• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

När får man en betalningsanmärkning?

Börskraschen91

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
24 Oktober 2012
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Om man får 3 krav från kronofogden samtidigt men betalar alla inom 10 dagar. Får man då en anmärkning?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Pratar du betalningsföreläggande så slipper du anmärkning
 

fattigkatt

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
10 Oktober 2023
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Om det kommer ett föreläggande men man kan betala innan de 10 dagarna för att skriva på hur gör man då?

Ska man betala till den man är skyldig?

Ska man ändå skriva under till KF att man fått betalningsföreläggandet? (skulden blir alltså betald innan de 10 dagarna för bekräftelse/mottagande gått).

Vill verkligen inte klanta till det :/ tack på förhand för svar.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Om det kommer ett föreläggande men man kan betala innan de 10 dagarna för att skriva på hur gör man då?

Ska man betala till den man är skyldig?

Ska man ändå skriva under till KF att man fått betalningsföreläggandet? (skulden blir alltså betald innan de 10 dagarna för bekräftelse/mottagande gått).

Vill verkligen inte klanta till det :/ tack på förhand för svar.
De tio dagarna börja ticka efter att du skrivit på. Så har du fått ett föreläggande och kan betala, betala det, det står betaluppgifter i brevet!
Betala, skriv under, skicka tillbaka (om det är pappersbrev).
För säkerhets skull ring till den du är skyldig pengar ca 5 -6 dagar efter att du betalat och säkerställ att de fått pengarna och ärendet har avslutats
 

Regeringen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
25 Januari 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Betala inom 10 dagar och sedan bestrid ärendet till KFM då kan du inte få en anmärkning
 

Broop

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 November 2023
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Lite extra info här, om du ej har råd med att betala hela summan som står med på brevet ring de som ansökt om föreläggande och försök förhandla om en mindre summa så de återkallar ärendet hos kronofogden
 

Perrrr

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
18 Februari 2023
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
18
Poäng
62
Märk väl att det räcker inte att betala inom 10 dagar, pengarna skall vara på fogdens konto på dag 10.

Sjukt mycket lättare att bara ta en papperslapp och skriva på den ”härmed bestrider jag målnr: xxxxxx i sin helhet” och skicka in inom dessa 10 dagar. På detta sätt kan en betala typ när den vill sen, en tjänar lätt 2-3 månader på detta sätt men oftast ändå upp till 6 månader. Detta kan en göra varenda gång en får ett föreläggande,
 
Senast ändrad:

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
917
Poäng
817
Märk väl att det räcker inte att betala inom 10 dagar, pengarna skall vara på fogdens konto på dag 10.

Sjukt mycket lättare att bara ta en papperslapp och skriva på den ”härmed bestrider jag målnr: xxxxxx i sin helhet” och skicka in inom dessa 10 dagar. På detta sätt kan en betala typ när den vill sen, en tjänar lätt 2-3 månader på detta sätt och oftast ändå upp till 6 månader många gånger. Detta kan en göra varenda gång en får ett föreläggande,
Kan även bli väldigt negativt sen om man söker skuldsanering.. räknas ju inte riktigt som om man är samarbetsvillig
 

Perrrr

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
18 Februari 2023
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
18
Poäng
62
Kan även bli väldigt negativt sen om man söker skuldsanering.. räknas ju inte riktigt som om man är samarbetsvillig
Det där har jag ingen aning om men i övrigt är mitt tips lysande och har räddat mig massvis med gånger!
 
Senast ändrad:

Idioten

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
3 Februari 2015
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
Märk väl att det räcker inte att betala inom 10 dagar, pengarna skall vara på fogdens konto på dag 10.

Sjukt mycket lättare att bara ta en papperslapp och skriva på den ”härmed bestrider jag målnr: xxxxxx i sin helhet” och skicka in inom dessa 10 dagar. På detta sätt kan en betala typ när den vill sen, en tjänar lätt 2-3 månader på detta sätt och oftast ändå upp till 6 månader många gånger. Detta kan en göra varenda gång en får ett föreläggande,
Kan du berätta lite mer , sitter i en sits med många förelägganden men har inte skrivit på nåt än .

Om jag bestrider så tar det 2-3 månader innan det kommer till tingsrätten ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp