• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Snöbollsmetoden

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
All forskning pekar på att motivation är en viktig faktor för att nå framgång med att bli av med sina skulder.
Oavsett om man väljer minsta skulden eller den med högst ränta så styrs man av att man är motiverad. Vad man väljer är en prioritering.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177

Precis såhär upplevde jag det. Mänsklig psykologi.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807

Precis såhär upplevde jag det. Mänsklig psykologi.
Yes, så känner jag också men tycker inte att man skulle vara mindre motiverad om man kör på dyraste lånet. Då tar man tag i det jobbigaste först, belöningen väntar när man är klar. Lite som när man har två uppgifter man måste göra, jag brukar försöka göra den tråkigaste/jobbigaste/svåraste först.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Jag tror att jag behöver lägga om min plan och dra i bromsen när det gäller snöbollsmetoden.
Vi ligger på tröskeln till en lågkonjunktur men riksbanken har inte lyckats med inflationsmålet och har nu höjt styrräntan kraftigt.
Det råder ovisshet hur den kommande vintern kommer bli, elpriser, matpriser.
Då kan jag tycka att det känns vettigare för min del att försöka lägga undan det vi kan istället för att fortsätta mata snöbollen.
Samma med betalningsfria månader, har bara några få som beviljar så jag kommer nog utnyttja de och lägga undan pengarna på buffertkontot.
Har varit väldigt peppad på snöbollsmetoden men känner nu att det är dumt att fortsätta när marginaler saknas, plus stundande 18 års kalas i familjen samt student till våren.
Man måste anpassa sitt strategi helt enkelt. Tack Gode Gud (och tack mig själv) för bundet bolån. Annars hade det varit ännu värre!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Jag tror att jag behöver lägga om min plan och dra i bromsen när det gäller snöbollsmetoden.
Vi ligger på tröskeln till en lågkonjunktur men riksbanken har inte lyckats med inflationsmålet och har nu höjt styrräntan kraftigt.
Det råder ovisshet hur den kommande vintern kommer bli, elpriser, matpriser.
Då kan jag tycka att det känns vettigare för min del att försöka lägga undan det vi kan istället för att fortsätta mata snöbollen.
Samma med betalningsfria månader, har bara några få som beviljar så jag kommer nog utnyttja de och lägga undan pengarna på buffertkontot.
Har varit väldigt peppad på snöbollsmetoden men känner nu att det är dumt att fortsätta när marginaler saknas, plus stundande 18 års kalas i familjen samt student till våren.
Man måste anpassa sitt strategi helt enkelt. Tack Gode Gud (och tack mig själv) för bundet bolån. Annars hade det varit ännu värre!
Menar du att du ska släppa dina lån eller helt enkelt betala på dom ?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Menar du att du ska släppa dina lån eller helt enkelt betala på dom ?
Om du menar med släppa lån släppa till Kf så är det och har aldrig varit ett alternativ jag överväger.
Jag betalar på alla mina lån men kommer tillfälligt pausa snöbollen.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Om du menar med släppa lån släppa till Kf så är det och har aldrig varit ett alternativ jag överväger.
Jag betalar på alla mina lån men kommer tillfälligt pausa snöbollen.
Okej, har du utrymme till det om allt sticker iväg ?
Du är en kämpe.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp