• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jämka under pågående skuldsanering

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Men de ser väl bara uppgifterna från deklarationen? Dvs bruttolönen och skatten för hela året. Då blir det ju ingen skillnad om man har jämkat eller fått tillbaka på skatten vid ett tillfälle.
Bara bruttolönen som gäller .Dvs det som skatteverket redovisar
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Bara bruttolönen som gäller .Dvs det som skatteverket redovisar
Farligt att jämka om det visar sig att inga räntor ingår sanering.Bara kapital.Bli kraftig restskatt.Problem att betala.Jag skulle inte chansa vid sanering
 

Svart Kaffe

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
29 Mars 2019
Meddelanden
588
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Farligt att jämka om det visar sig att inga räntor ingår sanering.Bara kapital.Bli kraftig restskatt.Problem att betala.Jag skulle inte chansa vid sanering
Varför blir det kraftig restskatt om du jämkar för att du har långt till jobbet?
 

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Varför blir det kraftig restskatt om du jämkar för att du har långt till jobbet?
Svarade inte på resor.Jämka för att man har räntor.Resor blir inte mycket.Grundavdraget.är typ 15000kr Tex resa avdrag för 50000 kr ger ca 900kr extra varje månad
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Bara bruttolönen som gäller .Dvs det som skatteverket redovisar
På min senaste UC framgår tydligt överskott av tjänst ( brutto), underskott, taxerad förvärvsinkomst och slutlig skatt. Vad menar du med ”bara bruttolönen som gäller”?
 

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
På min senaste UC framgår tydligt överskott av tjänst ( brutto), underskott, taxerad förvärvsinkomst och slutlig skatt. Vad menar du med ”bara bruttolönen som gäller”?
Bruttoinkomsten är din lön från din Arbetsgivare.Detta som kronkalle beräknar.Underskott är dina räntor du du betalar på.ointressant vid sanering eller löneutmätning.Skulle du ha överskott av kapital lär du få frågan vart du gjort av pengarna
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
186
Mottagna reaktioner
79
Poäng
217
Svarade inte på resor.Jämka för att man har räntor.Resor blir inte mycket.Grundavdraget.är typ 15000kr Tex resa avdrag för 50000 kr ger ca 900kr extra varje månad
Jag har en undran som du kanske kan besvara, om jag registrerar resor till och från jobbet för att göra avdrag ökar det då mitt underskott?
 

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Inga problem.Riskerar du inte restskatt.Har inget med underskottet att göra..Bra lite lättare att överleva varje månad
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Bruttoinkomsten är din lön från din Arbetsgivare.Detta som kronkalle beräknar.Underskott är dina räntor du du betalar på.ointressant vid sanering eller löneutmätning.Skulle du ha överskott av kapital lär du få frågan vart du gjort av pengarna
Självklart vet jag allt detta. Men du verkar inte ha koll på vad frågan var och vad du svarar på så jag lägger ner.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
917
Poäng
817
Om du jämkar hela året så blir det mer ut per månad. Det är det borgenärerna tittar på om de kollar upp dig. Sen har man såklart en motivering till hur det blev så och kan motivera det.
Jag fick betala in min skatteåterbäring efter att den vunnit laga kraft då jag berättade om att jag skulle få tillbaka 23000 kr, den summan lades till i betalplanen.
Som jag skrev mindre summor är inget problem och förmodligen får man ingen större återbäring under sin skuldsanering men drar det iväg så hade jag åtminstone omprövat.
Dem vet inte hur mkt du får ut varje månad dem kan bara se vad du tjänat under året om dem tar en kreditupplysning. Det beloppet kommer vara samma vare sig du jämnkar eller inte :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp