• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Tar tacksamt emot råd/tips/tanker över vår överskuldsatta situation

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
257
Mottagna reaktioner
213
Poäng
407
Om ni inte kan amortera/ betala av på alla lån amortera/betala av på lånen med högst ränta.
Kan ni få längre återbetalningstid på något av de större lånen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
En tanke är att försöka få betalningsfria månader alt amorteringsfria månader och med de pengarna betala av på smålånen.
Sen såklart använda arv och skattepengarna till att betala av lån med.
 

Alexandra

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Tusen tack för era svar och ert engagemang.

Angående facket så har vi funderat kring det, vi har bra försäkringar genom facket som vi inte vågar chansa på att vara utan som till exempel livförsäkring och skydd vid sjukdom. Men vi ska kolla igenom detta igen.

En av oss är med i kyrkan.

Gällande vårt tidigare beteende samt våra fasta kostnader så har vi de senaste månaderna rannsakat, förstått och förändrat. Vi har brutit upp från vårt hus för att få närmare till arbete och skolor samt komma i från oväntade och väntade utgifter som ett hus medför. Vi kommer även i från elräkningar som varit på allt från 3-10000/mån, vi betalar numera bara hushållsel. Vi har fått ner våra bränslekostnader med 7000 eftersom vi nu har tillgång till kollektivtrafik samt närmare till arbete. Vi slipper även kostnad för övrigt som hör till hus som vatten, avlopp etc.

Jag har läst mycket om snöbollseffekten och jag förstår den psykologiska tanken samt även känslan av att minska antalet skulder. Dock så är vårt problem att vi går så mycket back så jag kan just nu inte se hur vi skulle klara oss ändå.

Jag har pratat med bank Norweigan som kan erbjuda sänkt månadskostnad i tre månader, jag har förklarat vår situation, bönat och bett men det finns ingen möjlighet att sänka kostnaden. Jag väntar på besked från LF om vi kan göra något där, det är fem år kvar på det lånet och vi amorterar mycket på det.

Jag funderar på om det går att göra en årsplan över hur vi kan parera allt, alltså att skifta mellan olika betalningar genom att använda betalningsfria månader och hamna en efter i vissa fall. Problemet där är väl om vi ligger en betalning efter så tappar vi ju möjligheten till betalningsfri månad.

Jag har även läst här att vissa kan släppas till inkasso för det rapporteras inte till UC? Jag förstår inte den, om vi inte betalar måste det väl förr eller senare bli ett utslag och det syns väl alltid hos UC?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 584
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Jag har även läst här att vissa kan släppas till inkasso för det rapporteras inte till UC? Jag förstår inte den, om vi inte betalar måste det väl förr eller senare bli ett utslag och det syns väl alltid hos UC?
Att släppa till inkasso innebär att man slutar betala på ett l¨n eller en kredit och eftr tre missade betalningar så skickas skulden till ett inkassobolag. Då får man ett brev om att skulden kommit till inkasso. Då får man antingen betala HELA den återstående skulden eller höra av sig för en avbetalningsplan.
Det finns inte garantier att man får lägre månadsbelopp att betala per månad än man hade innan skulden gick till inkasso. Kan bli högre, kan bli lägre.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 584
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Jag skulle säga att med så många olika skulder som ni har skulle jag i alla fall börjat med snöbollsmetoden och börjat från det minsta lånet och beta av de en efter en. Snöbollsmetoden är väldigt effektiv metod så kika på det.
Alt nr 2 börja med snöbollsmetoden men enbart på den enes skulder, den som har bäst förutsättningar att på sikt få ett samlingslån. Men det finns risker med detta, t ex om ni skulle gå skilda vägar så kommer en av er ha sina skulder kvar och den andra betydligt mindre.
 

Alexandra

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Jag har vridit och vänt på alla scenarion men inte landat i något än.. Tanken är att försöka rädda en av oss men det ser inte ut att kunna gå.

Nu har jag räknat på kfm hemsida hur mycket mannen får behålla vid löneutätning men även gjort skuldsaneringstestet.
Jag får inte riktigt ihop det om nån vill förklara?

Löneutmätning säger 14556 som förbehållsbelopp.

Jag får vårt normalbelopp till 22105 plus hyra vilket även står i skuldsaneringstestet. Utöver det får vi lägga till kostnad för barnomsorg och läkarvård/medicin?
354 är för läkarvård/medicin enligt kfm och barnomsorg är 2300. Hyra 13400.

38513 får jag det till, alltså 19256 per person.
Var har jag tänkt fel eftersom hans förbehållsbelopp blir 14556 enligt uträkningen på kfm sida?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 567
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Jag har vridit och vänt på alla scenarion men inte landat i något än.. Tanken är att försöka rädda en av oss men det ser inte ut att kunna gå.

Nu har jag räknat på kfm hemsida hur mycket mannen får behålla vid löneutätning men även gjort skuldsaneringstestet.
Jag får inte riktigt ihop det om nån vill förklara?

Löneutmätning säger 14556 som förbehållsbelopp.

Jag får vårt normalbelopp till 22105 plus hyra vilket även står i skuldsaneringstestet. Utöver det får vi lägga till kostnad för barnomsorg och läkarvård/medicin?
354 är för läkarvård/medicin enligt kfm och barnomsorg är 2300. Hyra 13400.

38513 får jag det till, alltså 19256 per person.
Var har jag tänkt fel eftersom hans förbehållsbelopp blir 14556 enligt uträkningen på kfm sida?

Du har högre lön än honom?
 

Alexandra

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Tror jag kom på diffen själv!:D
Skillnaden på 4700 borde vara barnbidraget? Men räknas allt det till honom?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp