• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kreditupplysning företag och enskild firma

Jajajaja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
22 Juni 2020
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Hej,

Är det någon som vet vad som syns i en kreditupplysning man gör på någon som har en enskild firma?
Enligt UC behövs inget legitimt själv för att beställa en kreditupplysning på någon som har en enskild firma men syns alla ens privata lån etc?

Desamma gäller på styrelsemedlemmar i AB och HB, där behövs inte heller något legitimt själv för att ta en kreditupplysning men är det full UC (kreditbetyg, inkomst, lån, anmärkningar) som syns?

Funderar på att starta ett företag vid sidan av min anställning men vill inte att nyfikna kollegor ska kunna ta en full kreditupplysning på mig bara så där.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Dina privata lån syns inte när upplysningen tas på ditt företag/firma!
 

Jajajaja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
22 Juni 2020
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Dina privata lån syns inte när upplysningen tas på ditt företag/firma!
Är du helt säker?
Kreditupplysningen görs ju på mitt personnummer (som är organisationsnumret i enskild firma). Det är ju jag som "är" företaget och för att se om företaget har skulder bör väl mina skulder visas där?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Är du helt säker?
Kreditupplysningen görs ju på mitt personnummer (som är organisationsnumret i enskild firma). Det är ju jag som "är" företaget och för att se om företaget har skulder bör väl mina skulder visas där?
Jag har också mitt personnummer som mitt orgnr. Privata skulder syns inte. Det syns sånt som rör ditt företag.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Kollade nu på en gammal Uc som tagits på firman.
Man ser t ex Riskklass och Riskprognos, Civilstånd, Beräknad kalenderårsomsättning, Företagsnamn, Besöksadress, SNI kod, Företagsform, Antal anställda, Överskott av tjänst, Underskott av kapital, Taxerad inkomst, Anmärkningar.
Inga privata skulder finns med!
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
548
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Ett aktiebolag är en egen juridisk person, medan den enskilda firman inte är det.

Det behövs inte ett legitimt skäl för att ta en
Kreditupplysning på en enskild firma.

För en enskild firma så tittar långivaren inte bara på företagets ekonomi i sin bedömning, utan även på din privata ekonomi. Har du betalningsanmärkningar eller andra skulder försvårar det för företaget att få lån och det är du som privatperson som ansvarar för att lånet blir återbetalt ifall något händer med din enskilda firma.Allt som påverkar företagets ekonomi påverkar därför din privatekonomi, och vice versa.
 
Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Ett aktiebolag är en egen juridisk person, medan den enskilda firman inte är det.

För en enskild firma så tittar långivaren inte bara på företagets ekonomi i sin bedömning, utan även på din privata ekonomi. Har du betalningsanmärkningar eller andra skulder försvårar det för företaget att få lån och det är du som privatperson som ansvarar för att lånet blir återbetalt ifall något händer med din enskilda firma.Allt som påverkar företagets ekonomi påverkar därför din privatekonomi, och vice versa.
Ens privata skulder syns inte på Uc som tas på enskild firma.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Har inte sagt något annat det behövs legitimt skäl också eftersom företaget är en privatperson.
Långivaren går på det som Uc visar. Du skrev att långivaren tittar inte bara på företagets ekonomi utan på ens privata också. Det var det jag svarade på :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp