• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
vad gör en budget och skuldrådgivare igentligen? Om vi ska söka skuldsanering ( har löneutmätning idag) ökar chanserna att få beviljat?

Den hjälper dig egentligen att sammanställa din skulder och fylla i ansökan. Jag har sökt skuldsanering 2 ggr med hjälpa av budget och skuldrådgivare och fått avslag 2 ggr. Så chanserna att bli beviljade ökar inte bara för att du tar hjälp. Ska om nån månad skicka in en tredje gång och kommer då göra allt själv. Har ju visserligen tidigare skuldunderlag att gå efter...sista gången jag sökte och fick mitt avslagsbeked fick jag reda på att den budget och skuldrådgivaren som hjälpt mig helt plötsligt hade slutat. Hade jag från början i andra ansökan haft den som hjälpte mig överklaga hade jag kanske haft skuldsanering nu då det egentligen bara handlade om att vissa att jag försöker jobba heltid genom att jag skriva in mig på arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb upp till heltid då jag jobbar 70 % idag. Hon som hjälpte mig överklaga tyckte det var märkligt att den rådgivaren inte hade koll på det då avslaget egentligen helt grundade sig på att kfm inte tyckte jag gjort tillräckligt för att lösa mina skulder.
Snart hoppas jag på tredje gången gillt ;)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
vad gör en budget och skuldrådgivare igentligen? Om vi ska söka skuldsanering ( har löneutmätning idag) ökar chanserna att få beviljat?

Det kanske inte ökar chanserna per automatik men det visar ju iaf att ni bett om hjälp för att ni verkligen vill lösa era ekonomiska bekymmer och det ses nog som positivt. ^^
 

PALLEpaul

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
24 Februari 2020
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
45
Poäng
157
Kanske @Lasseman kan svara på detta...? Jag har fått ett utslag på en skuld under inledande skuldsanering (fem år gammal skuld) sedan brev hem ”skuld att betala”.

Men när jag loggar in på KFMs hemsida finns där varken skuld eller utslag?

Vet inte vad jag ska tänka här?
 

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Kanske @Lasseman kan svara på detta...? Jag har fått ett utslag på en skuld under inledande skuldsanering (fem år gammal skuld) sedan brev hem ”skuld att betala”.

Men när jag loggar in på KFMs hemsida finns där varken skuld eller utslag?

Vet inte vad jag ska tänka här?
Vilket företag gäller det? Tänkte om det är dom där skojarna det finns en stor tråd om
 

PALLEpaul

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
24 Februari 2020
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
45
Poäng
157
Vilket företag gäller det? Tänkte om det är dom där skojarna det finns en stor tråd om

Nej, gäller ett av de större inkassobolagen

Frågan är om det blivit något fel? Eller vad kan annars anledningen vara?
 

Driveby Colonoscopy

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 April 2014
Meddelanden
211
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Kan hända ibland att bolagen inte ser sådant direkt när gäldenärerna inte tar med skulden i sin ansökan om skuldsanering (Kronofogden skickar ut underrättelser till de man tar upp). Om de behöver hålla utkik i PoIT så kan det ta lite längre tid innan de anmäler sin fordran. Under denna tid agerar de i tron av att du inte har inledd skuldsanering. En teori förstås.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Kanske @Lasseman kan svara på detta...? Jag har fått ett utslag på en skuld under inledande skuldsanering (fem år gammal skuld) sedan brev hem ”skuld att betala”.

Men när jag loggar in på KFMs hemsida finns där varken skuld eller utslag?

Vet inte vad jag ska tänka här?
Konstigt att det inte syns ändå.
 

PALLEpaul

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
24 Februari 2020
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
45
Poäng
157
Kan hända ibland att bolagen inte ser sådant direkt när gäldenärerna inte tar med skulden i sin ansökan om skuldsanering (Kronofogden skickar ut underrättelser till de man tar upp). Om de behöver hålla utkik i PoIT så kan det ta lite längre tid innan de anmäler sin fordran. Under denna tid agerar de i tron av att du inte har inledd skuldsanering. En teori förstås.

Skulden är anmäld vid ansökan och jag har till och med meddelat via mejl att skuldsanering är inledd.

Så det är ju inte anledningen. Det är ju kfm som ställt till det här? Eller tänker jag fel?
 

PALLEpaul

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
24 Februari 2020
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
45
Poäng
157
Konstigt att det inte syns ändå.

Ja, jag har ju fått en anmärkning som syns på UC för denna skuld. Då har ju kfm också registrerat utslaget. Borde det då inte synas där? Eller är det fördröjning via mina sidor? Utslaget är daterat 6/7
 

Emir

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
9 Juli 2020
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
9
Poäng
32
Hej

Detta är min första post så vet ej hur ska jag börja.

Mina skulder började med att jag spelade bort flera 100tusen det var redan 2005.
I måndags så loggade jag Inn på kronofogdens sida där där jag saldo på 1.370.000 skuld.
Frugan har ca 600.000 och allt är det mitt fel,
lånat i hennes namn och spelatt bort...sedan 2005
Så tillsammans blir det ca 2miljoner i skuld.

Sökte skuldsanering nu i måndags utan skuldrådgivare och funderar vilka chanser finns att få beviljat.

Frugan har fast jobb och har utmätning sedan 2006 som ligger på ca 8000 mån.
Jag har inte sånt tur blev uppsagd och fick föra året jobb och hade fram till februari provanstälning och så kom Corona så det blev inte förlängt utan är jag timmanstäld nu och får ca 10t efter skatt
Har utmätning på ca 2000kr men hade innan på fulltid ca 10000.
Har en son som bor hos oss det skrev jag i ansökan som inneboende men betalar ingen hyra för han har
soc.bidrag inget jobb,vet ej om det kommer krångla
Hyran ligger på 7200
Jag vet inte om jag gjort rätt men läser här att man kan inte förlora mer än att bara få ett Nej.

Fick idag från kronofogden att de har tagit emot våran ansökan så får vi se nu när kommer beskedet,
enligt många här tar ca 2-3 månad.
Efter alla år med utmätning skulderna bara ökat hella tiden så tack för bra forum och det hjälper.
Nu är det bara att vänta och hoppas på det bästa.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp