• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vet inte riktigt vad jag ska göra

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

nowayback

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
40
Poäng
147
Idag kom första inkasso, Lowell för American Express.
Ska betala 128k per 12/1/23 (om jag hade de pengar hade vi inte suttit här). Ska vänta tills det går till KFM och inväntar betalningsföreläggande. Det kommer fler denna månad.
Telefon och sms gick varmt under hela december.
Jag vet inte riktigt om det är delgivning eller utslag som jag ska vänta på. Men jag väntar. Väntetiden enligt KFM sidan är just nu mellan 14 vardagar och 3 månader.
Har nu haft nästan 3 månader där jag inte våndads dagligen om hur jag ska få ihop det har varit .nästan semester. Visste inte att jag kunde sova längre än 3-4 timmar per natt. .
 

nowayback

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
40
Poäng
147
Idag (lördag) kom delgivning från KFM via Kivra.
3 ärenden har gått till inkasso (alla 3 har nu förfallit).
Jag betalade av några av de mindre nyare skulder. Men sållar den stora klumpen på totalt 1. finns kvar. (Entercard, nordax, qliro, ecster, sevenday, Amex, Collector, Remember). Amex är nog den som nu ligger hos KFM, hanteras av Lowell som också hanterar Collectorbank som gothia. Qliro ligger hos alektum
Med alla räntehöjningar ligger jag på en årlig genomsnittsränta av 28%.
har inte skrivit på något kvitto än.
efter mitt initiala försök att förhandla betalningsplan och ränta där jag mer eller mindre fick höra ”sucks to be you”, har jag inte pratat eller svarat på ett enda samtal som kom från bankerna.

skuldrådgivaren är på semester till 10/2. Ska jag skriva på delgivningen? Hur mycket tid har jag på mig att skriva på? Vad händer sen?
 

Snokar123

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
10 Juli 2019
Meddelanden
41
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Idag (lördag) kom delgivning från KFM via Kivra.
3 ärenden har gått till inkasso (alla 3 har nu förfallit).
Jag betalade av några av de mindre nyare skulder. Men sållar den stora klumpen på totalt 1. finns kvar. (Entercard, nordax, qliro, ecster, sevenday, Amex, Collector, Remember). Amex är nog den som nu ligger hos KFM, hanteras av Lowell som också hanterar Collectorbank som gothia. Qliro ligger hos alektum
Med alla räntehöjningar ligger jag på en årlig genomsnittsränta av 28%.
har inte skrivit på något kvitto än.
efter mitt initiala försök att förhandla betalningsplan och ränta där jag mer eller mindre fick höra ”sucks to be you”, har jag inte pratat eller svarat på ett enda samtal som kom från bankerna.

skuldrådgivaren är på semester till 10/2. Ska jag skriva på delgivningen? Hur mycket tid har jag på mig att skriva på? Vad händer sen?
Tror du måste svara att du mottagit delgivningen! Fick lika i veckan! Pratade med KF o de sa att jag skulle svara men inte göra ngt mer alltså inte ta ställning!
 

nowayback

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
40
Poäng
147
Tror du måste svara att du mottagit delgivningen! Fick lika i veckan! Pratade med KF o de sa att jag skulle svara men inte göra ngt mer alltså inte ta ställning!
Första utslaget om att jag ska betala kom idag. Om jag inte kan så ska jag prata med skuldäfaren. Sist jag gjorde det fick jag tvärt nej på både frågan om hanterbar betalningsplan eller minskad ränta (fn 28%).
så jag får väl låta de ansöka om verkställande och ta den smällen.

delvis förstår jag inte inkasso. Kom ett krav på 15k per 17/2. Svarade jag kan inte betala per 17/2, men beräkna per 24/2 så betalar jag hela den summan per det datum. Nej det får du inte, betala per 17/2 annars släpper vi till KFM.
fått hittills 2 delgivningar varav en fick nu utslag, den andra lär följ snart.
betalar av 3 mindre lån <20k denna månad.
Mitt favoritkrav kom från axactor för Nordax skrev per idag: ”hej, du fixar det här!, vg betalar in 419822 per 25/2 annars överlämnar vi kravet till fogden”.
Om jag hade den summan liggande här … hade vi då haft denna konversation?
Nu är det bita ihop och se vad som händer.
hade redan förra året ringt runt och bett om betalningsplan men får tvärt nej. Känns inte som om det ändrar något nu.

@Snokar123 hur går det för dig? Vad händer?
 

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 393
Mottagna reaktioner
375
Poäng
517
Första utslaget om att jag ska betala kom idag. Om jag inte kan så ska jag prata med skuldäfaren. Sist jag gjorde det fick jag tvärt nej på både frågan om hanterbar betalningsplan eller minskad ränta (fn 28%).
så jag får väl låta de ansöka om verkställande och ta den smällen.

delvis förstår jag inte inkasso. Kom ett krav på 15k per 17/2. Svarade jag kan inte betala per 17/2, men beräkna per 24/2 så betalar jag hela den summan per det datum. Nej det får du inte, betala per 17/2 annars släpper vi till KFM.
fått hittills 2 delgivningar varav en fick nu utslag, den andra lär följ snart.
betalar av 3 mindre lån <20k denna månad.
Mitt favoritkrav kom från axactor för Nordax skrev per idag: ”hej, du fixar det här!, vg betalar in 419822 per 25/2 annars överlämnar vi kravet till fogden”.
Om jag hade den summan liggande här … hade vi då haft denna konversation?
Nu är det bita ihop och se vad som händer.
hade redan förra året ringt runt och bett om betalningsplan men får tvärt nej. Känns inte som om det ändrar något nu.

@Snokar123 hur går det för dig? Vad händer?
Hej!
Hur har det gått? Fick du delbetala Nordax lånet? Eller gick det till kronofogden ?
 

nowayback

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
40
Poäng
147
Hej!
Hur har det gått? Fick du delbetala Nordax lånet? Eller gick det till kronofogden ?
Jag lät alla stora lån gå till kronofogden.
Under tiden betalade jag av några mindre lån, men brydde mig inte om det som ligger i 100+ område.
Det fanns ingen möjlighet att ens göra skillnad där så jag tog bort 10 mindre lån, nu är det 6 kvar på 1.7m totalt.
En bank, Sevendays, som har 300 i krav har inte en enda gång hört av sig sedan jag slutade betala de i oktober ’22. Inte ett knyst .

Nordax’ inkasso kom med kommentarer att jag skulle hitta ett extrajobb eller be nån kompis/familjemedlem som ’kan ställa upp’. Rådgivaren sa att lägga ner och låta de gå till KFM.

Fick gäldenärsutredning i slutet av maj och beräkning& info om löneutmätningen kom i torsdags, så det är nog Julilönen där det börjas.

Har tid i början av september med skuldrådgivare för nytt ansökan.
Ansökan i oktober avslogs med anledning att ett lån hade tagits för nära inpå (även om det var för att minska ett annat lån) i juli’22.
Får se hur det går sedan.
 

nowayback

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
40
Poäng
147
KFM meddelade om löneutmätning, den är p G någonstans mellan vårt lönekontor som ligger i Irland och det ställe som utbetalar våra löner.
Har inte hört eller sett från de som räknar ut våra löner.

Idag kom då information om att företaget genomgår en omorganisation och mitt team varslades om uppsägning inom 5-6 veckor.
Det är således fortfarande oklart om jag har ett jobb kvar i augusti eller inte.
Det är oklart om jag, ifall jag blir utan arbete, kommer att få avgångsvederlag, en utbetalning av klumpsumma, eller utköp över 6 månader där jag kan ta upp nytt arbete, men får min gamla lön under tiden.
Jag vet inte hur det blir med utmätningen (jag har maxbelopp, så allt som ligger utöver det beslutade belopp är mitt) i någon av dessa fall.
Lär fråga skuldrådgivaren eller KFM direkt när jag har mer info.
Åtminstone har jag redan reducerad mina kostnader sedan oktober när jag släppte allt och fick avslag på första ansökan.

Jag har en extra inkomstförsäkring via facket som ger mig 150 dagar sinnesro med nästan 80% inkomst och sedan den vanliga a-kassa på max 26400kr efteråt. Även om den ryker nog via utmätningen. Försöker inte tänka på vad som händer när a-kassan tar slut.
Just nu uppdaterar jag mitt CV, ansökte om 5 jobb idag; Jag är inte särskilt optimistisk att jag hittar nytt.
Arbetsgivare vill ha yngre än 50 och billigare än 30 års erfarenhet.
Lite lustigt, just igår tänkte jag, det kommer att gå vägen.
Jag kommer att trassla mig genom utmätningen, ansöka i september om sanering och kanske, kanske så kommer jag få den beviljad. Jag får kanske en liten löneökning nästa år, och vi får årsbonus (2 extra löner) i juni ,så det går att klara sig.
Men nej sa livet, se hur jag kan sparka dig i skrevet.

KFMs skuldprognos säger att 10 år utmätning skulle endast betala av 400k kr på de 2,1m kr jag är skyldig trots månatlig utmätning på 30k kr.
Så frågan är om borgenärer vill ha tillbaka sina pengar genom sanering eller hoppas på att jag har en utmätningsbar inkomst till mitt livs ände.
Å andra sidan orkar jag inte bry mig borgenärerna's välmående just nu.

Idag försöker jag hålla ihop. Inte ge upp. det tog mig närmare ett år att kräla ut ur depressionen, jag orkar inte kriga en gång till.


Sorry, behöver bara vädra lite. det finns ingen annan jag kan prata med.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp