• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kan man få avslag på skuldsanering för att man spelat upp samlingslånet?

Moffen87

V.I.P
Poäng: 207
Blev medlem
28 Oktober 2020
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
62
Poäng
207
Trodde inte man kunde spela upp ett samlingslån utan är man inte tvungen att betala in skulderna man uppges vilja samla
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
656
Mottagna reaktioner
334
Poäng
487
Trodde inte man kunde spela upp ett samlingslån utan är man inte tvungen att betala in skulderna man uppges vilja samla
Vissa kan kräva lösen på hela lånet medans andra kräver en del av lånet nuförtiden är det vanligast att banken kräver att du skickar in dina lån för lösen för att få det beviljat men du kan dock få lånet utbetalt till dig själv och lösa dina egna lån.
 
Senast ändrad:

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
196
Mottagna reaktioner
100
Poäng
297
Vissa kan kräva lösen på hela lånet medans andra kräver en del av lånet nuförtiden är det vanligast att banken kräver att du skickar in dina lån för lösen för att få det beviljat men du kan dock få lånet utbetalt till dig själv och lösa dina egna lån.
Spelar ingen roll vad man anger som syfte med krediten om det inte är så att banken erbjuder tvingande lösen.

Ska det betalas ut till konto så måste den nya krediten rymmas inom bankerns KALP beräkning.

Då man inte kan säkerhetställa att sökande faktiskt tar sig i kragen och faktiskt löser bort saker..
 

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
656
Mottagna reaktioner
334
Poäng
487
Spelar ingen roll vad man anger som syfte med krediten om det inte är så att banken erbjuder tvingande lösen.

Ska det betalas ut till konto så måste den nya krediten rymmas inom bankerns KALP beräkning.

Då man inte kan säkerhetställa att sökande faktiskt tar sig i kragen och faktiskt löser bort saker..

Frågeställaren hade tagit ett samlingslån enligt honom själv och jag bara förklarade hur man kan få ett samlingslån utbetalt. Krav på hela lösen,krav på en del och resten utbetalt på kontot eller så får man hela summan utbetalt direkt på kontot.
 

Rune87

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
2 Mars 2024
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
För att han skulle samla sina befintliga lån inte spela upp lånet och få ännu mera skulder.Han är spel missbrukare och då är det väl inte skäligt att få en beviljad skuldsanering om man fortsätter med orsaken till att man har skulder så nära inpå sin ansökan för skuldsanering.
Han skriver ju om ett "äldre" samlingslån från 2022.
 

Rune87

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
2 Mars 2024
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Slutet på 2022 är inte ett "äldre" samlingslån sen är det inte till fördel vad han gjorde av sitt samlingslån heller tyvärr.
De är ju inte poängen! Fördel o fördel? Han e ju missbrukare...
 

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
986
Mottagna reaktioner
309
Poäng
497
Då allt är så pass nära i tid tror jag tyvärr du har ganska stor risk att få avslag. Sedan är det ju fler faktorer kring skäligheten som spelar in som du inte har uppgett här. Men det enda du kan göra är att redovisa för din handläggare vad lånet egentligen gick till, och skicka in intyg på den behandling du genomgått. Skulle dock råda dig att fortsätta gå i behandling -att sluta gå i behandling 2-3 månader efter senaste spelandet, skulle i alla fall inte jag om jag var handläggare tycka visa på att man gjort tillräckligt seriösa åtgärder för att ta tag i sitt missbruk.

Slutet på 2022 är inte ett "äldre" samlingslån sen är det inte till fördel vad han gjorde av sitt samlingslån heller tyvärr.
Okej, det andra håller jag med om men är det inte så att ett 1,5 år gammal lån är ändå ett äldre lån?
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Okej, det andra håller jag med om men är det inte så att ett 1,5 år gammal lån är ändå ett äldre lån?
Det är självklart en definitionsfråga. Jag anser inte ett 0-3 år gammalt lån, knappt under 5 år, vara ”äldre” i dessa sammanhangen -då har man ju knappt ens hunnit försöka lösa situationen/betala av på det innan man sökt skuldsanering. Men det finns nog olika syn på det, och andra omständigheter spelar ju också in. Men hela tidslinjen från ta ett stort samlingslån, bränna det på spel, gå i behandling, bli ”frisk”, sluta gå i behandling” allt inom loppet av 1 1/2 år, skulle iaf jag anse att man kanske inte riktigt visat än att man är ”redo” för skuldsanering. Men håller tummarna för TS!
 

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
986
Mottagna reaktioner
309
Poäng
497
Det är självklart en definitionsfråga. Jag anser inte ett 0-3 år gammalt lån, knappt under 5 år, vara ”äldre” i dessa sammanhangen -då har man ju knappt ens hunnit försöka lösa situationen/betala av på det innan man sökt skuldsanering. Men det finns nog olika syn på det, och andra omständigheter spelar ju också in. Men hela tidslinjen från ta ett stort samlingslån, bränna det på spel, gå i behandling, bli ”frisk”, sluta gå i behandling” allt inom loppet av 1 1/2 år, skul7le iaf jag anse att man kanske inte riktigt visat än att man är ”redo” för skuldsanering. Men håller tummarna för k

Det är självklart en definitionsfråga. Jag anser inte ett 0-3 år gammalt lån, knappt under 5 år, vara ”äldre” i dessa sammanhangen -då har man ju knappt ens hunnit försöka lösa situationen/betala av på det innan man sökt skuldsanering. Men det finns nog olika syn på det, och andra omständigheter spelar ju också in. Men hela tidslinjen från ta ett stort samlingslån, bränna det på spel, gå i behandling, bli ”frisk”, sluta gå i behandling” allt inom loppet av 1 1/2 år, skulle iaf jag anse att man kanske inte riktigt visat än att man är ”redo” för skuldsanering. Men håller tummarna för TS!
Tur att du inte jobbar på KF och fattar beslut om skuldsaneringar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp