• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Spelat bort en halv mille, bröstat en kanin.

Rune87

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
2 Mars 2024
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Angående för mycket fokus kring spel... så är det mycket bra att regeringen vill införa ett förbud mot att betala med kredit vid spel.
Blir förbjudet för spelbolag och spelombud att ta emot betalningar som finansierats med en kredit oavsett hur och när krediten har lämnats. tex att spel om pengar inte får betalas med kreditkort.
Asså de har aldrig varit OK att spela om pengar med lån, det står på avtalet också. Problemet är att för många är beroende som med allt annat och inte kan låta bli, jag förstår inte hur folk har svårt att fatta det. De är obegribligt för någon som inte har beroende hur man kan ta ett lån på 500k o spela bort det. Jag förstår de, men ni andra måste förstå att ett missbruk om spel inte skiljer sig för mycket från ett drogberoende, man stimulerar i princip samma saker.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 123
Mottagna reaktioner
2 504
Poäng
1 707
Asså de har aldrig varit OK att spela om pengar med lån, det står på avtalet också. Problemet är att för många är beroende som med allt annat och inte kan låta bli, jag förstår inte hur folk har svårt att fatta det. De är obegribligt för någon som inte har beroende hur man kan ta ett lån på 500k o spela bort det. Jag förstår de, men ni andra måste förstå att ett missbruk om spel inte skiljer sig för mycket från ett drogberoende, man stimulerar i princip samma saker.
Har läst forskningsrapporter om spelmissbruk, det är tydligen värre än alkohol- och drogberoende, då man kan dölja det för omgivningen mycket längre och blir på så sätt ännu mera "fast".
 

Patron

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
415
Mottagna reaktioner
208
Poäng
407
Asså de har aldrig varit OK att spela om pengar med lån, det står på avtalet också. Problemet är att för många är beroende som med allt annat och inte kan låta bli, jag förstår inte hur folk har svårt att fatta det. De är obegribligt för någon som inte har beroende hur man kan ta ett lån på 500k o spela bort det. Jag förstår de, men ni andra måste förstå att ett missbruk om spel inte skiljer sig för mycket från ett drogberoende, man stimulerar i princip samma saker.
Att dom blir beroende och att det kan vara värre än ett drogmissbruk kan jag förstå, men
tror dom är i sitt fulla bruk att förstå att dom tar ett lån men att deras själviska maniska beteende i spel beroendet gör att dom struntar i konsekvenserna.Problemet med beroende av spel är att konsekvenserna av det inte syns förrens det har ödelagt det mesta relationer,ekonomi osv dom är väldigt bra på att ljuga och manipulera för att tillgodose sitt beroende. Det sista kanske inte skiljer nämnvärt någon som är beroende av droger men där är det lättare att se att personen har ett missbruk och göra något åt det i ett tidigt skede.

Men vänd på frågan om man har blivit utsatt och ruinerad ekonomiskt av någon som har ett spel missbruk i form av att man är sambo eller varit gift med någon som har spelmissbruk ska man bara ha förståelse för det då?

Konsekvenserna kan ju bli helt förödande för en nära anhörig eller om man är i relation med någon som är spelmissbrukare.
 

Rune87

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
2 Mars 2024
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Att dom blir beroende och att det kan vara värre än ett drogmissbruk kan jag förstå, men
tror dom är i sitt fulla bruk att förstå att dom tar ett lån men att deras själviska maniska beteende i spel beroendet gör att dom struntar i konsekvenserna.Problemet med beroende av spel är att konsekvenserna av det inte syns förrens det har ödelagt det mesta relationer,ekonomi osv dom är väldigt bra på att ljuga och manipulera för att tillgodose sitt beroende. Det sista kanske inte skiljer nämnvärt någon som är beroende av droger men där är det lättare att se att personen har ett missbruk och göra något åt det i ett tidigt skede.

Men vänd på frågan om man har blivit utsatt och ruinerad ekonomiskt av någon som har ett spel missbruk i form av att man är sambo eller varit gift med någon som har spelmissbruk ska man bara ha förståelse för det då?

Konsekvenserna kan ju bli helt förödande för en nära anhörig eller om man är i relation med någon som är spelmissbrukare.
Ja de tycker jag absolut att man ska ha. Så länge man inte ruinerat partners ekonomi. Ljugit till sig lån, pengar osv för spel. Partnern har ju ett val isf, är inte i beroende ställng och kan lämna. Eller stanna kvar. De är ett stort problem om man ljugit till sig pengar från partner för spel, o på de sättet liksom ankrat partner också.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
415
Mottagna reaktioner
208
Poäng
407
Ja de tycker jag absolut att man ska ha. Så länge man inte ruinerat partners ekonomi. Ljugit till sig lån, pengar osv för spel. Partnern har ju ett val isf, är inte i beroende ställng och kan lämna. Eller stanna kvar. De är ett stort problem om man ljugit till sig pengar från partner för spel, o på de sättet liksom ankrat partner också.
Håller med men man kan ju också fråga sig om partnern hade något val innan skadan redan var skedd.Många som varit i en relation med spelmissbrukare och inte hade någon aning om vad sin partner hade för sig innan det redan var för sent. Vissa blir tom polisanmälda och dömd för brott.
 

Rune87

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
2 Mars 2024
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Håller med men man kan ju också fråga sig om partnern hade något val innan skadan redan var skedd.Många som varit i en relation med spelmissbrukare och inte hade någon aning om vad sin partner hade för sig innan det redan var för sent. Vissa blir tom polisanmälda och dömd för brott.
Har man lurat sin partner på pengar, då förtjännar man att bli dömd och lämnad, har man haft ett missbruk och man ruinerat sin egna ekonomi, de är klart att det också påverkar drömmar och mål man haft. Men dessa går att korrigera el som sagt vill man inte det. Så är man ju inte tvingad att leva med någon.
 

vidar

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
FörSTÅelse tycker jag att man bör jobba sig till, som anhörig - för sin egen skull. Det gör det nog lättare att acceptera. Exempelvis att det "inte var något personligt". Om sedan även visar förLÅTelse är nog en annan sak.

Helt rätt gällande lätt att dölja osv. Skammen stegrar för varje lögn, varje lån, varje dag. När det väl spricker är min erfarenhet att de flesta spelberoende känner en lättnad och är redo att ta konsekvenserna = vad som helst istället för spelhelvetet. Huruvida man sedan orkar hålla fast i den lättnaden/beslutsamheten (hålla sig spelfri) är en annan sak.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 326
Mottagna reaktioner
13 418
Poäng
8 917
Har läst forskningsrapporter om spelmissbruk, det är tydligen värre än alkohol- och drogberoende, då man kan dölja det för omgivningen mycket längre och blir på så sätt ännu mera "fast".

Detta kan jag helt skriva under på. En dold sjukdom som är mycket svårare att fånga upp.

Dessutom kan du spela bort 1 miljon på femton minuter. Så snabbt kan man aldrig supa upp eller knarka bort pengarna.
 

Mia73

Aktiv medlem
Poäng: 122
Blev medlem
5 Augusti 2022
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
39
Poäng
122
Förlåt men denna tråd måste vara författad av ett troll??? Det är för mycket humor för att detta ska vara sant.
Citat från en serie som låter lite ballt i vissa kretsar
Haft tungt spelmissbruk till att kunna spela lagom och inte förstå kritiken.
Nä säg att någon driver med mig alltså?
Ja vilken pajas
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
193
Mottagna reaktioner
99
Poäng
257
Angående för mycket fokus kring spel... så är det mycket bra att regeringen vill införa ett förbud mot att betala med kredit vid spel.
Blir förbjudet för spelbolag och spelombud att ta emot betalningar som finansierats med en kredit oavsett hur och när krediten har lämnats. tex att spel om pengar inte får betalas med kreditkort.
Fast du tar ett sms lån, du överför till spelsite. voila du spelar på kredit.. tandlöst förbud
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp