• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Förtidsåterbetalning av skatt

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Inkassobolag behöver ju inte rapportera in om dom inte vill. Lämna uppgift om man önskar ha den bör dom dock göra.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Daniel99

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Maj 2023
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
38
Poäng
147
Sköts automatiskt från de flesta.

De som jag vet på rak arm inte rapporterar in är 5 stycken:

- Gothia Inkasso (I vissa fall, rapporterar oftast in korrekt)
- Tando
- Holms
- Betalkoll
- PFC

Dessa får man kontakta själv och fråga om underskott. Har man missat tidigare år så kan man göra självrättning upp till 6 år tillbaka.
Finns säkert fler som inte rapporterat in underskott, men dessa 5 är vad jag kommer ihåg.


Informationen är dock väldigt enkelt att få ut. Man skickar banken ett kort mail med sitt personnummer och ber dom sammanställa underskottet från 6 senaste åren.

Sedan när man har underlag fyller man i en sån här (1 blankett för varje år):

https://skatteverket.se/privat/etja...er/info/6891.4.39f16f103821c58f680007048.html

Som man skriver ut och skickar till:

Skatteverket
205 30 Malmö
. Betalar in bland annat en jävla massa ränta till Banky. Är det något jag måste sköta eller göra det automatiskt? Aldrig förstått mig på det här, inte så bra på ekonomi över huvudtaget faktiskt.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
1 636
Poäng
1 117
. Betalar in bland annat en jävla massa ränta till Banky. Är det något jag måste sköta eller göra det automatiskt? Aldrig förstått mig på det här, inte så bra på ekonomi över huvudtaget faktiskt.
Kolla om Banky står med under underskott/inbetald ränta när deklarationen kommer.

Om dom står med så är det inget du behöver göra.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
”Avdrag - Kapital” där står ränteutgifter=24k. Detta var förra året. Står dock inte något om något låneföretag. Kollar jag rätt?
Kolla din deklaration om du fått den till kivra i fjol, där står det uppradat
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
1 636
Poäng
1 117
”Avdrag - Kapital” där står ränteutgifter=24k. Detta var förra året. Står dock inte något om något låneföretag. Kollar jag rätt?
Som lasseman skriver. Deklarationen från förra året om du hade lån 2022. Sista sidorna oftast
 

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
64
Poäng
196
. Betalar in bland annat en jävla massa ränta till Banky. Är det något jag måste sköta eller göra det automatiskt? Aldrig förstått mig på det här, inte så bra på ekonomi över huvudtaget faktiskt.
De flesta brukar meddela mellan januari och februari att de har skickat underskotten till Skatteverket. Mitt tips är att du skriver alla dina långivare/inkasoo och ha koll på vilka som har rapporterat, alternativt så ja, ring upp en och en så du vet exakt hur mycket ränta du har betalat. Det är inte bara inkasso bolag som Gothia som inte rapporterar, jag minns att vissa skit snabblån inte har gjort det, och jag har själv frågat om de kan rapportera och det har de fixat innan min deklaration runt mars. Tror det var Viaconto.
 

Daniel99

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Maj 2023
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
38
Poäng
147
De flesta brukar meddela mellan januari och februari att de har skickat underskotten till Skatteverket. Mitt tips är att du skriver alla dina långivare/inkasoo och ha koll på vilka som har rapporterat, alternativt så ja, ring upp en och en så du vet exakt hur mycket ränta du har betalat. Det är inte bara inkasso bolag som Gothia som inte rapporterar, jag minns att vissa skit snabblån inte har gjort det, och jag har själv frågat om de kan rapportera och det har de fixat innan min deklaration runt mars. Tror det var Viaconto.
Tack :) Får väl ta kontakt med alla som du sa. Synd om man sket i allt dehär, de ju mycket ränta man betalt trots allt.. så i ”underskott av kapital” ingår betald ränta som jag förstått de? Och man får tillbaka en del av de underskottet?
 

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
64
Poäng
196
Tack :) Får väl ta kontakt med alla som du sa. Synd om man sket i allt dehär, de ju mycket ränta man betalt trots allt.. så i ”underskott av kapital” ingår betald ränta som jag förstått de? Och man får tillbaka en del av de underskottet?
Ja, och du får 30% av underskottet men upp till 100k. Om underskottet överstiger 100k då får du 21% tror jag. Så ja, mkt pengar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp