• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jämka under pågående skuldsanering

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 290
Mottagna reaktioner
416
Poäng
557
Lånad tråden. Om man sökt skuldsanering finns det någon anledning att Jämnka
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Lånad tråden. Om man sökt skuldsanering finns det någon anledning att Jämnka
Du kan ju jämka till du ev får inledande. Efter det bör du avsluta för att inte riskera en skatteskuld kommande år då borgenärer som oftast avräknar inbetalningarna fr en sanering mot kapital så det blir inte mkt ränta att tala om. Jag brukade få tillbaka runt 4000 kr så bara en bråkdel av de jag hade skulder hos drog av inbetalningar mot ränta.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 636
Poäng
1 117
Lånad tråden. Om man sökt skuldsanering finns det någon anledning att Jämnka
I teorin är det inga problem om du har stenkoll på vad du gör och undviker skatteskuld.

Vet du att du 2025 kommer få igen ca 20.000 på skatten pga milersättning för 2024, så vill du absolut inte jämka för 30.000 i år.
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
I teorin är det inga problem om du har stenkoll på vad du gör och undviker skatteskuld.

Vet du att du 2025 kommer få igen ca 20.000 på skatten pga milersättning för 2024, så vill du absolut inte jämka för 30.000 i år.
Jag tänker att då kommer inkomsten netto bli högre än vad man uppgett i sin ansökan till skuldsanering och senare den som betalplanen räknas på och det är inte bra om borgenärerna ser detta. De kan kolla gentemot skatteverket.
 

Svart Kaffe

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
29 Mars 2019
Meddelanden
588
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Jag tänker att då kommer inkomsten netto bli högre än vad man uppgett i sin ansökan till skuldsanering och senare den som betalplanen räknas på och det är inte bra om borgenärerna ser detta. De kan kolla gentemot skatteverket.
Vad är skillnaden menar du om du jämkar och får ut slanten mer varje månad kontra att du får allt i en klumpsumma?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Vad är skillnaden menar du om du jämkar och får ut slanten mer varje månad kontra att du får allt i en klumpsumma?
Skatteåterbäring får du behålla om det inte är en hög summa då bör du ompröva, sägs det.
Det andra blir ju som en regelbunden inkomstökning.
 

Svart Kaffe

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
29 Mars 2019
Meddelanden
588
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Skatteåterbäring får du behålla om det inte är en hög summa då bör du ompröva, sägs det.
Det andra blir ju som en regelbunden inkomstökning.
Men det räknar dom med i saneringen att som jag då skall jämka eller få tillbaka…
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 636
Poäng
1 117
Jag tänker att då kommer inkomsten netto bli högre än vad man uppgett i sin ansökan till skuldsanering och senare den som betalplanen räknas på och det är inte bra om borgenärerna ser detta. De kan kolla gentemot skatteverket.
Skatteåterbäring får man behålla efter verkställd skuldsanering. Sen om man tar det som en klumpsumma i mars varje år eller tar det på lönen året innan blir samma i slutändan, och samma på deklarationen. I alla fall väldigt nära om man jämkar korrekt belopp.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Skatteåterbäring får man behålla efter verkställd skuldsanering. Sen om man tar det som en klumpsumma i mars varje år eller tar det på lönen året innan blir samma i slutändan, och samma på deklarationen. I alla fall väldigt nära om man jämkar korrekt belopp.
Ja men som sagt du bör nog uppge det så att det inte blir problem.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp