• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Bisnode - Guide till hur det funkar

Jag ser allt fler som undrar och ifrågasätter Bisnode och hur fan det funkar med Bisnodes kreditsystem och betyg. Vilket själv var ett stort mysterium för mig under lång tid. Men nu efter att klurat, gnuggat geniknölarna, tagit hjälp av andra, haft både mailkontakt och pratat med Bisnode ett par samtal innan jag gick på Wästgöta tidigare i Oktober så tänkte jag nu förklara hur Bisnode fungerar.

Detta kan vara bra information för allmän kännedom här inne då det är väldigt svårt att förstå sig på Bisnode.

Finns 2 system av Bisnode.

Det betyg som finns på ”mina sidor” via minupplysning.se spelar nästan ingen roll. Bara Pluskan, Slantar och Frogtail som använder gamla systemet samt något bil leasing företag ex VW.

Du har 3 parametrar hos Bisnode:
  • Kreditbetyget - Betyget på Mina sidor som man kan se. Väldigt få som använder detta betyg eftersom det är Bisnodes gamla system. Frogtail, Untie, VW, Pluskan, Slantar har kvar det.
  • Kreditrisken - Det nästan alla använder idag om man söker direkt: Ex Wästgöta, Fairlo, Divide, Förskottslön etc, även inkassobolag och många högrisk krediter.
  • Scoring (De som finns med på ex Advisa via Sevenday, Nordax, Fellow Finance använder, även Primal Capital och Creditstar)

Kollar du din senaste kopia av Bisnode så kan man se att vissa kreditupplysningar har ett namn. Ex wästgöta/fairlo, alla kreditupplysningar med namn är från Bisnodes nya system och påverkar kreditrisken/Scoring.

De kreditupplysningar som inte har ett namn på kopian (ex pluskan, untie, slantar, VW, frogtail) är från gamla systemet och påverkar kreditbetyget).

Väldigt viktigt att separera dessa då det är helt olika betyggskalor. Och nya systemet är väldigt känsliga för upplysningar, speciellt dom från högskostnadskrediter och inkasson. Sett de som haft 8 i betyg på kreditbetyget via minupplysning.se men bara en 2a på kreditrisken (förfrågningskopian från ex wästgöta). Det finns även de som rapporterar skulder till Bisnode även om jag inte känner till alla. Ikano och Forex vet jag med 100%

Bisnodes nya system - Kreditrisk är även väldigt känsligt för underskottet, likt Creditsafe. Har man dåligt underskott föregående år men ska ex ge sig på Wästgöta så måste man gå in och justera det till 0 via skatteverket på min deklaration (för 2019). Då kommer underskottet uppdateras till första söndagen nästa månad hos Bisnode. Då kan man stämma av vad man har för kreditrisk hos Bisnode genom att ringa in igen.

Kom ihåg att Bisnode inte får rapporter från majoriteten av de banker man har. Därför är ett lågt antal FF och lågt Underskott Alpha och Omega vad gäller kreditbetyget, samt att de FF man har inte kommer från högkostnadskrediter eller inkasson då Bisnode betyget (kreditrisken) är jävligt känsliga för dessa.

Bisnode och Creditsafe har ett system som räknar baklänges på underskottet från data via ett stort antal kunder. Har du 100.000 i underskott (betald ränta) kanske du har 700.000 i lån. Har du 140.000 i underskott så vet dom att du har runt 1 miljon i skulder i snitt. Det påverkar betyget.

Det är inte olagligt att skriva ner underskottet. Man väljer helt enkelt att betala igen pengarna man mottagit via skatteåterbäringen, vilket man inte måste ta emot enligt lag. Men man kan också återkalla beslutet hos skatteverket innan räkningen skall betalas och man fått de lån man vill. Handläggningstiden är ca 1 dag för att ändra underskottet hos skatteverket. Då uppdateras det hos Bisnode första söndagen månaden därpå.

Man kan dock få veta alla 3 betyg. Då ringer man till Bisnode och verifierar sig med bank id och frågar eftet att få veta sin scoring, kreditbetyg och kreditrisk.

Kände att denna tråd behövdes då många verkar undra hur fan de kan skilja sig så mycket mellan betyget på mina sidor och kopian man får och speciellt varför. Hoppas det är information som kommer till nytta.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Imorgon försvinner 2/3 ff. Båda som försvinner är mina sista SMSlånebolagsförfrågningar - får se om något händer nästa månad med betyget redan då.

Enda förfrågan som blir kvar är SevenDay Bank, ExpressBankSverigeFil som togs i början på Augusti detta år när jag ansökte om samlingslån.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 420
Mottagna reaktioner
13 482
Poäng
8 917
Imorgon försvinner 2/3 ff. Båda som försvinner är mina sista SMSlånebolagsförfrågningar - får se om något händer nästa månad med betyget redan då.

Enda förfrågan som blir kvar är SevenDay Bank, ExpressBankSverigeFil som togs i början på Augusti detta år när jag ansökte om samlingslån.

Vad har du för betyg nu då? Med dessa 3 FF.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 420
Mottagna reaktioner
13 482
Poäng
8 917
Sjukt högt sett till dina förutsättningar tycker jag.
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Sjukt högt sett till dina förutsättningar tycker jag.

vadåra, pga skuldsättning? Inkomst är bra och inte jättemånga ff. Från november 2019 har det tagits en bisnode i augusti 2020 och typ mer än 10 ff har försvunnit.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 420
Mottagna reaktioner
13 482
Poäng
8 917
Menade att du borde ha 8 eller 9 i betyg.
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Nu har jag bara 1 ff kvar från 3e augusti (Sevenday)

betyg 6 i bisnode. Aldrig varit med om att bisnode höjer betyget med mer än ett steg i taget. Så gissar på att mitt betyg stiger till 7 antingen i december eller i början på februari (om det ska gå 3 månade)
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 629
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Fick förbättring på mitt Bisnode betyg idag. Från 4 till 5.
Ingen direkt förändring som skett, fortfarande lika många förfrågningar. De första börjar försvinna om 6 dagar (12/12).
Har 30 st ff.
Inkomst 193.000kr. 3 anmärkningar men de syns inte på bisnode då de är missbrukat bankkonto samt 2 missbrukade krediter. :axelryck:
 

Rufus

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
22 Augusti 2019
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
408
Poäng
537
Ställde en fråga till Bisnode om dem kunde specificera vilka långivare som slår hårdast mot betyget, fick givetvis inte detaljerat svar men lite nyttig info nedan.

En sån lista finns inte då man inte kan bekräfta vad som kommer påverka dig som person mest. Detta är helt individuellt och det är inte bara baserat på en förfrågan. Vår scoringmodell för privatpersoner består av ungefär 2400 olika parametrar där bland annat taxeringsuppgifter (speciellt underskott av kapital), antalet förfrågningar, aktuellt skuldsaldo, betalningsanmärkningar och utmätningsförsök spelar stor roll.
Scoringen mäter risken för att en person erhåller skuldsaldo E-mål eller hamnar på utmätning hos kronofogden inom 12 månader. Har man en scoring som är 5 eller högre innebär det att man är kreditvärdig.
Skulle en person ha en hög underskott av kapital tyder det på att personen betalar hög ränta på någon typ av lån. Men det kan även vara en orsak för något annat.
Vill du veta vilka uppgifter som finns om just dig och vilka uppgifter vi baserar scoringen på ber vi dig logga in på www.minupplysning.se.
Har du inget inlogg kan du enkelt skapa ett konto på Min Upplysning.
Kan du inte logga in kan du återställa ditt lösenord här: https://www.minupplysning.se/Konto/Glomt-losenord



Vi på Bisnode önskar dig en trevlig dag!


Med vänlig hälsning

Jelissa

Customer Service
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp