• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Bisnode - Guide till hur det funkar

Jag ser allt fler som undrar och ifrågasätter Bisnode och hur fan det funkar med Bisnodes kreditsystem och betyg. Vilket själv var ett stort mysterium för mig under lång tid. Men nu efter att klurat, gnuggat geniknölarna, tagit hjälp av andra, haft både mailkontakt och pratat med Bisnode ett par samtal innan jag gick på Wästgöta tidigare i Oktober så tänkte jag nu förklara hur Bisnode fungerar.

Detta kan vara bra information för allmän kännedom här inne då det är väldigt svårt att förstå sig på Bisnode.

Finns 2 system av Bisnode.

Det betyg som finns på ”mina sidor” via minupplysning.se spelar nästan ingen roll. Bara Pluskan, Slantar och Frogtail som använder gamla systemet samt något bil leasing företag ex VW.

Du har 3 parametrar hos Bisnode:
  • Kreditbetyget - Betyget på Mina sidor som man kan se. Väldigt få som använder detta betyg eftersom det är Bisnodes gamla system. Frogtail, Untie, VW, Pluskan, Slantar har kvar det.
  • Kreditrisken - Det nästan alla använder idag om man söker direkt: Ex Wästgöta, Fairlo, Divide, Förskottslön etc, även inkassobolag och många högrisk krediter.
  • Scoring (De som finns med på ex Advisa via Sevenday, Nordax, Fellow Finance använder, även Primal Capital och Creditstar)

Kollar du din senaste kopia av Bisnode så kan man se att vissa kreditupplysningar har ett namn. Ex wästgöta/fairlo, alla kreditupplysningar med namn är från Bisnodes nya system och påverkar kreditrisken/Scoring.

De kreditupplysningar som inte har ett namn på kopian (ex pluskan, untie, slantar, VW, frogtail) är från gamla systemet och påverkar kreditbetyget).

Väldigt viktigt att separera dessa då det är helt olika betyggskalor. Och nya systemet är väldigt känsliga för upplysningar, speciellt dom från högskostnadskrediter och inkasson. Sett de som haft 8 i betyg på kreditbetyget via minupplysning.se men bara en 2a på kreditrisken (förfrågningskopian från ex wästgöta). Det finns även de som rapporterar skulder till Bisnode även om jag inte känner till alla. Ikano och Forex vet jag med 100%

Bisnodes nya system - Kreditrisk är även väldigt känsligt för underskottet, likt Creditsafe. Har man dåligt underskott föregående år men ska ex ge sig på Wästgöta så måste man gå in och justera det till 0 via skatteverket på min deklaration (för 2019). Då kommer underskottet uppdateras till första söndagen nästa månad hos Bisnode. Då kan man stämma av vad man har för kreditrisk hos Bisnode genom att ringa in igen.

Kom ihåg att Bisnode inte får rapporter från majoriteten av de banker man har. Därför är ett lågt antal FF och lågt Underskott Alpha och Omega vad gäller kreditbetyget, samt att de FF man har inte kommer från högkostnadskrediter eller inkasson då Bisnode betyget (kreditrisken) är jävligt känsliga för dessa.

Bisnode och Creditsafe har ett system som räknar baklänges på underskottet från data via ett stort antal kunder. Har du 100.000 i underskott (betald ränta) kanske du har 700.000 i lån. Har du 140.000 i underskott så vet dom att du har runt 1 miljon i skulder i snitt. Det påverkar betyget.

Det är inte olagligt att skriva ner underskottet. Man väljer helt enkelt att betala igen pengarna man mottagit via skatteåterbäringen, vilket man inte måste ta emot enligt lag. Men man kan också återkalla beslutet hos skatteverket innan räkningen skall betalas och man fått de lån man vill. Handläggningstiden är ca 1 dag för att ändra underskottet hos skatteverket. Då uppdateras det hos Bisnode första söndagen månaden därpå.

Man kan dock få veta alla 3 betyg. Då ringer man till Bisnode och verifierar sig med bank id och frågar eftet att få veta sin scoring, kreditbetyg och kreditrisk.

Kände att denna tråd behövdes då många verkar undra hur fan de kan skilja sig så mycket mellan betyget på mina sidor och kopian man får och speciellt varför. Hoppas det är information som kommer till nytta.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Rufus

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
22 Augusti 2019
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
408
Poäng
537
Bisnode systemet är mycket svårt att förstå de har 3 olika system, kreditbetyg, kreditrisk, scoring, det första ” kreditbetyg ” är det du ser på ” min upplysning ” de andra två är de system som banker och kreditinstitut använder och dom är väldigt känsliga för upplysningar, speciellt dom från högskostnadskrediter och inkasson. Sedan påverkar givetvis historiskt skuldsaldo och anmärkningar väldigt mycket.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Rufus

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
22 Augusti 2019
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
408
Poäng
537
Hej!

Jag fattar inte riktigt tror jag, men min bisnode händer då inget med. Jag står kvar på kreditrisk 1 (kredit avrådes) och gjort i 6 månader nu.

har 306 inkomst
0 i underskott
14 FF
9 anmärkningar (vanliga bet.anm.)
Historisk skuldsaldo (0 sista 5 månaderna)

trots jag gått från 15 bet.anmärkningar ner till 9, så händer fortfarande inget alls, har inte en krona i lån sen 5 månader tillbaka.
Är det historiska skuldsaldot som spelar roll? Att det måste gå 6 månader? eller handlar det bara om för många FF???

Nån som kan vill/kan gissa på när jag kan möjligtvis bli upplyft till nivå 2 iaf!??
Bisnode är väldigt dåliga på att uppdatera betyg också, tar lång tid mellan gångerna kan inte jämföras med Uc
 

Rufus

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
22 Augusti 2019
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
408
Poäng
537
Hej!

Jag fattar inte riktigt tror jag, men min bisnode händer då inget med. Jag står kvar på kreditrisk 1 (kredit avrådes) och gjort i 6 månader nu.

har 306 inkomst
0 i underskott
14 FF
9 anmärkningar (vanliga bet.anm.)
Historisk skuldsaldo (0 sista 5 månaderna)

trots jag gått från 15 bet.anmärkningar ner till 9, så händer fortfarande inget alls, har inte en krona i lån sen 5 månader tillbaka.
Är det historiska skuldsaldot som spelar roll? Att det måste gå 6 månader? eller handlar det bara om för många FF???

Nån som kan vill/kan gissa på när jag kan möjligtvis bli upplyft till nivå 2 iaf!??
Jag kan ta ett exempel från mig, sökte ett lån hos Wästgöta finans 2020, hade då betyg 8 på ” min upplysning ” på kopian från Bisnode i Kivra var betyget 6 kreditvärdig och hade då 5ff på Bisnode. Ska du söka på Wästgöta finans så bör du ha minst en 7 på ” min upplysning ” och inte mer än 6ff och absolut inte ff från högkostnadskrediter.
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Jag har sagt upp tjänsten min bevakning - vill inte pröjsa 300 kr om året för det. Enligt mig en skittjänst som är totalt missvisande från den riskbedömning bankerna får ta del av. När jag frågade om vad min risk var på tele kunde de inte säga vad den är utan att den syns när jag väl gjort en ansökan.

Framförde konstruktiv feedback och sa upp tjänsten.
 

Amiro

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
21 Oktober 2020
Meddelanden
588
Mottagna reaktioner
150
Poäng
357
Det enda jag har satsat på senaste året är min uc betyg , bisnoide ser förjäklig ut finns ingen chans nånstans enda räddningen nu är uc som jag har försökt o ej röra och kunna lösa allt
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 628
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Hur är de med Bisnode betyget och förfrågningar ?
Har i dagsläget ca 30 förfrågningar men from i morgon och fram till oktober så försvinner samtliga, drygt 3-4 st / månad. Har idag betyg 5 enligt min upplysning , inga anmärkningar som syns på Bisnode.
Kan jag räkna med nån förbättring nu när frågningarna försvinner ? :)
 

Rufus

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
22 Augusti 2019
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
408
Poäng
537
Hur är de med Bisnode betyget och förfrågningar ?
Har i dagsläget ca 30 förfrågningar men from i morgon och fram till oktober så försvinner samtliga, drygt 3-4 st / månad. Har idag betyg 5 enligt min upplysning , inga anmärkningar som syns på Bisnode.
Kan jag räkna med nån förbättring nu när frågningarna försvinner ? :)
Det kommer troligtvis förbättras men Bisnode släpar mycket i sina uppdateringar, snabba på att försämra betyget men inte lika snabba att förbättra dock.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 628
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Det kommer troligtvis förbättras men Bisnode släpar mycket i sina uppdateringar, snabba på att försämra betyget men inte lika snabba att förbättra dock.
Tack för ditt svar :) vore ju såklart kul och se en förbättring även om det tar tid. Får hoppas de blir det även vid deklaration i april då jag dubblat min årsinkomst sen förra året :folded:

Har väl egentligen inget jätte behov av en fin Bisnode, men de känns bra för själen :facejoy:
 

Rufus

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
22 Augusti 2019
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
408
Poäng
537
Tack för ditt svar :) vore ju såklart kul och se en förbättring även om det tar tid. Får hoppas de blir det även vid deklaration i april då jag dubblat min årsinkomst sen förra året :folded:

Har väl egentligen inget jätte behov av en fin Bisnode, men de känns bra för själen :facejoy:
Efter uppdateringen inkomstuppgifter så lär nog betyget förändras till det positiva, ett bra Bisnode betyg är bra för själen och sedan öppnar sig möjligheter till att ta ett större lån med Bisnode och putsa UC betyget lite. Mycket på gång nu med högre belopp på Fairlo framöver och sedan eventuellt Divide också men där är jag nog tveksam.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 628
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Efter uppdateringen inkomstuppgifter så lär nog betyget förändras till det positiva, ett bra Bisnode betyg är bra för själen och sedan öppnar sig möjligheter till att ta ett större lån med Bisnode och putsa UC betyget lite. Mycket på gång nu med högre belopp på Fairlo framöver och sedan eventuellt Divide också men där är jag nog tveksam.
Just det, de tänkte jag inte ens på :facejoy:
Dock har jag endast 10.000kr i kreditkort på UC, samt betalkoll 0kr utnyttjat av 10.000kr så har inte så mycket att städa upp på UC.. inga blanco eller liknande.
Men har 3 missbrukade krediter (valde själv att ta dom när ja släppte till inkasso, för o få bättre uppgörelse) samt endast årsinkomst på 198.000kr (2019) och 16 förfrågningar. Men dessa försvinner också from nu i februari fram till oktober :folded: Anmärkningarna blir också 1 år gamla i maj.

Men betalar en hel del inkasso så visst vore de skönt med ett större lån utöver uc för att kunna slutbetala dessa ännu fortare! Fårse vad betyget lutar åt längre fram :folded:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp