• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kan man få avslag på skuldsanering för att man spelat upp samlingslånet?

Frank1886

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 December 2023
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Har fått inledande skuldsanering men handläggaren vill ha underlag på när vissa lån togs och det är fixat sen skriver handläggaren att om jag har tagit samlingslån
behöver jag inkomma med handlingar som visar på att samlingslånet hade bättre
lånevillkor än de lånen som har betalats av med samlingslånet. Jag har ju sagt sen dag ett när jag prata med handläggaren att min skuldbörda är pgr av ett spelmissbruk som jag tappa kontrollen över. Så vad ska man skriva till handläggaren tycker ni? Hur ska man formulera det? Jag spela upp samlingslånet som var tänkt att betala av alla små lån med hög ränta samt betala av mina kredikort? Tror ni man kan få avslag pgr av att man spelat upp samlingslånet? Det var på 350k. Skuldbörda drygt 900k. Vad tycker ni jag ska göra ska man bara skicka in underlagen för dom borgenärer som han vill ha underlag på och inte nämna samlingslånet eller bara säga rakt upp och ner att jag spela bort pengarna? Är helt kluven.. tacksam för alla svar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Har fått inledande skuldsanering men handläggaren vill ha underlag på när vissa lån togs och det är fixat sen skriver handläggaren att om jag har tagit samlingslån
behöver jag inkomma med handlingar som visar på att samlingslånet hade bättre
lånevillkor än de lånen som har betalats av med samlingslånet. Jag har ju sagt sen dag ett när jag prata med handläggaren att min skuldbörda är pgr av ett spelmissbruk som jag tappa kontrollen över. Så vad ska man skriva till handläggaren tycker ni? Hur ska man formulera det? Jag spela upp samlingslånet som var tänkt att betala av alla små lån med hög ränta samt betala av mina kredikort? Tror ni man kan få avslag pgr av att man spelat upp samlingslånet? Det var på 350k. Skuldbörda drygt 900k. Vad tycker ni jag ska göra ska man bara skicka in underlagen för dom borgenärer som han vill ha underlag på och inte nämna samlingslånet eller bara säga rakt upp och ner att jag spela bort pengarna? Är helt kluven.. tacksam för alla svar.
Ja, det kan du nog få avslag för -men beror nog en hel del på hur länge sedan du tog lånet, och vad du kan visa att du har gjort för att få hjälp med ditt spelmissbruk sedan dess.
 

Frank1886

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 December 2023
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Ja, det kan du nog få avslag för -men beror nog en hel del på hur länge sedan du tog lånet, och vad du kan visa att du har gjort för att få hjälp med ditt spelmissbruk sedan dess.
Lånet togs i slutet på 2022. Har gått och fått hjälp för mitt spelmissbruk möten med vården regelbundna möten sista gången var 4-5 månader sen. Är helt spelfri sedan 7 månader
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Har fått inledande skuldsanering men handläggaren vill ha underlag på när vissa lån togs och det är fixat sen skriver handläggaren att om jag har tagit samlingslån
behöver jag inkomma med handlingar som visar på att samlingslånet hade bättre
lånevillkor än de lånen som har betalats av med samlingslånet. Jag har ju sagt sen dag ett när jag prata med handläggaren att min skuldbörda är pgr av ett spelmissbruk som jag tappa kontrollen över. Så vad ska man skriva till handläggaren tycker ni? Hur ska man formulera det? Jag spela upp samlingslånet som var tänkt att betala av alla små lån med hög ränta samt betala av mina kredikort? Tror ni man kan få avslag pgr av att man spelat upp samlingslånet? Det var på 350k. Skuldbörda drygt 900k. Vad tycker ni jag ska göra ska man bara skicka in underlagen för dom borgenärer som han vill ha underlag på och inte nämna samlingslånet eller bara säga rakt upp och ner att jag spela bort pengarna? Är helt kluven.. tacksam för alla svar.
Att inte nämna samlingslånet hjälper inte då de får in alla uppgifter från dina borgenärer.
Det är bättre att du är ärlig men ja det finns en risk att det blir avslag.
Då får du söka igen om ett tag.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Det låter som en rimlig orsak till avslag tycker jag.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Lånet togs i slutet på 2022. Har gått och fått hjälp för mitt spelmissbruk möten med vården regelbundna möten sista gången var 4-5 månader sen. Är helt spelfri sedan 7 månader
Då allt är så pass nära i tid tror jag tyvärr du har ganska stor risk att få avslag. Sedan är det ju fler faktorer kring skäligheten som spelar in som du inte har uppgett här. Men det enda du kan göra är att redovisa för din handläggare vad lånet egentligen gick till, och skicka in intyg på den behandling du genomgått. Skulle dock råda dig att fortsätta gå i behandling -att sluta gå i behandling 2-3 månader efter senaste spelandet, skulle i alla fall inte jag om jag var handläggare tycka visa på att man gjort tillräckligt seriösa åtgärder för att ta tag i sitt missbruk.
 

Egget

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 Maj 2022
Meddelanden
139
Mottagna reaktioner
49
Poäng
157
Är inte det här ganska standard när det kommer till spelmissbrukare?
Dvs att man tar lån för att släcka dyra krediter, men istället för att göra det så spelar man upp pengarna.
Alternativt släcker krediter, sedan nyttjar som igen för att spela?
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Är inte det här ganska standard när det kommer till spelmissbrukare?
Dvs att man tar lån för att släcka dyra krediter, men istället för att göra det så spelar man upp pengarna.
Alternativt släcker krediter, sedan nyttjar som igen för att spela?
Har ingen erfarenhet av det eftersom jag inte är spelberoende. Men tror som dig att det är väldigt vanligt men tyvärr skjuter dom sig själv i foten med skäligheten för en eventuell skuldsanering.Om han avbrutit sin behandling efter 2- 3 månader så är det ju ett ytterligare skäl för att inte bevilja en skuldsanering.Tror tyvärr risken för avslag är stor.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Varför? Samlingslån/privatlån samma sak. Nära i tiden för tagna lån isf.
För att han skulle samla sina befintliga lån inte spela upp lånet och få ännu mera skulder.Han är spel missbrukare och då är det väl inte skäligt att få en beviljad skuldsanering om man fortsätter med orsaken till att man har skulder så nära inpå sin ansökan för skuldsanering.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp