• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jag måste släppa allt rädd att bli av med jobbet

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 211
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Se till att 2023 är din brytpunkt och planera för att släppa allt och söka skuldsanering 2025 är mitt råd. Söker man skuldsanering är det viktigt att planera sin skälighet, skulle du ta ett nytt lån säg nästa månad. Då kan det innebära avslag i 2 år till på eventuella framtida ansökningar.

Kan du betala amortera något så kanske börja med att betala det senaste lånet. Säg att senaste lånet är Augusti 2023 och näst senaste Februari 2023. Betalar du bort Augusti lånet innan 2025 så har du ju köpt dig ett halvår mer skälighet, ett halvår längre brytpunkt eftersom du då slutade låna 2023 februari istället för 2023 i augusti. Det avslutade kommer inte synas i eventuell ansökan senare i år eller nästa år.

Får tänka på att väntetiden från att man skickar ansökan till att den hanteras också är ett halvår. Så skickar du ansökan i oktober 2024 och handläggare går igenom den i Mars 2025 så har du ju ett halvår mer skälighet på bara väntetiden också, förutsatt du håller brytpunkterna. Så det kan vara en strategi om målet är skuldsanering. Börja med att betala bort det senaste. Kan man fortsätta så sen det näst senaste etc. Sen är det såklart: om senaste lånet är väldigt stort så kanske man får gå på det näst seneaste först istället. Så att man har färre nya lån.
Tack då ska jag tänka så och tänka om i min strategi och försöka. Sen är det väntetid här hos skuld o budgetrådgivare på typ 13 veckor just nu och det kanske gör att man bör kontakta dem i god tid innan man ska ansöka. För det är väl bäst att söka via dem
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 637
Mottagna reaktioner
7 050
Poäng
4 807
Med nytt jobb och högre lön undrar jag verkligen om det är att släppa alla skulder som är det bästa och hoppas på att få skuldsanering om två år. Visst kan man leva på hoppet men föreslår man skuldsanering då får man även beakta alternativen om man inte får det.
Är man beredd att ta löneutmätning då är det fine.
Men ibland får jag en känsla att det ropas Skuldsanering lite för snabbt som att det vore svaret på allt. Min högst personliga åsikt. Jag kan ha fel.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 211
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Med nytt jobb och högre lön undrar jag verkligen om det är att släppa alla skulder som är det bästa och hoppas på att få skuldsanering om två år. Visst kan man leva på hoppet men föreslår man skuldsanering då får man även beakta alternativen om man inte får det.
Är man beredd att ta löneutmätning då är det fine.
Men ibland får jag en känsla att det ropas Skuldsanering lite för snabbt som att det vore svaret på allt. Min högst personliga åsikt. Jag kan ha fel.
Myra en bra tanke och så funderar jag också. Håller med att det nog ropas skuldsanering för lätt. Men jag tänker jag tar en månad i taget så får vi se framöver. Bra skrivet o tänkt.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
653
Mottagna reaktioner
334
Poäng
487
Med nytt jobb och högre lön undrar jag verkligen om det är att släppa alla skulder som är det bästa och hoppas på att få skuldsanering om två år. Visst kan man leva på hoppet men föreslår man skuldsanering då får man även beakta alternativen om man inte får det.
Är man beredd att ta löneutmätning då är det fine.
Men ibland får jag en känsla att det ropas Skuldsanering lite för snabbt som att det vore svaret på allt. Min högst personliga åsikt. Jag kan ha fel.
Man kan väl göra det ena för att sedan bestämma sig för det andra också finns väl inget rätt eller fel utan det är väl helt upp till TS. Beror ju på TS egna förutsättningar vad som är bäst.Tar TS inga nya lån och fortsätter betala in på sina lån så finns det ju alla chanser för att söka en skuldsanering senare även fast hon kör på snöbolls metoden nu om man i ett senare skede inser att det tar för lång tid och tar för mycket av sin vardag/psykiska välmående och köra snöbollsmetoden.Man behöver inte släppa allt för att man söker en skuldsanering.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 211
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Man kan väl göra det ena för att sedan bestämma sig för det andra också finns väl inget rätt eller fel utan det är väl helt upp till TS. Beror ju på TS egna förutsättningar vad som är bäst.Tar TS inga nya lån och fortsätter betala in på sina lån så finns det ju alla chanser för att söka en skuldsanering senare även fast hon kör på snöbolls metoden nu om man i ett senare skede inser att det tar för lång tid och tar för mycket av sin vardag/psykiska välmående och köra snöbollsmetoden.Man behöver inte släppa allt för att man söker en skuldsanering.
Tack bra skrivet.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 211
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Man kan väl göra det ena för att sedan bestämma sig för det andra också finns väl inget rätt eller fel utan det är väl helt upp till TS. Beror ju på TS egna förutsättningar vad som är bäst.Tar TS inga nya lån och fortsätter betala in på sina lån så finns det ju alla chanser för att söka en skuldsanering senare även fast hon kör på snöbolls metoden nu om man i ett senare skede inser att det tar för lång tid och tar för mycket av sin vardag/psykiska välmående och köra snöbollsmetoden.Man behöver inte släppa allt för att man söker en skuldsanering.
Ska man inte släppa alla sina skulder i samband med en skuldsaneringsansökan ? Trodde det då jag läst att det är bäst att göra det. Men bra att veta om så ej är fallet. Tänkvärda ord
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 211
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Man kan väl göra det ena för att sedan bestämma sig för det andra också finns väl inget rätt eller fel utan det är väl helt upp till TS. Beror ju på TS egna förutsättningar vad som är bäst.Tar TS inga nya lån och fortsätter betala in på sina lån så finns det ju alla chanser för att söka en skuldsanering senare även fast hon kör på snöbolls metoden nu om man i ett senare skede inser att det tar för lång tid och tar för mycket av sin vardag/psykiska välmående och köra snöbollsmetoden.Man behöver inte släppa allt för att man söker en skuldsanering.
Om man släpper allt om ett år t ex vad gör man med alla pengar man får över då ? Sparar man undan detta på något sätt el hur brukar folk göra nyfiken ?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 889
Mottagna reaktioner
1 875
Poäng
1 277
Man kan väl göra det ena för att sedan bestämma sig för det andra också finns väl inget rätt eller fel utan det är väl helt upp till TS. Beror ju på TS egna förutsättningar vad som är bäst.Tar TS inga nya lån och fortsätter betala in på sina lån så finns det ju alla chanser för att söka en skuldsanering senare även fast hon kör på snöbolls metoden nu om man i ett senare skede inser att det tar för lång tid och tar för mycket av sin vardag/psykiska välmående och köra snöbollsmetoden.Man behöver inte släppa allt för att man söker en skuldsanering.
Släppa allt är ju inte att rekommendera om man tror att det finns möjligheter att betala sina skulder själv utan skuldsanering om det inte är så att man tror man kan komma igenom en löneutmätning inom en rimlig framtid. Men man ska ju heller inte släppa allt om man inom kort behöver vara utan anmärkningar av olika skäl. Hur man gör beror ju på ens individuella förutsättningar.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 889
Mottagna reaktioner
1 875
Poäng
1 277
Om man släpper allt om ett år t ex vad gör man med alla pengar man får över då ? Sparar man undan detta på något sätt el hur brukar folk göra nyfiken ?
Ofta har man ju inte så jättemycket pengar över, det är ju därför man har hamnat på obestånd. Och man ligger ofta back på massa punkter som det kan vara läge att åtgärda för det man eventuellt får över, som tandläkare, optiker, bilreparationer, kläder till sig och ev barn. En del lägger undan pengar, en del betalar prioriterade skulder. När jag själv hamnade där var jag ensam försörjare för familjen med två vuxna, ett gemensamt barn och 4 halvtidsbarn på föräldrapenning så det fanns ju inga pengar över.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp