• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Släppa till KFM en längre tid - frågor

Bortfrånallt

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 Juni 2015
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
KFM skickar som sagt säkert flera delgivningsmän på alla skulder, dom kommer starta eftersök och söka vid ditt hem, din stuga, din arbetsplats, kanske grannar och släkt och fråga var du är. När du väl kommer hem måste du ta kontakt och ta emot delgivningarna, det kan du iofs göra över telefon och gå med på alla skulderna rakt av, det är väl inget märkvärdigt.

Så om jag ändå väljer att fara iväg kan jag ta emot delgivningarna via telefon? När jag far, om jag far, kommer jag ju inte ha någon inkomst, kan KFM inte göra utmätning alls då? Betyder det att jag inte behöver betala något på min skuld? Ligger den kvar och bara tickar och ökar då, eller hur fungerar det?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Det kallas förbehållsbelopp i KFM-sammanhang. Googla på det. Du kan nog även göra en uträkning på KFM:s hemsida.

Har du ingen inkomst kommer du såklart inte behöva betala heller. Du kan ha inkomster upp till förbehållsbeloppet utan att KFM utmäter något överhuvudtaget.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Så om jag ändå väljer att fara iväg kan jag ta emot delgivningarna via telefon? När jag far, om jag far, kommer jag ju inte ha någon inkomst, kan KFM inte göra utmätning alls då? Betyder det att jag inte behöver betala något på min skuld? Ligger den kvar och bara tickar och ökar då, eller hur fungerar det?

Du kan höra av dig till KFM exempelvis veckovis och fråga om dom har några nya betalningsförelägganden du borde ha undertecknat, sen kan du gå med på dessa ja. Om du inte har några problem med detta så är det säkert möjligt ja. Du kan nog till och med maila :)

Nej, KFM kan inte utmäta utan inkomst. Om du inte har sparade pengar, stora summor på konton eller hus, bil eller andra ägodelar av betydande värde. Men du kan inte sitta med lånade pengar på ditt konto på massor av pengar, det kommer dom se.

Ja, skulderna ligger kvar och ökar i dröjsmålsränta 9-30% av beloppet per år och kronofogdeavgift på 600:- årligen.
 

Bortfrånallt

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 Juni 2015
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Du kan höra av dig till KFM exempelvis veckovis och fråga om dom har några nya delgivningar, sen kan du gå med på dessa ja. Om du inte har några problem med detta så är det säkert möjligt ja. Du kan nog till och med maila :)

Nej, KFM kan inte utmäta utan inkomst- Om du inte har sparade pengar, stora summor på konton eller hus, bil eller andra ägodelar av betydande värde. Men du kan inte sitta med lånade pengar på ditt konto på massor av pengar, det kommer dom se.


Om vi säger att jag skulle ta massor sms-lån eller utöka redan befintliga lån och sen efter utbetalning ta ut i kontanter, hur ställer sig KFM till det? Bara nyfiken.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Om vi säger att jag skulle ta massor sms-lån eller utöka redan befintliga lån och sen efter utbetalning ta ut i kontanter, hur ställer sig KFM till det? Bara nyfiken.

Dom kan ju inte göra något åt det om dom inte hunnit ta pengarna av dig innan du tar ut dom. Du kan ju även sms-låna under förbehållsbeloppets nivå så är det inget anmärkningsvärt som någon lär upptäcka.

Men det är dumt att göra så, det kommer ju ett liv senare också och du kanske ska ta tag i detta. Blir svårt med allt för höga skulder. När du väl har skuldsaldo och utslag så kommer du inte längre kunna få ens sms-lån för övrigt. Alla kommer ge avslag.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Om du vill bo i stugan skulle du ju antagligen kunna ha ett deltidsarbete på kanske 75% eller kanske studera och ha studiemedel och lån som inte överstiger vad du får ha i förbehållsbelopp, bo i stugan och vara helt ärlig med dina skulder, utan att du kommer bli utmätt på en krona :) Grattis :) Om det är vad du vill.

Det enda är väl att du bör ha kontrakt på hyrandet av stugan som din bostad och sådär.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Man kan ju faktiskt vänja sig vid en standard av högst ens förbehållsbelopp. Är ju många som lever med små inkomster hela livet oavsett om det är frivilligt eller ofrivilligt. Men då kan man ju leva hela sitt liv med skulder utan att bli utmätt. Bli evighetsgäldenär.
 

Bortfrånallt

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 Juni 2015
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Dom kan ju inte göra något åt det om dom inte hunnit ta pengarna av dig innan du tar ut dom. Du kan ju även sms-låna under förbehållsbeloppets nivå så är det inget anmärkningsvärt som någon lär upptäcka.

Men det är dumt att göra så, det kommer ju ett liv senare också och du kanske ska ta tag i detta. Blir svårt med allt för höga skulder. När du väl har skuldsaldo och utslag så kommer du inte längre kunna få ens sms-lån för övrigt. Alla kommer ge avslag.

Jag förstår ditt resonemang, jag är mest nyfiken på hur allt fungerar.

Så om jag ska sammanfatta lite då:

Jag släpper alla skulder, reser iväg, tar kontakt med KFM via mail eller telefon minst en gång per vecka, går med på de betalningsföreläggandena de har mottagit, behöver inte göra så mycket mer efter det, för jag har inga pengar eller egendom som de kan ta?
Om jag börjar jobba så ska jag inte överstiga förbehållsbeloppet plus hyra i lön ifall jag inte vill att KFM ska ta några pengar av mig?

Har jag fattat rätt? :)

Tacksam för alla svar!
 

Bortfrånallt

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 Juni 2015
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Om du vill bo i stugan skulle du ju antagligen kunna ha ett deltidsarbete på kanske 75% eller kanske studera och ha studiemedel och lån som inte överstiger vad du får ha i förbehållsbelopp, bo i stugan och vara helt ärlig med dina skulder, utan att du kommer bli utmätt på en krona :) Grattis :) Om det är vad du vill.

Det enda är väl att du bör ha kontrakt på hyrandet av stugan som din bostad och sådär.

Det är precis så jag tänker ifall jag nån gång skulle komma tillbaka. Jobba 50 eller 75% och klara mig på det. Hyran för stugan är väldigt låg, 10000kr/år och jag v i l l leva enkelt och billigt så för mig hade faktiskt varit en ultimat lösning! :D
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Ja, det bör rimligtvis fungera. Se till att hålla hårt i din bostad och ha inte för höga önskningar om telefonabonnemang och sånt så bör det inte vara några problem :)

Du kan även vara ärlig med dina inkomster och utgifter så du är medgörlig för KFM. Om du ser till att inte kunna bli utmätt så förlorar du ju ingenting på det. Så antingen är du hemma och undertecknar redogörelsen om inkomster och utgifter som kommer en gång vart ett och ett halvt år ungefär. Eller så är du borta och gör det på nätet med ett års mellanrum eller så.

Den finns på KFM:s hemsida som nätversion om du har e-legitimation. "Redogörelse för inkomster och utgifter".
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp