• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Snöbollsmetoden

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Om du menar med släppa lån släppa till Kf så är det och har aldrig varit ett alternativ jag överväger.
Jag betalar på alla mina lån men kommer tillfälligt pausa snöbollen.
Låter väldigt vettigt iom lite skakiga månader framför oss och dina kommande firanden. Hade inte jag haft stora marginaler så hade jag också pausat extra amorteringarna och byggt upp en buffert. Snöboll och skuldfri i all ära, men vi måste överleva också på vägen dit
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 584
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Låter väldigt vettigt iom lite skakiga månader framför oss och dina kommande firanden. Hade inte jag haft stora marginaler så hade jag också pausat extra amorteringarna och byggt upp en buffert. Snöboll och skuldfri i all ära, men vi måste överleva också på vägen dit
Ja men exakt så jag tänker också. Borde kanske pausat snöbollen tidigare men lätt att vara efterklok och å andra sidan så har skulderna minskat vilket är en stor fördel när det kommer sämre tider. Har några små krediter som jag lbir klar inom 2-3 månader så de ska jag försöka få bort.
Sen har jag ett sparande som går via autogiro på 1300 i månaden och det går till min fondrobot bl a så det är pengar som jag "glömmer bort" att jag har och det sparandet tänker jag fortsätta med och det blir det som ryker bort sist.

som du så klokt säger, det gäller att överleva! Rida ut stormen som man också brukar säga.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 584
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Dock kom jag på att den stora riskfaktorn som kan få allt raserat är om Gothia väljer att chockhöja min avbetalnings osm de gjort med andra här. Då kan jag inte se hur jag ska klara av det.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Dock kom jag på att den stora riskfaktorn som kan få allt raserat är om Gothia väljer att chockhöja min avbetalnings osm de gjort med andra här. Då kan jag inte se hur jag ska klara av det.
Ångest och jag känner igen den känslan som jag ständigt hade innan jag gav upp.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Jag håller med Myra. Jag hade tänkt döda min skuld till Sergel härnäst. Det är den jag har minst kvar på (ca 20k), men jag har ett avtal med dem där jag betalar 1200 i månaden. Istället för att snöbolla bort den, så gör världsekonomin att jag nog kommer att mata in snöbollen i min buffert istället. Då betalar jag bara det jag ska till mina borgenärer, och lägger det som blir över i bufferten.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 584
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Jag håller med Myra. Jag hade tänkt döda min skuld till Sergel härnäst. Det är den jag har minst kvar på (ca 20k), men jag har ett avtal med dem där jag betalar 1200 i månaden. Istället för att snöbolla bort den, så gör världsekonomin att jag nog kommer att mata in snöbollen i min buffert istället. Då betalar jag bara det jag ska till mina borgenärer, och lägger det som blir över i bufferten.
En buffert ser jag också som en försäkring att inte hamna i en situation där man återigen blir tvungen att ta ett dåligt lån.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 584
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Gjorde nyss en beräkning och det ligger till som så att om mindre än 1 år alltså till september 2023 kommer vår månadskostnad för skulder att ha minskat med 3150 kr, 2024 minskad kostnad med 5260 kr och år 2026 minskad kostnad med hela 9360 kr (ev mer) jämfört med idag.

Sen kan allt hända i livet och det kanske går åt pipan men så ser det ut idag!
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Jäklar! Jag kom också på att när det gått ett par år så är man ju redan väldigt mycket ute ur skogen, även om man inte är helt skuldfri. Annars har jag fokuserat så mycket på att skulderna ska vara noll men bara de är halverade så är man ju typ ”normal” sett till vad gemene man har i skulder
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Jäklar! Jag kom också på att när det gått ett par år så är man ju redan väldigt mycket ute ur skogen, även om man inte är helt skuldfri. Annars har jag fokuserat så mycket på att skulderna ska vara noll men bara de är halverade så är man ju typ ”normal” sett till vad gemene man har i skulder
De är faktiskt helt sant… man ser bara att summan ska ner till 0, och givetvis är väl de ett bra mål. Men att ha fått bort 50 % av allt är ju ändå en väldigt bra framgång. Som du säger så har man då fått ner det till en ”normal” nivå av skulder, som de flesta människor har. Och att bara halvera sin skuldbörda gör ju också att man har större möjlighet till samlingslån eller bättre ränta.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp