• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Tar tacksamt emot råd/tips/tanker över vår överskuldsatta situation

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
193
Poäng
366
1. Budget. Se över era utgifter och budgetera precis allt. Kolla om ni kan sänka kostnader genom att byta avtal osv. Sälja bil, prylar som inte används etc. Börja cykla, ta buss/tåg och köpa en billig, fungerande bil kontant. Öronmärk alla slantar. Precis allt. En riktlinje är ju faktiskt förbehållsbeloppet.
2. Snabbt spara undan 10.000kr för en akutbuffert. Tänk att den ska ta max 3 månader. Detta för att ni ska komma igång med avbetalningar. Väldigt viktigt att ha en buffert för att stoppa beteendet av att låna till akuta, oförutsedda utgifter.
3. Stoppa alla extra amorteringar och fokusera på att betala av lånen från minsta till största utan att fokusera på räntor. Räntorna är jobbiga mentalt, men det får vara så nu. Ni kommer kunna göra er av med höga räntor så småningom.
4. Betala av alla typer av smålån och skräpkrediter, för att frigöra ekonomin från onödiga utgifter (när arv/skatt kommer kan ni ju göra steg 2-4 direkt). Det ger en mental boost och ni ser att skuldberget minskar snabbt.
5. Omförhandla lån med höga räntor ev. samla mindre lån eller både och.
6. Fortsätta köra snöbollen genom att attackera minsta lånet först och lägg allt på att betala av det. Betala lägsta belopp på resterande lån/ skulder. Fortsätt sedan på nästa lån genom att föra över/ plussa föregående betalbelopp till nästa lån osv.
7. Familjeterapi? Parterapi? Där ni kan med hjälp av utomstående, ändra erat konsumtionsmönster.

Ni får vänta med sparandet. Tills dess att lånen antingen känns hanterbara eller är helt avbetalning.

Ni fixar det!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
193
Poäng
366
Hej, har en fråga då jag är i liknande situation med massor av små krediter (skitlån) och sedan några större om ett par hundra tusen.
Många skriver att ”börja med de små och ta de större sen”, men jag, likt Alexandra går redan back ett par tusen i månaden och har inte råd att betala av alla skulder varje månad. Hur ska man tänka där? För lägger jag pengar på ett lån och struntar i ett annat så blir det väl inkasso/kronofogden snart?
Det finns dom som pausar / kör betalningsfria månader på de lån som kostar mycket och amortera ner på mindre lån, hoppar över ett par månader, betalar ikapp osv. Men det kräver planering för att kunna undvika både inkasso och kfm.

Släppte själv ett lån till inkasso och kunde därifrån faktiskt strukturera upp ekonomin bättre. Det är ju surt att det kostar extra, men det kan ju rädda ekonomin på ett sätt.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Hej, har en fråga då jag är i liknande situation med massor av små krediter (skitlån) och sedan några större om ett par hundra tusen.
Många skriver att ”börja med de små och ta de större sen”, men jag, likt Alexandra går redan back ett par tusen i månaden och har inte råd att betala av alla skulder varje månad. Hur ska man tänka där? För lägger jag pengar på ett lån och struntar i ett annat så blir det väl inkasso/kronofogden snart?
Du måste sluta tänka på helheten och fixa det omedelbara problemet framför dig: att du går back varje månad. Utnyttja betalfria månader där det går, jobba extra om du kan, sälj det du kan och använd pengarna från dessa till att ta bort tillräckligt med småskulder tills du kommer i balans ekonomiskt vad gäller månadskostnaderna. Det är lätt att bli överväldigad av en stor skuldbörda om man hela tiden stirrar på hur stor den är.
 

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Kan ni skaffa billigare mobilabonnemang typ Vimla/Hallon (finns bra rabatter om man har flera st)? Om CSN är en person kan den skriva in sig på ngn lätt distanskurs så CSN pausas? Köra en streamingtjänst i taget?
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
193
Poäng
366
Gå ur facket så sparar ni nästan en tusing i månaden.
Någon av er får ta ett extrajobb på kvällar/helger.
Är ni med i kyrkan eller något trossamfund, så gå ur och ni sparar ytterligare en femhundring i månaden.

Sen kör ni på snöbollsmetoden men det blir tajt.

Men den stora frågan är vad ni har gjort för dryga miljonen ni lånat på er, finns det ingenting kvar av värde som ni kan sälja eller har ni typ rest/konsumerat upp allt?
Tänker att det där med kyrkan/trossamfund är ju en väldigt privat ensak som du inte rätt av kan säga att man ska "gå ur". Men, som tips på vart det går pengar som man kanske inte tänker på.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 264
Mottagna reaktioner
752
Poäng
677
Jag vill tipsa om, att kolla vilka lån som är bäst att få bort ur ett månadskostnads-perspektiv, för skatteåterbäring och arv. Detta för att få så mycket utrymme som möjligt i ekonomin så att ni kan extraamortera sedan men kanske ändå inte behöva stå precis på kanten av vad ni klarar av, utan ha marginaler om nåt händer. Den vägen kräver dock disciplin då tanken inte borde vara att börja köpa massa igen utan att verkligen amortera extra om ni lyckas frigöra det utrymmet. Räkna på det. Räkna på alla olika förslag ni tycker verkar bra, så ni tar ett väl genomtänkt beslut.
 

Fuklan

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
28 Juni 2022
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
27
Poäng
92
Tänker att det där med kyrkan/trossamfund är ju en väldigt privat ensak som du inte rätt av kan säga att man ska "gå ur". Men, som tips på vart det går pengar som man kanske inte tänker på.

Jo det förstår jag, men om det verkligen kniper så "förlåter Jesus alla synder" (det ringde prästen och sa till mig när jag gick ur för många år sedan).
Man kan alltid gå och swisha till kollekten eller lägga några mynt om man har över.
 

Kanki

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
4 Juni 2016
Meddelanden
322
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Jo det förstår jag, men om det verkligen kniper så "förlåter Jesus alla synder" (det ringde prästen och sa till mig när jag gick ur för många år sedan).
Man kan alltid gå och swisha till kollekten eller lägga några mynt om man har över.
Kyrkan har enormt mycket pengar så även om alla som har det knapert går ur så spelar det ingen roll!
 

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
987
Mottagna reaktioner
309
Poäng
497
Tänker att det där med kyrkan/trossamfund är ju en väldigt privat ensak som du inte rätt av kan säga att man ska "gå ur". Men, som tips på vart det går pengar som man kanske inte tänker på.
Ingår inte begravningsavgifter i "kyrkoskatt"?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp