• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Zmarta - Jämför lån (ny)
3. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Nätlån - Lån utan UC
9. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Vivus - Lån utan UC

Släppa Lumify/vivus

furbin

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Svara på delgivningarna när de börjar trilla in från KFM, har du redan ställt dig in på att få löneutmätning kan du lika gärna svara på de direkt när de kommer. Då får du inget besök från KFM i det ärendet iaf.
Sen när det väl är dags för tillgångsutredning är risken väldigt liten för hembesök om det inte är så att du bor fint och äger dyr bil osv..

För mig tog det 8 månader från att jag släppte till löneutmätningen började.

Okej okej! Hur många dagar brukar man ha på sig att skriva på delgivningarna? Är det inte bäst att vänta tills 2-3 dagar innan förfallodatumet för att dryga ut på det längre menar jag? Eller det kanske är dumt..
Äger ingen bil eller något annat dyrt som dom kan kolla upp.

Oj 8 månader. Det var länge. Hur lyckades du? Sparade du ihop mycket pengar tills utmätningen började?

En sak jag undrar är sen när man har utmätning på lönen, om jag en vanlig lön får ut vi säger 30k efter skatt. Och sedan med utmätning får jag hyran (6k) + några tusen. Men vad händer om jag är sjuk från jobbet 1 eller 2 veckor? Får jag ändå behålla exakt samma eller hur funkar det?
det känns som har man utmätning så spelar det ingen roll om man är sjuk (hemma från jobbet) eller om man jobbar någon lördag övertid och tar det i pengar för då tar väl kf ändå dom direkt? Har dålig koll på hur det funkar med sånna saker
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mieszko_

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
30 Juni 2024
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
17
Poäng
51
Okej okej! Hur många dagar brukar man ha på sig att skriva på delgivningarna? Är det inte bäst att vänta tills 2-3 dagar innan förfallodatumet för att dryga ut på det längre menar jag? Eller det kanske är dumt..
Äger ingen bil eller något annat dyrt som dom kan kolla upp.

Oj 8 månader. Det var länge. Hur lyckades du? Sparade du ihop mycket pengar tills utmätningen började?

En sak jag undrar är sen när man har utmätning på lönen, om jag en vanlig lön får ut vi säger 30k efter skatt. Och sedan med utmätning får jag hyran (6k) + några tusen. Men vad händer om jag är sjuk från jobbet 1 eller 2 veckor? Får jag ändå behålla exakt samma eller hur funkar det?
det känns som har man utmätning så spelar det ingen roll om man är sjuk (hemma från jobbet) eller om man jobbar någon lördag övertid och tar det i pengar för då tar väl kf ändå dom direkt? Har dålig koll på hur det funkar med sånna saker
Står inget sista svarsdatum på delgivningarna har jag för mig, har sett att många tipsar att man kan vänta in en första påminnelse osv innan man skriver under de. Men för min del hoppas jag på skuldsanering så tyckte det kändes bäst att var så lite besvärlig som möjligt..

Vet ej varför det tog så lång tid eller om det är normalt.. jag har inte så hög lön plus några barn så fanns inte utrymme att spara någon jättesumma (Löneutmätningen drog 4k när den kom igång)

Ditt förbehållsbelopp är du alltid garanterad förutsatt att du kommer upp i det på lönen givetvis, är du sjuk osv så blir det mindre pengar som betalas in till KFM. Har du inte maxbeslut på löneutmätningen får du behålla pengarna om du tex jobbar lite övertid.
 

Masken

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
10 Juni 2024
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
det måste ändå vara en lättnad tillslut kan jag tänka mig. Sparade du mycket pengar innan utmätningen började?
Väldigt stor lättnad, sparade undan 2 månaders löner på revolut konto för där kan inte KF få tillgång till
 

Masken

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
10 Juni 2024
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Tack för svaret. Jag ska göra det! Det dök upp påminnelser idag i brevlådan. Men jag slänger det direkt nu i fortsättningen. Jag vet ju att jag kommer få löneutmätning förr eller senare så.

Man är ju dock rädd för att någon från kf knackar på dörren här hemma i lägenheten. Du har inte råkat ut för det eller? Isåfall gör dom det innan man får utmätning på lönen eller?
Svara på delvgivning såfort som möjligt, om du inte äger dyra bilar eller bor i en bostadsrätt så är risken väldigt liten att de besöker dig hemma
 

chili

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
26 Maj 2024
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
9
Poäng
41
Svara på delgivningarna när de börjar trilla in från KFM, har du redan ställt dig in på att få löneutmätning kan du lika gärna svara på de direkt när de kommer. Då får du inget besök från KFM i det ärendet iaf.
Sen när det väl är dags för tillgångsutredning är risken väldigt liten för hembesök om det inte är så att du bor fint och äger dyr bil osv..

För mig tog det 8 månader från att jag släppte till löneutmätningen började.
Är det olika för alla hur lång tid det tar?
 

Mieszko_

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
30 Juni 2024
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
17
Poäng
51
Är det olika för alla hur lång tid det tar?
Ja det kan variera, alla skickar inte till KFM lika fort och sen när det väl ligger vid KFM så måste också de som vill ha betalt ansöka om verkställighet innan KFM ens börjar försöka driva in skulden.
Trots att jag släppte lånen i okt/nov förra året är det inte ens alla som kommit fram till KFM än..
 

furbin

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Står inget sista svarsdatum på delgivningarna har jag för mig, har sett att många tipsar att man kan vänta in en första påminnelse osv innan man skriver under de. Men för min del hoppas jag på skuldsanering så tyckte det kändes bäst att var så lite besvärlig som möjligt..

Vet ej varför det tog så lång tid eller om det är normalt.. jag har inte så hög lön plus några barn så fanns inte utrymme att spara någon jättesumma (Löneutmätningen drog 4k när den kom igång)

Ditt förbehållsbelopp är du alltid garanterad förutsatt att du kommer upp i det på lönen givetvis, är du sjuk osv så blir det mindre pengar som betalas in till KFM. Har du inte maxbeslut på löneutmätningen får du behålla pengarna om du tex jobbar lite övertid.

ok! Jag hoppas också på skuldsanering och det är min enda räddning så jag skickar nog in dom ganska fort tänker jag.

Vet inte riktigt vad maxbeslut är för något men hoppas jag inte får det om det är negativt. Jag har ju ett extrajobb på vissa helger utöver heltidsjobbet där jag tjänar mellan 2-6k extra i månaden. Hoppas jag kan fortsätta med det så dom inte tar dom pengarna, gör dom det så är det ju ingen mening att fortsätta med det.
 

furbin

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Väldigt stor lättnad, sparade undan 2 månaders löner på revolut konto för där kan inte KF få tillgång till

Har också skaffat revolut och deras kort. Men när jag skulle göra ett köp häromdagen i en butik så nekades det trots att jag hade pengar på det så vetinte om jag kan lita helt 100 på att det alltid funkar. Men bra om man ändå kan ha pengar där så kf inte kan se det.
 

chili

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
26 Maj 2024
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
9
Poäng
41
Ja det kan variera, alla skickar inte till KFM lika fort och sen när det väl ligger vid KFM så måste också de som vill ha betalt ansöka om verkställighet innan KFM ens börjar försöka driva in skulden.
Trots att jag släppte lånen i okt/nov förra året är det inte ens alla som kommit fram till KFM än..
Oj, så pass. Hur mycket hade du i lån? Jag är mest orolig för just credifi som inte har nått inkasso som går raka vägen till Kf, som jag läst. Den är bara på 16k om inte mer nu, juli blir 3e fakturan om jag inte betalar.
Blir det utmätning när den direkt hamnar där?
 

Mieszko_

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
30 Juni 2024
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
17
Poäng
51
Oj, så pass. Hur mycket hade du i lån? Jag är mest orolig för just credifi som inte har nått inkasso som går raka vägen till Kf, som jag läst. Den är bara på 16k om inte mer nu, juli blir 3e fakturan om jag inte betalar.
Blir det utmätning när den direkt hamnar där?
Har 900k ungefär, drygt 700 är vid KFM nu.

Jag fick första delgivningen i Feb men sen tog det 4månader innan löneutmätningen var igång. Det är några steg från att skulden hamnar hos KFM innan löneutmätningen startar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp