• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

När får man en betalningsanmärkning?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Regeringen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
25 Januari 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Du borde ha en mail på avin/brevet du fått från kfm. Antingen är det kontakt@kronofogden.se eller info@kronofogden.se

Du skriver i ämnesraden: Bestridan av ärende xxxxxxx

Sedan skriver du kort i mailet att du "härmed bestrider ärendet med målnummer xxxxxx eftersom skuld är betald. Bifogar dokument med underlag för betalning. Med vänlig hälsning"

Kom ihåg att bifoga underlag för betalningen där både avsändare och mottagare finns med (dvs mottagarens bg eller pg eller liknande). En skärmdump fungerar väldigt bra.

Stämmer det du säger kommer målet att avskrivas och Kfm skickar ett brev om avskrivning och sekretess.
Man behöver inte bifoga något material eller motivering till ett bestridande
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
Man behöver inte bifoga något material eller motivering till ett bestridande
Nej, inte för bestridandet i sig. Min upplevelse är att processen att få skulder avskrivna/ ogiltigförklarade går snabbare när man gör på det här sättet.
 

fattigkatt

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
10 Oktober 2023
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Först vill jag tack alla för svaren. Sedan tänkte jag uppdatera lite om någon vill veta hur det gick för mig. Jag mailade Luma dagen och de sade att de skickat till KFM dagen efter min betalning (via deras hemsida) och dragit tillbaka ärendet. Jag fick på Kivra (direkt i måndags morse när KFM öppnade igen efter uppdateringen) att ärendet var avslutat. Så det gick smidigt och utan att jag gjorde något bestridande (jag hade bara skrivit under delgningingen på min sida på KFM).
Det har heller inte varit något krav på den mellanskillnad som var på min sida hos Luma och betalningsföreläggandet (skilde nästan 8tkr jättekonstigt) vilket verkligen var skönt.
Nu nojjar jag mig bara om någon arbetsgivare ringer till KFM och får veta att jag nyss hade ett betalningsföreläggande men jag får väl förklara om det blir så.
Så i mitt fall gick det ganska smidigt tror jag. Var verkligen skönt att allt var digitalt. Det var nog väntan innan som var värst.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Först vill jag tack alla för svaren. Sedan tänkte jag uppdatera lite om någon vill veta hur det gick för mig. Jag mailade Luma dagen och de sade att de skickat till KFM dagen efter min betalning (via deras hemsida) och dragit tillbaka ärendet. Jag fick på Kivra (direkt i måndags morse när KFM öppnade igen efter uppdateringen) att ärendet var avslutat. Så det gick smidigt och utan att jag gjorde något bestridande (jag hade bara skrivit under delgningingen på min sida på KFM).
Det har heller inte varit något krav på den mellanskillnad som var på min sida hos Luma och betalningsföreläggandet (skilde nästan 8tkr jättekonstigt) vilket verkligen var skönt.
Nu nojjar jag mig bara om någon arbetsgivare ringer till KFM och får veta att jag nyss hade ett betalningsföreläggande men jag får väl förklara om det blir så.
Så i mitt fall gick det ganska smidigt tror jag. Var verkligen skönt att allt var digitalt. Det var nog väntan innan som var värst.
Tror inte arbetsgivare ringer till Kf för att ta reda på om man haft betalningsförelägganden (om du inte har ngt strikt yrke) Arbetsgivare vill oftast kolla anmärkningar och det ser de via en uc.
Däremot kan långivare vilja kolla upp om man haft förelägganden.
 

Joniss

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
5 Januari 2022
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Tror inte arbetsgivare ringer till Kf för att ta reda på om man haft betalningsförelägganden (om du inte har ngt strikt yrke) Arbetsgivare vill oftast kolla anmärkningar och det ser de via en uc.
Däremot kan långivare vilja kolla upp om man haft förelägganden.
Jag undrar ifall du vet,

jag fick in 2 förelägganden från Luma Finans idag.

Så dum jag är så skrev jag på båda dessa och har på mig till den 25e mars att betala båda (de är drygt 69 tusen som ska betalas in) jag har ju då självklart inte råd med detta.
Har mejlat Luma och dom vägrar ge mig en avbetalningsplan.
Vad ska jag va göra?
Jag kan liksom inte betala allt de inom 10 dagar och jag tror inte dom kommer gå med på att flytta fram tiden med mer än 10 dagar.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Jag undrar ifall du vet,

jag fick in 2 förelägganden från Luma Finans idag.

Så dum jag är så skrev jag på båda dessa och har på mig till den 25e mars att betala båda (de är drygt 69 tusen som ska betalas in) jag har ju då självklart inte råd med detta.
Har mejlat Luma och dom vägrar ge mig en avbetalningsplan.
Vad ska jag va göra?
Jag kan liksom inte betala allt de inom 10 dagar och jag tror inte dom kommer gå med på att flytta fram tiden med mer än 10 dagar.
De 10 dagarna går inte att flyttas fram, det är så det funkar.
Kan du inte betala så finns det inte mkt du kan göra tyvärr Möjligtvis kan Luma bevilja dig avbetalningsplan efter att du fått utslag så ring dem och fråga om det
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
Jag undrar ifall du vet,

jag fick in 2 förelägganden från Luma Finans idag.

Så dum jag är så skrev jag på båda dessa och har på mig till den 25e mars att betala båda (de är drygt 69 tusen som ska betalas in) jag har ju då självklart inte råd med detta.
Har mejlat Luma och dom vägrar ge mig en avbetalningsplan.
Vad ska jag va göra?
Jag kan liksom inte betala allt de inom 10 dagar och jag tror inte dom kommer gå med på att flytta fram tiden med mer än 10 dagar.
Kan du betala ett större belopp den 25e så ökar det möjligheten till en avbetalning förstår jag det som. Alternativt betala ikapp det du ligger efter med. Då kanske det ökar chansen till att dom beviljar en avbetalning.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Kan du betala ett större belopp den 25e så ökar det möjligheten till en avbetalning förstår jag det som. Alternativt betala ikapp det du ligger efter med. Då kanske det ökar chansen till att dom beviljar en avbetalning.
Oavsett så tror jag att ev avbetalning beviljas eftr utslag. Flera långivare, bl a Vivus hade sånt upplägg. Har skulden gått till Kf och de inte vill återkalla så kan man ev få avbetalningsplan efter utslag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp