• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

perra

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
11 Juli 2020
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Kunde du inte lägga undan i juni ?
Dumt att riskera något men det är som du säger att det är vid påminnelse två borgenärerna informeras.
Nej kunde ju tyvärr inte göra det så det räcker.
Påminnelse 2? Även vid 1 missad betalning menar du då eller?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Nej kunde ju tyvärr inte göra det så det räcker.
Påminnelse 2? Även vid 1 missad betalning menar du då eller?
Ja, när du får andra påminnelsen så informeras borgenärena.
Jag gjorde en omprövning och det stod att mitt betalningsutrymme var xxxx kronor och jag betalade in den summan. Det visade sig att det inte var det samma som att jag skulle betala den summan utan enligt den första betalplanen och jag fick en påminnelse på 160 kr. Blev helt förtvivlad då jag verkligen inte vill riskera något. Ringde till dom och hon sa att det är lugnt vid första påminnelsen men vid andra informeras borgenärena om att betalplanen inte följts.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ja, när du får andra påminnelsen så informeras borgenärena.
Jag gjorde en omprövning och det stod att mitt betalningsutrymme var xxxx kronor och jag betalade in den summan. Det visade sig att det inte var det samma som att jag skulle betala den summan utan enligt den första betalplanen och jag fick en påminnelse på 160 kr. Blev helt förtvivlad då jag verkligen inte vill riskera något. Ringde till dom och hon sa att det är lugnt vid första påminnelsen men vid andra informeras borgenärena om att betalplanen inte följts.

Du menar andra uteblivna betalningen i rad?
 

perra

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
11 Juli 2020
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Nej, andra påminnelsen på samma uteblivna betalning.
Men enligt flera som skrivit så kan man missat upp till 4 betalningar utan att riskera saneringen och efter 2 missade så informeras borgenärerna. Så detta stämmer inte?
Om dom nu informerar borgenärerna redan efter andra påminnelsen på första missade betalningen så borde den andra missade inte inverka mer då dom redan informerats om det eller?
Tanken är ju självklart att betala ikapp detta igen.
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Dem informeras, det betyder inte att du blir av med skuldsaneringen. Söker dem överprövning går den Förmodligen inte igenom eftersom fogdens egna riktlinjer säger 4 missade betalningar för att skuldsaneringen eventuellt ska avbrytas. Har sett personer som fått behålla den iallafall, men dem har haft synnerliga skäl.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Finns vad jag vet inga hinder att söka verkställande av den uteblivna betalningen, väldigt sällan det sker dock, men man kan alltså få utmätning eller löneutmätning på det som är obetalt, ett mål per skuld vilket innebär stora avgifter
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Men enligt flera som skrivit så kan man missat upp till 4 betalningar utan att riskera saneringen och efter 2 missade så informeras borgenärerna. Så detta stämmer inte?
Om dom nu informerar borgenärerna redan efter andra påminnelsen på första missade betalningen så borde den andra missade inte inverka mer då dom redan informerats om det eller?
Tanken är ju självklart att betala ikapp detta igen.
Två påminnelser är väl två missade betalningar på ett sätt ?
Detta är vad jag fick till svar efter min påminnelse i varje fall. Sen vad det leder till vet jag inte då jag betalade direkt.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Finns vad jag vet inga hinder att söka verkställande av den uteblivna betalningen, väldigt sällan det sker dock, men man kan alltså få utmätning eller löneutmätning på det som är obetalt, ett mål per skuld vilket innebär stora avgifter

Ja, men det är väl enkom om det fattas pengar till borgenärerna (enligt fördelningen som framgår av betalplan) när den årliga utbetalningen sker till dom?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ja, men det är väl enkom om det fattas pengar till borgenärerna (enligt fördelningen som framgår av betalplan) när den årliga utbetalningen sker till dom?

Jag vet inte varför dom ska behöva vänta uppemot ett år med något som redan är klart, att betalningar uteblivit.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp