• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

När får man en betalningsanmärkning?

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
Oavsett så tror jag att ev avbetalning beviljas eftr utslag. Flera långivare, bl a Vivus hade sånt upplägg. Har skulden gått till Kf och de inte vill återkalla så kan man ev få avbetalningsplan efter utslag.
Ok. Men, chanserna borde ändå öka om man kan erbjuda någonting. Tänker att man behöver ringa långivaren i sådana fall och säga som det är, att man har möjlighet att betala in ett lite större engångsbelopp och därefter få en avbetalningsplan? Fråga kan man alltid göra. Och im dom då säger att det bara är möjligt efter utslag så säger man "ja, tack".
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hannesann

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
28 September 2023
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
12
Poäng
51
Ungefär så här

1 brevet - skriv inte på något, vänta till brev 2 - tar mellan 1-3 veckor

2:a brevet en påminnelse - här kan du vänta minst 1 vecka, troligen längre - beror lite på hur snabbt man skickar ut en delgivningsman

skriv på - använd deras e-tjänst så sker allt direkt

nu har du 10 kalenderdagar på dig, fakka inte upp här - innan dessa dagar har passerat så ska du bestrida ärendet - det gör du också via deras e-tjänst

Betala någonstans under processen ovan så är du ok
En fråga. Om man skriver under delgivningen, bestrider och betalar tex dag 13. Får man en anmärkning då eller inte? Vissa säger att man ska betala inom 10 dagar. Andra säger att man kan bestrida inom 10 dagar och betala senare. Någon som vet vad som gäller?
Jag behöver skriva under delgivningen väldigt snart ( första brevet kom slutet av februari) men kan inte betala förrän 25:e april
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
En fråga. Om man skriver under delgivningen, bestrider och betalar tex dag 13. Får man en anmärkning då eller inte? Vissa säger att man ska betala inom 10 dagar. Andra säger att man kan bestrida inom 10 dagar och betala senare. Någon som vet vad som gäller?
Jag behöver skriva under delgivningen väldigt snart ( första brevet kom slutet av februari) men kan inte betala förrän 25:e april
Skriv under delgivningskvittot!
Mejla Kf (och se till att du har rätt mejladress!) om att du bestrider ärendet.
Det som hända då är att Kf kommer meddela den du är skyldig pengar att du bestridit. Då har den du är skyldig 30 dagar på sig att meddela Kf om ärendet ska läggas ner eller skickas till TR. De du är skyldig pengar kommer att höra av sig till dig och begära underlag på betalning (om du skrivit att du redan betalat när du bestred, det gjorde jag, men du kan man bara skriva bestrider, kanske enklare)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Glömde förtydliga att när du bestrider så lägger Kf ärendet på is i Max 30 dagar, alltså inget händer förrän borgenären meddelar Kf sitt beslut.
Så betalar du på dag 13 ska du inte få en anmärkning!
 

hannesann

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
28 September 2023
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
12
Poäng
51
Glömde förtydliga att när du bestrider så lägger Kf ärendet på is i Max 30 dagar, alltså inget händer förrän borgenären meddelar Kf sitt beslut.
Så betalar du på dag 13 ska du inte få en anmärkning!
Jag hade tänkt vänta till imorgon eller tisdag så jag kan betala inom 10 dagar från det att jag skriver under. Men då spelar det ingen roll om jag gör det idag redan? Lite orolig för hembesök
 

hannesann

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
28 September 2023
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
12
Poäng
51
Jag hade tänkt vänta till imorgon eller tisdag så jag kan betala inom 10 dagar från det att jag skriver under. Men då spelar det ingen roll om jag gör det idag redan? Lite orolig för hembesök
Orolig för hembesök men mycket mer orolig för en anmärkning
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Jag hade tänkt vänta till imorgon eller tisdag så jag kan betala inom 10 dagar från det att jag skriver under. Men då spelar det ingen roll om jag gör det idag redan? Lite orolig för hembesök
När jag var orolig för besök och tyckte att jag väntat lite väl länge med att skriva under ringde jag Kf för delgivning via telefon.
Jag trodde att det skedde automatiskt och i samma stund man ringde men Kf sa att det inte spelar nån roll, det går inte snabbare för det ska ändå skickas till rätt enhet.
Men skriv under idag. Vänta 5 dagar och bestrid! Så hinner du betala!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Det verkar som att du kan betala rätt så snart. Så gör allt i rätt ordning så klarar du dig fr anmärkning.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Jag hade en dispyt med ett biluthyrningsföretag som skickade ärendet till kf och jag bestred det. Ärendet gick sedan till tingsrätten i min kommun. Jag fick dokumentation därifrån och en lunta med skriftliga bevis från sökande. Jag invände mot detta och kom med egna bevis och en förlikning som förslag. Sökande gick med på förlikning och jag fick ingen betalningsanmärkning och det blev inget mål i tingsrätten.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp