• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kreditupplysning företag och enskild firma

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
548
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Nu rättar jag mig själv så här står det till :)

Den som begär en företagsupplysning, alltså upplysning om en juridisk person, om en näringsidkare eller om en näringsanknuten person behöver inte ha ett legitimt behov för att få ut upplysningen.

En kreditupplysning om en styrelseledamot i ett aktiebolag eller en enskild näringsidkare kan alltså lämnas ut utan någon prövning av behovet.

Den som beställer en företagsupplysning måste vara säker på att den man begär upplysning om är näringsidkare eller en näringsanknuten person. Om frågeställaren är osäker, ska personen betraktas som privatperson.

 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
548
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Långivaren går på det som Uc visar. Du skrev att långivaren tittar inte bara på företagets ekonomi utan på ens privata också. Det var det jag svarade

Långivaren går på det som Uc visar. Du skrev att långivaren tittar inte bara på företagets ekonomi utan på ens privata också. Det var det jag svarade på :)
Ja i en enskild firma är du och företaget en och samma person så när dom beviljar ett lån så är det klart dom har kollat din privata ekonomi. Du söker ju lånet med din privata ekonomi som säkerhet.
 

Jajajaja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
22 Juni 2020
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Ja i en enskild firma är du och företaget en och samma person så när dom beviljar ett lån så är det klart dom har kollat din privata ekonomi. Du söker ju lånet med din privata ekonomi som säkerhet.
Om vi bortser från långivare..

Jag undrade mest vad min nuvarande arbetsgivare (eller kollegor) ser om de gör en uc på mig när jag startat enskild firma.
Men om det stämmer som @Myra skrev så syns inte privata skulder trots att dem gör en uc på personnumret. Då kan det alltså inte vara en full UC man gör.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
548
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Finns ju tre olika varianter av en företags upplysning med olika mycket info.

Om du vill vara säker så skicka en kontakt förfrågan till dom.

Scrolla längst ner och skicka kontakt uppgifter kontaktar dom dig så får du ställa frågan direkt. Det blir nog bäst och säkrast svar.

Bifogat exempel på uc men då med ett aktiebolag.

 

Bilagor

  • exempel-foretagsupplysning-standard-uc.pdf
    498.5 KB · Visningar: 11

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
När ändrades det i så fall? Jag sökte ett företagslån i maj 2018, då finns alla mina kreditengagemang med.
Vet ej om ngt ändrats och när.
Långivaren kanske tog Uc på ditt personnummer och inte organisationsnummer. Även om det är samma vid enskild firma så måste man ange det rätt. Har haft EF i många år och sökt massa lån, både privat och i firman och aldrig sett mina privata lån synas på Uc taget på firman.
Vet inte om det finns olika Uc där man ser både och men så har aldrig varit för mig Det enda som syns på företags Uc som är privat är inkomst av tjänst.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Om vi bortser från långivare..

Jag undrade mest vad min nuvarande arbetsgivare (eller kollegor) ser om de gör en uc på mig när jag startat enskild firma.
Men om det stämmer som @Myra skrev så syns inte privata skulder trots att dem gör en uc på personnumret. Då kan det alltså inte vara en full UC man gör.
Tar man Uc på ditt personnummer så syns din privata ekonomi. Man måste söka/ange att det är ett organisationsnummer. Även om det är samma så är det skillnad på vad man får fram!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Ja i en enskild firma är du och företaget en och samma person så när dom beviljar ett lån så är det klart dom har kollat din privata ekonomi. Du söker ju lånet med din privata ekonomi som säkerhet.
Fast det är inte samma som att vara personlig ansvarig för lånen i företaget.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Tar man Uc på ditt personnummer så syns din privata ekonomi. Man måste söka/ange att det är ett organisationsnummer. Även om det är samma så är det skillnad på vad man får fram!
En del långivare vill att man skickar in resultat och balansräkning. Hur menar du att de kollar ens privata ekonomi?
Har haft Uc på 30-40% privat men 0,7 risk i firman vilket är bra. Så helt olika
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Hur upplysningen ser ut kanske beror på hur stora lån man söker i företaget. För min del har det varit Max 30 k. Bara en kredit på 80k
 
Senast ändrad:

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
548
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Fast det är inte samma som att vara personlig ansvarig för lånen i företaget.
Här är två sidor och läs själv om dom tycker din privata ekonomi är viktig i samband med att man tar ett lån med enskild firma jag tycker det säger sig självt men det är ju jag det. :)


 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp