• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Bisnode - Guide till hur det funkar

Jag ser allt fler som undrar och ifrågasätter Bisnode och hur fan det funkar med Bisnodes kreditsystem och betyg. Vilket själv var ett stort mysterium för mig under lång tid. Men nu efter att klurat, gnuggat geniknölarna, tagit hjälp av andra, haft både mailkontakt och pratat med Bisnode ett par samtal innan jag gick på Wästgöta tidigare i Oktober så tänkte jag nu förklara hur Bisnode fungerar.

Detta kan vara bra information för allmän kännedom här inne då det är väldigt svårt att förstå sig på Bisnode.

Finns 2 system av Bisnode.

Det betyg som finns på ”mina sidor” via minupplysning.se spelar nästan ingen roll. Bara Pluskan, Slantar och Frogtail som använder gamla systemet samt något bil leasing företag ex VW.

Du har 3 parametrar hos Bisnode:
  • Kreditbetyget - Betyget på Mina sidor som man kan se. Väldigt få som använder detta betyg eftersom det är Bisnodes gamla system. Frogtail, Untie, VW, Pluskan, Slantar har kvar det.
  • Kreditrisken - Det nästan alla använder idag om man söker direkt: Ex Wästgöta, Fairlo, Divide, Förskottslön etc, även inkassobolag och många högrisk krediter.
  • Scoring (De som finns med på ex Advisa via Sevenday, Nordax, Fellow Finance använder, även Primal Capital och Creditstar)

Kollar du din senaste kopia av Bisnode så kan man se att vissa kreditupplysningar har ett namn. Ex wästgöta/fairlo, alla kreditupplysningar med namn är från Bisnodes nya system och påverkar kreditrisken/Scoring.

De kreditupplysningar som inte har ett namn på kopian (ex pluskan, untie, slantar, VW, frogtail) är från gamla systemet och påverkar kreditbetyget).

Väldigt viktigt att separera dessa då det är helt olika betyggskalor. Och nya systemet är väldigt känsliga för upplysningar, speciellt dom från högskostnadskrediter och inkasson. Sett de som haft 8 i betyg på kreditbetyget via minupplysning.se men bara en 2a på kreditrisken (förfrågningskopian från ex wästgöta). Det finns även de som rapporterar skulder till Bisnode även om jag inte känner till alla. Ikano och Forex vet jag med 100%

Bisnodes nya system - Kreditrisk är även väldigt känsligt för underskottet, likt Creditsafe. Har man dåligt underskott föregående år men ska ex ge sig på Wästgöta så måste man gå in och justera det till 0 via skatteverket på min deklaration (för 2019). Då kommer underskottet uppdateras till första söndagen nästa månad hos Bisnode. Då kan man stämma av vad man har för kreditrisk hos Bisnode genom att ringa in igen.

Kom ihåg att Bisnode inte får rapporter från majoriteten av de banker man har. Därför är ett lågt antal FF och lågt Underskott Alpha och Omega vad gäller kreditbetyget, samt att de FF man har inte kommer från högkostnadskrediter eller inkasson då Bisnode betyget (kreditrisken) är jävligt känsliga för dessa.

Bisnode och Creditsafe har ett system som räknar baklänges på underskottet från data via ett stort antal kunder. Har du 100.000 i underskott (betald ränta) kanske du har 700.000 i lån. Har du 140.000 i underskott så vet dom att du har runt 1 miljon i skulder i snitt. Det påverkar betyget.

Det är inte olagligt att skriva ner underskottet. Man väljer helt enkelt att betala igen pengarna man mottagit via skatteåterbäringen, vilket man inte måste ta emot enligt lag. Men man kan också återkalla beslutet hos skatteverket innan räkningen skall betalas och man fått de lån man vill. Handläggningstiden är ca 1 dag för att ändra underskottet hos skatteverket. Då uppdateras det hos Bisnode första söndagen månaden därpå.

Man kan dock få veta alla 3 betyg. Då ringer man till Bisnode och verifierar sig med bank id och frågar eftet att få veta sin scoring, kreditbetyg och kreditrisk.

Kände att denna tråd behövdes då många verkar undra hur fan de kan skilja sig så mycket mellan betyget på mina sidor och kopian man får och speciellt varför. Hoppas det är information som kommer till nytta.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
S

Sev87

Gäst
Poäng: 0
Det är väldigt många ungdomar som sitter på dessa jobb, ev första jobb efter studier eller under studier. Så kvalitén som ni nämner är överlag väldigt dålig. Många vet knappt vad inkasso/UC/bisnode m.m innebär. Det enda dom vet är t.ex på klarna att dom har ett kort.....
Kan bara instämma med erfarenheten att jobbat inom kundtjänst på en av våra större tele operatörer.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
S

Sev87

Gäst
Poäng: 0
Hej!

Jag fattar inte riktigt tror jag, men min bisnode händer då inget med. Jag står kvar på kreditrisk 1 (kredit avrådes) och gjort i 6 månader nu.

har 306 inkomst
0 i underskott
14 FF
9 anmärkningar (vanliga bet.anm.)
Historisk skuldsaldo (0 sista 5 månaderna)

trots jag gått från 15 bet.anmärkningar ner till 9, så händer fortfarande inget alls, har inte en krona i lån sen 5 månader tillbaka.
Är det historiska skuldsaldot som spelar roll? Att det måste gå 6 månader? eller handlar det bara om för många FF???

Nån som kan vill/kan gissa på när jag kan möjligtvis bli upplyft till nivå 2 iaf!??

Jag har 5st anm och typ 2-3 ff för nåt smslån och när jag tog ut en bil på leasing via VW.

Mitt betyg i dagsläget är en 4:a. Förväntar mig den bör gå upp några snäpp nästa vår när min sista anm försvinner. Min inkomst är 450-500k
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 889
Mottagna reaktioner
1 875
Poäng
1 277
Min skuldsanering syns inte på Bisnode Min Upplysning. Den borde ju ligga kvar till 7/4??
 

Belus

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
22 Juli 2013
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Hej!

Jag fattar inte riktigt tror jag, men min bisnode händer då inget med. Jag står kvar på kreditrisk 1 (kredit avrådes) och gjort i 6 månader nu.

har 306 inkomst
0 i underskott
14 FF
9 anmärkningar (vanliga bet.anm.)
Historisk skuldsaldo (0 sista 5 månaderna)

trots jag gått från 15 bet.anmärkningar ner till 9, så händer fortfarande inget alls, har inte en krona i lån sen 5 månader tillbaka.
Är det historiska skuldsaldot som spelar roll? Att det måste gå 6 månader? eller handlar det bara om för många FF???

Nån som kan vill/kan gissa på när jag kan möjligtvis bli upplyft till nivå 2 iaf!??

Kreditrisk 1 är väl inte dåligt? Om man kollar på sin bisnode kopia och läser tydligt så står det ju från 1-100? 100 är absolut sämst.

”Kreditrisken beskriver sanno- likheten för att en person inom tolv månader får betalningsproblem. Skalan för kreditrisk går från 0-100% där 0% är lägsta risk och 100% är högsta risk”

Om du nu inte menar på själva poäng skalan som står på mina sidor? Den som är mellan 1-10?
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Kreditrisk 1 är väl inte dåligt? Om man kollar på sin bisnode kopia och läser tydligt så står det ju från 1-100? 100 är absolut sämst.

”Kreditrisken beskriver sanno- likheten för att en person inom tolv månader får betalningsproblem. Skalan för kreditrisk går från 0-100% där 0% är lägsta risk och 100% är högsta risk”

Om du nu inte menar på själva poäng skalan som står på mina sidor? Den som är mellan 1-10?
Detta är direkt från en Bisnodekopia, alltså deras egen text där dom använder benämningen Kreditrisk
"Bisnodes beräknade kreditrisk baseras på statistiska beräkningar av dagsfärsk information från bland annat Skatteverket och ger en sammanvägd bild av en persons kreditvärdighet. Kreditrisken beskriver sannolikheten att en person, inom tolv månader får betalningsproblem. Kreditrisken presenteras som en score-poäng. Skalan för kreditrisk går från 1-10, där 1 innebär att kredit avrådes (högsta kreditrisk), 2-3 innebär en svag kreditvärdighet, 4-6 innebär en normal kreditvärdighet, 7-9 innebär en god kreditvärdighet och 10 innebär en mycket god kreditvärdighet (lägsta kreditrisk)."
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 277
Poäng
997
Detta är direkt från en Bisnodekopia, alltså deras egen text där dom använder benämningen Kreditrisk
"Bisnodes beräknade kreditrisk baseras på statistiska beräkningar av dagsfärsk information från bland annat Skatteverket och ger en sammanvägd bild av en persons kreditvärdighet. Kreditrisken beskriver sannolikheten att en person, inom tolv månader får betalningsproblem. Kreditrisken presenteras som en score-poäng. Skalan för kreditrisk går från 1-10, där 1 innebär att kredit avrådes (högsta kreditrisk), 2-3 innebär en svag kreditvärdighet, 4-6 innebär en normal kreditvärdighet, 7-9 innebär en god kreditvärdighet och 10 innebär en mycket god kreditvärdighet (lägsta kreditrisk)."

1 kredit avrådes känner man ju igen, får alltid den... :)
 

Belus

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
22 Juli 2013
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Detta är direkt från en Bisnodekopia, alltså deras egen text där dom använder benämningen Kreditrisk
"Bisnodes beräknade kreditrisk baseras på statistiska beräkningar av dagsfärsk information från bland annat Skatteverket och ger en sammanvägd bild av en persons kreditvärdighet. Kreditrisken beskriver sannolikheten att en person, inom tolv månader får betalningsproblem. Kreditrisken presenteras som en score-poäng. Skalan för kreditrisk går från 1-10, där 1 innebär att kredit avrådes (högsta kreditrisk), 2-3 innebär en svag kreditvärdighet, 4-6 innebär en normal kreditvärdighet, 7-9 innebär en god kreditvärdighet och 10 innebär en mycket god kreditvärdighet (lägsta kreditrisk)."
Jo men det är inte samma sak som mina sidor och när man får en upplysning från dom?
Läs igen vad jag skrev:
” Kreditrisken beskriver sanno- likheten för att en person inom tolv månader får betalningsproblem. Skalan för kreditrisk går från 0-100% där 0% är lägsta risk och 100% är högsta risk. Så 1 risk ör alltså bra 100 är dåligt. Den skalan du pratar om hör ju till mina sidor.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Jo men det är inte samma sak som mina sidor och när man får en upplysning från dom?
Läs igen vad jag skrev:
” Kreditrisken beskriver sanno- likheten för att en person inom tolv månader får betalningsproblem. Skalan för kreditrisk går från 0-100% där 0% är lägsta risk och 100% är högsta risk. Så 1 risk ör alltså bra 100 är dåligt. Den skalan du pratar om hör ju till mina sidor.
Jo jag har läst vad du skrev därav att jag svarade på det. Läste du inte vad jag skrev?
Jag skrev ju att det är direkt taget från en bisnodekopia, alltså inte från mina sidor. Där kallar Bisnode själva det för kreditrisk och anger att skalan är 1-10 där 1 är det sämsta.
 

Belus

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
22 Juli 2013
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Jo jag har läst vad du skrev därav att jag svarade på det. Läste du inte vad jag skrev?
Jag skrev ju att det är direkt taget från en bisnodekopia, alltså inte från mina sidor. Där kallar Bisnode själva det för kreditrisk och anger att skalan är 1-10 där 1 är det sämsta.
Sorry då förstår jag att vi ändå menade samma :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp