• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Spelat bort en halv mille, bröstat en kanin.

Jajajaja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
22 Juni 2020
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Detta kan jag helt skriva under på. En dold sjukdom som är mycket svårare att fånga upp.

Dessutom kan du spela bort 1 miljon på femton minuter. Så snabbt kan man aldrig supa upp eller knarka bort pengarna.
Dessutom kan drog- och alkoholmissbruk avslutas på en sekund. Du kan bestämma dig nu för att avsluta ditt alkohol- eller drogmissbruk och redan vara "fri" från det imorgon.
Har du spelat bort en miljon och väljer sluta nu kommer det ta minst 10 år innan du är "fri" igen från lån etc.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
417
Mottagna reaktioner
210
Poäng
407
Dessutom kan drog- och alkoholmissbruk avslutas på en sekund. Du kan bestämma dig nu för att avsluta ditt alkohol- eller drogmissbruk och redan vara "fri" från det imorgon.
Har du spelat bort en miljon och väljer sluta nu kommer det ta minst 10 år innan du är "fri" igen från lån etc.
Exakt det jag försöker att säga och att det kan få långvariga konsekvenser för partnern som inte har ett missbruk och som inte gjort något fel utan det enda dom gjorde var att vara sambo eller gift med spelmissbrukaren.
 

Rune87

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
2 Mars 2024
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Exakt det jag försöker att säga och att det kan få långvariga konsekvenser för partnern som inte har ett missbruk och som inte gjort något fel utan det enda dom gjorde var att vara sambo eller gift med spelmissbrukaren.
Endå stor skillnad om man går omkring ner pundad nerspyd, då kan man inte vara en bra partner på något plan, Är du spelmissbrukare kan du vara guliig o snäll, hjälpsam, men jaa de blir ju ingen ferrari o villa på Södermalm.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
417
Mottagna reaktioner
210
Poäng
407
FörSTÅelse tycker jag att man bör jobba sig till, som anhörig - för sin egen skull. Det gör det nog lättare att acceptera. Exempelvis att det "inte var något personligt". Om sedan även visar förLÅTelse är nog en annan sak.

Helt rätt gällande lätt att dölja osv. Skammen stegrar för varje lögn, varje lån, varje dag. När det väl spricker är min erfarenhet att de flesta spelberoende känner en lättnad och är redo att ta konsekvenserna = vad som helst istället för spelhelvetet. Huruvida man sedan orkar hålla fast i den lättnaden/beslutsamheten (hålla sig spelfri) är en annan sak.
Tycker att du har insikt och gillat ditt inlägg innan jag skrev i tråden. :folded: Men förståelse lär man ju jobba sig till om man väljer att vara kvar i relationen väljer man att lämna behöver man inte jobba på att ha förståelse för vad personen gjort det är upp till var och en att bestämma.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 327
Mottagna reaktioner
13 418
Poäng
8 917
Dessutom kan drog- och alkoholmissbruk avslutas på en sekund. Du kan bestämma dig nu för att avsluta ditt alkohol- eller drogmissbruk och redan vara "fri" från det imorgon.
Har du spelat bort en miljon och väljer sluta nu kommer det ta minst 10 år innan du är "fri" igen från lån etc.

Jag håller helt med.

Har kört både det ena och det andra i min ungdom och hade inga som helst problem med uppehåll som rör alkohol mm. Spel var dock ett helvete.

Var som om man inte ägde sitt eget handlande.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
417
Mottagna reaktioner
210
Poäng
407
Endå stor skillnad om man går omkring ner pundad nerspyd, då kan man inte vara en bra partner på något plan, Är du spelmissbrukare kan du vara guliig o snäll, hjälpsam, men jaa de blir ju ingen ferrari o villa på Södermalm.
Man ser ju direkt om partnern är nerspyd och pundad och kan ta ett beslut rätt så omgående. Det gäller inte om partnern är spelmissbrukare syns långa vägar inte på samma sätt. Så det är partnern som inte vet om som får skylla sig själv då eller?
 

vidar

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Tycker att du har insikt och gillat ditt inlägg innan jag skrev i tråden. :folded: Men förståelse lär man ju jobba sig till om man väljer att vara kvar i relationen väljer man att lämna behöver man inte jobba på att ha förståelse för vad personen gjort det är upp till var och en att bestämma.
Tack!

Jag tror att ett rejält försök till förståelse är nyttigt för en anhörig/partner, oavsett om man stannar eller bryter upp. Många anhöriga kan inte ett dyft om spelberoende och då blir det känslor av ilska, frustration, vanmakt, osv. "Hur kunde DU vara så dum", "hur kunde JAG vara så dum". Sätter man sig in i ämnet - exempelvis lyssnar på någon annan spelberoende, det är bra att få ett annat ansikte på beroendet än den man "är arg på" - kan de jobbiga/destruktiva känslor omvandlas till någonting annat = förståelse, litegrann i alla fall. Viktigast av allt för en anhörig, enligt mig: den måste förstå att den INTE gjort någonting fel! Som flera skrivit: spelberoende är världsexperter på att manipulera, den anhörige har INTE varit blåögd, dum, naiv osv.

Då blir det nog lättare att hantera i längden - oavsett om man väljer att stanna eller inte!
 

vidar

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Dessutom kan drog- och alkoholmissbruk avslutas på en sekund. Du kan bestämma dig nu för att avsluta ditt alkohol- eller drogmissbruk och redan vara "fri" från det imorgon.
Har du spelat bort en miljon och väljer sluta nu kommer det ta minst 10 år innan du är "fri" igen från lån etc.
Jag håller också med, i jämförelsen med andra beroenden - fast jag tycker att det är viktigt att påpeka att skulderna är en konsekvens, skulderna är INTE beroendet. Det vill säga: även fast man har kvar stora, stora skulder så kan man vara (lyckligt) spelfri! Att acceptera skulderna är nöten när man väl bestämmer sig för spelfrihet. Självklart ska man göra sitt bästa där, för att få så bra ordning som möjligt på ekonomin - men för välmåendet är min erfarenhet att kanske snarare fokusera på andra, "mjukare" konsekvenser: relationer, kvalitetstid, intressen, annat som blivit lidande av spelandet.. Inbillar mig att de flesta hittar hållbar frid, lycka, livsgnista där - snarare än på kontot.

Men nu är vi ju på Lånforum så självklart är ekonomin en stor del av det hela =). Försökte bara vara positiv, man KAN känna sig "fri" från BEROENDET trots fortsatta, tunga skulder.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
417
Mottagna reaktioner
210
Poäng
407
Tack!

Jag tror att ett rejält försök till förståelse är nyttigt för en anhörig/partner, oavsett om man stannar eller bryter upp. Många anhöriga kan inte ett dyft om spelberoende och då blir det känslor av ilska, frustration, vanmakt, osv. "Hur kunde DU vara så dum", "hur kunde JAG vara så dum". Sätter man sig in i ämnet - exempelvis lyssnar på någon annan spelberoende, det är bra att få ett annat ansikte på beroendet än den man "är arg på" - kan de jobbiga/destruktiva känslor omvandlas till någonting annat = förståelse, litegrann i alla fall. Viktigast av allt för en anhörig, enligt mig: den måste förstå att den INTE gjort någonting fel! Som flera skrivit: spelberoende är världsexperter på att manipulera, den anhörige har INTE varit blåögd, dum, naiv osv.

Då blir det nog lättare att hantera i längden - oavsett om man väljer att stanna eller inte!
Tycker du har bra tankesätt generellt.Men det kan va fruktansvärt svårt att inte vara arg på någon när man inte har gjort något fel själv och blir straffad för det vissa i flera år efter vare sig man är kvar i relationen eller inte. Det är oftast partnern som varit godhjärtad och tagit hand om den spelberoende och inte tvärtom så blir dom ialla fall utsatta.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp