januari, de bekräftade ansökan per 1. September och väntetiden är just nu 5 månader, 8 till beslut.
Jag hoppas att flytta från aktiv löneutmätningsbeslut till betalplan under inledande innan första lönen, men det är väldig optimistisk.

Just nu ska jag andas lite.
Det kommer nog inte att hinnas med hade varit väldigt förvånade! Brukar bli extra tid under jul och så med. Plus att dem även ska hinna ta ett beslut efter samtalet
 

nowayback

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Det kommer nog inte att hinnas med hade varit väldigt förvånade! Brukar bli extra tid under jul och så med. Plus att dem även ska hinna ta ett beslut efter samtalet
Avslag förra året tog inte ens 24 timmar, men hoppas på inledande denna gång, de får gärna ta till mitten av januari bara det kommer ut nåt vettigt.
 

nowayback

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Andra avslag.
Denna gång med anledning jag hade inte gjort tillräckligt att få tillbaka mina pengar från person som till stor del bidrog till orsaken av skulderna.
Var i en misshandlande relation 2015-2020, killen blev under tiden grovt spelberoende och upptäckte sedan kokain & amfetamin. Jag blev "övertalad" att ta lån så han kunde betala spelande, konsumtion etc., skulderna ökade och jag fick ta nya lån för att klara utgifterna, som sedan krävde nya lån... , den gamla visan.
Våren 2020 bröt jag ur och kastade ut honom när hans beteende började sätta mig i fara. Han fick gå med 2 svarta sopsäckar med sina kläder och nåt par skor. han hade vid det läget även börjad sälja borthemelektronik och försökte även sälja min jobbdator eftersom jag var så oduglig och inte fick nya lån beviljat.
Kring midsommar samma år fick jag reda på via rykten han hade överdoserad.
Har ingen kunskap om han hade familj eller nåt, vet inte var han höll hus efter jag kastade ut honom eller vem hans vänner var.

Fick jaga handläggaren, han ringde upp 16/1 när jag var precis på väg in för jobbintervju. han skickade föreläggande med några frågor som jag svarade på i detalj 17/1. sedandess ess återkom han inte. Fr.o.m. 22/1 ringde och mejlade jag honom för att höra i fall han behövde mer info etc.
29/1 fick jag tag i en annan handläggare som låste fallet så han inte kunde avsluta de utan att prata med mig.
Handläggaren ringde sedan upp 1 timme senare och sa vi hade ju tid på oss fram tills nästa måndag det var inget bråttom (fristen upphörde dagen efter 30/1).
Han var oengagerad och frågade vad exakt jag hade gjort för att få tillbaka pengarna från mitt ex, om jag hade sett bevis för att han hade avlidit om exakt vilket belopp han hade bidragit med skulderna.
Han fnös när jag sa jag inte hade någon kontakt med exet efter jag stängde dörren efter honom. Jag förklarade situation och berättade vad jag hade gjort och vilket resultat det hade (jag fick en gång 5000).
"så du har inte ansträngt dig att få tillbaka pengarna". Han påpekade flera gånger "hur kunde du skuldsätta dig så mycket, du är ju höginkomsttagare" och " utmätningen gör ju inget, du har ju bra inkomst även nu".
Det kändes som om det var klart redan under samtalet att han inte var intresserad och ville bara få bort spärren.
I hans beslut står även felaktiga kostnadsuppgifter och skuldbelopp., han räknar fram skattereduktioner av levnadskostnader/ SL kort som jag inte får del av eftersom alla skatteåterbetalningar går direkt till KFM och jag står med den verkliga kostnaden.
Han beräknar förmåner som inte finns längre i.o.m. med att min nya anställning inte har dessa.

Beslut:
"Det finns även omständigheter som talar emot att du ska beviljas skuldsanering. Du har skulder på grund av att du lånat pengar för att bekosta en annans persons utgifter. Du har inte gjort vad som kan förväntas av dig för att få tillbaka
pengarna. Det har inte gått lång tid sedan du lånade ut pengarna, och de är en stor del av din totala skuld. Detta talar emot en skuldsanering för dig. Vid en helhetsbedömning anser vi att det inte är skäligt att bevilja dig
skuldsanering. Anledningen är att omständigheterna som talar emot en skuldsanering väger tyngre än de som talar för. Du får därför avslag på din ansökan om skuldsanering."

Trots utmätning har skulderna ökad under väntetiden.
KFM's egen prognos säger nu att skulderna kommer ha ökad med närmare 650 000 under 10 år om samma utmätningsbelopp betalas in varje månad.
Jag överklagar.
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Kom ihåg att även om du får avslag på överklagan så kan det ändå hjälpa lite i en ny ansökan beroende på resultatet.

Men förvänta dig inte att vinna, du måste bevisa många saker, de måste bara hitta en enda sak som är lite oklar så kan du ändå få avslag.
 

nowayback

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Kom ihåg att även om du får avslag på överklagan så kan det ändå hjälpa lite i en ny ansökan beroende på resultatet.

Men förvänta dig inte att vinna, du måste bevisa många saker, de måste bara hitta en enda sak som är lite oklar så kan du ändå få avslag.
Jag vet. Jag lägger samtidigt fram en ny ansökan. 5-6 månader väntetid är inte acceptabelt.
kanske jag ska gå och kolla om jag hittar hans grav och släpa fram kroppen.
 

nowayback

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Avgångsvederlag och slutlön kom upp till 150 000 kronor efter skatt och drogs direkt av KFM. Eftersom den totala inkomsten för 2024 redan var hög, kontaktade jag Skatteverket för att diskutera situationen.
Den gamla lönen, avgångsvederlaget och den nya lönen ledde till att den totala inkomsten för året nästan fördubblades jämfört med föregående år.
Handläggaren på Skatteverket rekommenderade en jämkning och en högre skattesats på 44% för att undvika en massiv restskatt år 2025, som skulle kunna uppgå till cirka 80-85 000 kronor.
Skatteverket skickade beräkningen och beslutet den 16 februari.
Jag informerade arbetsgivaren den 19 februari så att den högre skatten skulle börja dras från lönen i mars (en månad fördröjd på grund av att löneberäkningen redan hade skett).
Jag skickade in en redogörelse med Skatteverkets beslut om skattejämkning, inklusive deras beräkning, den 21 februari, inom den angivna svarstiden tillsammans med alla övriga kompletterande underlag som de begärde för inkomstredovisningen.
Det tog flera dagar av diskussioner med handläggaren för att få godkänt för en kostnad på 200 kronor för kontaktlinser i stället för glasögon.
En av hens kollegor tog sedan över ärendet och godkände kostnaden, med tanke på den livslånga synnedsättningen som inte förväntades ha förbättrats sedan redogörelsen i juni.
Det tog alltså fyra dagar för att få igenom 200 kronor.

Igår, den 4 mars, kom det nya beslutet om löneutmätning, där allting baserades på ett schablonbelopp för skatt på 30%.
När jag ringde handläggaren sa hen att det var helt och hållet upp till KFM att godkänna den beslutate jämkningen.
Enligt UB kapitel 7 §15 står det dock inte så.
Skatteverket säger att jämkningsbeslut, åt båda hållen, har företräde vid utmätning av lön.
KFM:s handbok om utmätning säger också att Skatteverkets beslut har företräde i utmätning.
Skatteverkets handläggare säger att beslutat jämkning har företräde före utmätning av lön.

KFM’s handläggare sa även att borgenärer skulle gå förlust om hen godtog jämkningen.
Jämfört med den tidigare utmätningen skulle alla åtta borgenärer gå back med totalt 343 kronor i månadsbelopp under 2024 (men fick 151k extra).
Det finns inget som säger att det är rimligt att KFM har rätt att direkt orsaka nya skulder, i detta fall skatteskulder.
Men KFM har rätt att neka ny ansökan till skuldsanering om jag drar på mig nya skulder, även om jag aktivt hindras från att undvika dessa skulder?

Jag har lämnat in överklagande av beslutet och begärt inhibering med alla underlag till KFM.
Det är nu upp till tingsrätten att lösa situationen.


Så himla trött på det hela.
 

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
376
Poäng
517
Avgångsvederlag och slutlön kom upp till 150 000 kronor efter skatt och drogs direkt av KFM. Eftersom den totala inkomsten för 2024 redan var hög, kontaktade jag Skatteverket för att diskutera situationen.
Den gamla lönen, avgångsvederlaget och den nya lönen ledde till att den totala inkomsten för året nästan fördubblades jämfört med föregående år.
Handläggaren på Skatteverket rekommenderade en jämkning och en högre skattesats på 44% för att undvika en massiv restskatt år 2025, som skulle kunna uppgå till cirka 80-85 000 kronor.
Skatteverket skickade beräkningen och beslutet den 16 februari.
Jag informerade arbetsgivaren den 19 februari så att den högre skatten skulle börja dras från lönen i mars (en månad fördröjd på grund av att löneberäkningen redan hade skett).
Jag skickade in en redogörelse med Skatteverkets beslut om skattejämkning, inklusive deras beräkning, den 21 februari, inom den angivna svarstiden tillsammans med alla övriga kompletterande underlag som de begärde för inkomstredovisningen.
Det tog flera dagar av diskussioner med handläggaren för att få godkänt för en kostnad på 200 kronor för kontaktlinser i stället för glasögon.
En av hens kollegor tog sedan över ärendet och godkände kostnaden, med tanke på den livslånga synnedsättningen som inte förväntades ha förbättrats sedan redogörelsen i juni.
Det tog alltså fyra dagar för att få igenom 200 kronor.

Igår, den 4 mars, kom det nya beslutet om löneutmätning, där allting baserades på ett schablonbelopp för skatt på 30%.
När jag ringde handläggaren sa hen att det var helt och hållet upp till KFM att godkänna den beslutate jämkningen.
Enligt UB kapitel 7 §15 står det dock inte så.
Skatteverket säger att jämkningsbeslut, åt båda hållen, har företräde vid utmätning av lön.
KFM:s handbok om utmätning säger också att Skatteverkets beslut har företräde i utmätning.
Skatteverkets handläggare säger att beslutat jämkning har företräde före utmätning av lön.

KFM’s handläggare sa även att borgenärer skulle gå förlust om hen godtog jämkningen.
Jämfört med den tidigare utmätningen skulle alla åtta borgenärer gå back med totalt 343 kronor i månadsbelopp under 2024 (men fick 151k extra).
Det finns inget som säger att det är rimligt att KFM har rätt att direkt orsaka nya skulder, i detta fall skatteskulder.
Men KFM har rätt att neka ny ansökan till skuldsanering om jag drar på mig nya skulder, även om jag aktivt hindras från att undvika dessa skulder?

Jag har lämnat in överklagande av beslutet och begärt inhibering med alla underlag till KFM.
Det är nu upp till tingsrätten att lösa situationen.


Så himla trött på det hela.
Stackare, det räcker inte med att livet är jobbigt som det är med ekonomin och annat. Sedan ska man tjafsa med myndigheterna också. Kämpa på och ge inte upp. Förhoppningsvis kan vi(du) titta tillbaka om några år att vi(du) fixa det här också
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp