• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Släppa till KFM en längre tid - frågor

Bortfrånallt

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 Juni 2015
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej!

Jag har lån hos Bank Norwegian och Icabanken totalt 270.000kr, kredit hos Ikea 15.000kr samt studielån för lite över 300.000kr. Funderar på att släppa allt och låta det gå en tid innan jag tar tag i att betala tillbaka, tänker i framtiden skuldsanering.

Jag mottager gärna tips och råd kring allt detta då jag vet alldeles för lite.

Jag skulle, ifall jag gör detta, inte vara hemma för att skriva på papper osv, utan bara låta det vara och låta det ha sin gilla gång, för att senare komma tillbaka och ta tag i det då.

Hur snabbt växer skulderna hos kronofogden och vad anser de om mig och en eventuell framtida skuldsanering ifall jag inte är samarbetsvillig från start. Jag hyr en stuga, kan de på nåt vis göra en utmätning på den eller är det bara saker som jag äger? Kan de ens göra en utmätning när jag inte är anträffbar och samarbetsvillig? Hur funkar allt sånt?

Är det någon här som gjort nåt liknande? Jag vill dra härifrån och egentligen aldrig komma tillbaka till samhället så som det är uppbyggt. Jag älskar min stuga dock och tänker innan jag drar betala hyran för den för nåt år eller två. Ifall jag kommer tillbaka eller ej vet jag ju inte nu men
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bortfrånallt

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 Juni 2015
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
....känner jag behöver veta lite om vad som sker när jag kommer tillbaka om jag gör det. Kommer jag någonsin då ha möjlighet att "göra rätt för mig"?

Puss och tacksam för svar!
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Skulle inte ta skuldsanering för givet. Men att ha skulder under lån tid är inget ovanligt. Det finns många som har skulder stora delar eller hela sina liv. Det finns hundratusentals evighetsgäldenärer, så du behöver inte oroa dig att bli ensam kvar ;)
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Nej, dom kan inte göra något med en stuga du hyr. Du äger den ju inte. Men det vore väl mycket enklare att skriva på pappren och vara ärlig så slipper du fly och slipper alla jobbigheter det medför. KFM kommer skicka ut delgivningsmän efter dig och göra eftersök tills dom hittar dig. Vad är problemet med att skriva under pappren och vara ärlig med dina skulder?

Dom kommer starta en utredning ändå och om det går utmäta på din inkomst med tiden.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Hur snabbt skulderna växer hos KFM? Inte snabbare än någon annanstans. Du har ju en dröjsmålsränta på krediterna du tagit, det är inte KFM som bestämt denna. Det brukar vara 9-30% vanligtvis på dåliga krediter. Sen tar KFM 600:- i avgift per år skulden ligger hos dom när den gått till skuldsaldo.
 

Bortfrånallt

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 Juni 2015
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Nej, dom kan inte göra något med en stuga du hyr. Du äger den ju inte. Men det vore väl mycket enklare att skriva på pappren och vara ärlig så slipper du fly och slipper alla jobbigheter det medför. KFM kommer skicka ut delgivningsmän efter dig och göra eftersök tills dom hittar dig. Vad är problemet med att skriva under pappren och vara ärlig med dina skulder?

Dom kommer starta en utredning ändå och om det går utmäta på din inkomst med tiden.

Klart det är enklare att bara skriva på och därmed även vara ärlig men jag funderar ju på att dra iväg, arbeta i Europa för mat och husrum, vandra osv, då är jag ju inte hemma och kan skriva på. Vad är det för jobbigheter som uppstår, det är delvis det jag undrar?
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Vad dom tänker om dig och hur dom ser på dig är nog ditt minsta problem. Dom har givetvis kontakt med hundratusentals människor som försöker allt möjligt och beter sig på alla möjliga vis. Du är knappast anmärkningsvärd för att du varit borta ett par år och inte skrivit under dina delgivningar.

Men allt det där med att sticka kommer bara göra det jobbigare för dig.

Mitt förslag: Stanna hemma, lugna ner dig, erkänn dina skulder, skriv under delgivningspapprena, ta dina utslag, skicka in redovisningen om dina inkomster och utgifter och låt KFM utreda om du har utrymme för utmätning.

Om du INTE VILL att KFM ska utmäta något av dig, se till att ha en inkomst som är sådan att du inte kan utmätas på inkomsten. Jobba deltid.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Klart det är enklare att bara skriva på och därmed även vara ärlig men jag funderar ju på att dra iväg, arbeta i Europa för mat och husrum, vandra osv, då är jag ju inte hemma och kan skriva på. Vad är det för jobbigheter som uppstår, det är delvis det jag undrar?

KFM skickar som sagt säkert flera delgivningsmän på alla skulder, dom kommer starta eftersök och söka vid ditt hem, din stuga, din arbetsplats, kanske grannar och släkt och fråga var du är. När du väl kommer hem måste du ta kontakt och ta emot delgivningarna, det kan du iofs göra över telefon och gå med på alla skulderna rakt av, det är väl inget märkvärdigt.
 

Bortfrånallt

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 Juni 2015
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
När skulderna väl hamnat hos KFM, tar de hänsyn till min inkomst, om jag ens har en, och bedömer utifrån den summa som jag kan betala tillbaka per månad, eller hur funkar det? De summorna jag betalar nu har ju ingenting med min inkomst att göra. Jag har för tillfället ingen inkomst. Lever på lånade pengar.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
När skulderna väl hamnat hos KFM, tar de hänsyn till min inkomst, om jag ens har en, och bedömer utifrån den summa som jag kan betala tillbaka per månad, eller hur funkar det? De summorna jag betalar nu har ju ingenting med min inkomst att göra. Jag har för tillfället ingen inkomst. Lever på lånade pengar.

Du har rätt att ha kvar en skälig summa att leva på. Plus hyra. Plus nödvändiga kostnader som läkemedel.

Skälig summa att leva på är väl runt 5000:- har jag för mig, plus boendekostnad plus nödvändiga kostnader, resepengar, läkemedel osv. Dom flesta med boendekostnader kan ju ha en inkomst efter skatt på säkert uppåt 11-12.000:- utan att något dras om du har dessa kostnader.

Så du behöver inte leva sååå överjävligt dåligt.

Har du högst detta behåller du ju allt. Dom tar såklart bara det överstigande, du ska ju inte behöva dö eller svälta för dina skulder. Det är lite över existensminimum och soc nivåer. En tusenlapp över soc-bidraget ungefär.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp