• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Släppa till KFM en längre tid - frågor

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Men så länge utredningen visar att lönen är tillräcklig för att utmäta så att skulden kan betalas hamnar man ju aldrig i läge för utmätning av egendom (vilket dock inte riktigt verkar vara fallet här).
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hopo

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
15 November 2013
Meddelanden
177
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
en schyst stereo eller hemmabioanlägging kan dom absolut ta, det sorterar väl in under lite "lyx" och inte något man måste ha för daglig livsföring.
Dom kan max ha fått in en 1000 lapp på sakerna som dom plocka gjorde ju varken till eller från kan jag tycka. Så visst kan dom komma och plocka saker. Även att vissa här skriver att dom inte brukar göra de
 

Misss

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
28 November 2014
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Nu har jag läst hela tråden och blir rätt frustrerat måste jag erkänna.
Du har alltså 270.000 + 15.000 + 300.000 kr totalt = 585.000 kr i lån?
Ja det är mycket pengar men det är definitivt inte nog för att varje sig kunde få skuldsanering eller att sticka iväg för.
Du nämner en husbil samt bil som du ska sälja, är inte det en bra start för att få ner lånekostnader? Du vill på äventyr men inte betala för den situation som du är i?
Hur ska du överhuvudtaget kunde uppskatta ditt äventyr när du varje vecka måste ringa KFM och hanterar dina lån som du inte betalar? Jag lovar dig detta är inte lösningen.
Detta är en dyr köpt flykt från verkligheten. Dina lån kommer att växa och du kommer att få hantera det när du kommer tillbaka.

Jag och mitt ex gick isär 2011 under ganska tråkiga omständigheter.
Huset vi hade såldes till ett lågt pris så vi gick 500.000 kr - på den försäljning alltså 280.000 kr pr person (tillägg på 20.000 kr för ränta samt mäklare)
Förutom de 280.000 kr så hade vi båda andra lån. Totalt gissar jag att vi pr peson hade närmare 550.000 kr i blancolån.

Mitt ex och jag valde två väldigt olika sätt att hantera detta.
Han valde att släppa allt och flytta till Thailand för lånade pengar i ett sista försök att komma bort från verkligheten.
Som ungefär 90% av alla som försöker fly från verkligheten så fick han komma tillbaka hem med svansen mellan benen efter 6 mån. Alla skulder låg nu hos KFM och hade växt med närmare 11.000 kr.
För att göra en lång historia kort så kan jag berätta att han i år 4 år efter han drog iväg fortfarande inte har kommit till rätta. Han kan inte låna pengar och han och hans nya familj är väldigt låsta av hans situation.

Jag valde som sagt en annan väg efter 2011.
Jag kollade ordentligt över min ekonomi. Jobbade hårt för att ha en så hög intäkt som möjligt. Hade super koll på min UC för att i en steg för steg plan kunde samla min lån till bättra och bättra ränta.
Idag har jag en totalt skuld på 340.000 kr hos SEB. med en ränta på 4%. Jag lever bra, kan båda spara och amortera samt resa på äventyr (med bra samvete). Det har inte varit enkelt alls men definitivt värd.

Vad jag försöker att säga är att du nu har en möjlighet att ta tag i allt och skapa en bra framtid för dig själv eller också kan du välja att ställa till det flera år framåt.
Även om det är jobbigt är det inte omöjligt.
Lycka till
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Jobbade hårt för att ha en så hög intäkt som möjligt. Hade super koll på min UC för att i en steg för steg plan kunde samla min lån till bättra och bättra ränta.

Det här är nyckeln till att ta sig ur skuldfällan. Man måste sätta sig in i sin situation fullt ut så att man förstår hur intäkter och utgifter hänger ihop och sedan bedöma läget därefter. Kan man kapa alla onödiga utgifter, kan man byta jobb för att öka intäkterna (eller jobba mer) osv. Är det ohållbart, ser man inget ljus i tunneln ens på lite längre sikt bör man nog släppa till KFM, men annars går det som du skriver att komma tillrätta med det hela med en stor portion tålamod, "jobba" med sitt kreditbetyg och ha stenkoll på utgifter och inkomster.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Men så länge utredningen visar att lönen är tillräcklig för att utmäta så att skulden kan betalas hamnar man ju aldrig i läge för utmätning av egendom (vilket dock inte riktigt verkar vara fallet här).


Beror på hur du definrerar "tillräcklig". Tidigare stod det i handledningen (eller om det var utsökningsbalken, minns inte) att om skulden kunde regleras med 3 månaders utmätning så skulle man inte utreda mer, jag har dock fått intrycket att man åtminståne ser på 12 månaders sikt numera, sen kan dom välja att utreda, men det är ju långt ifrån samma sak som att dom faktiskt gör en förrättning. Jag är inte helt säker, men jag tror att en borgenär särskilt kan begära förättning om denne har/tror sig ha uppgifter om utmätningsbart gods, (eller för den delen kontanter), men igen, det är oerhört sällsynt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp