• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej!

Ni som har fått inledande skuldsanering.

Hur lång tid tog det från ert första samtal med skusan till ett besked om inledande skuldsanering ?

Jag fick ett samtal för 12 dagar sedan från skusan och fortfarande inget besked om inledande eller något annat.
Det har ju varit midsommar och är semestertider men det låter lite konstigt då det brukar gå fortare.
Jag hade samtal på fredag och såg mitt namn i Poit på tisdagen efter.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Det har ju varit midsommar och är semestertider men det låter lite konstigt då det brukar gå fortare.
Jag hade samtal på fredag och såg mitt namn i Poit på tisdagen efter.

Hej!

För att jag frågade de när man kunde förvänta sig ett svar och då var ämnat att ett besked skulle kommit i förra veckan på posten.

Jag ser inte mitt namn i Poit.

Jag hade skrivit ett personligt brev med all redogörelse men tydligen så hade de inte ens tittat på det.

De lät på skusan att hon tyckte att boendet var lite för dyrt (11700 kr för 5 personer i hushållet) trots normer enligt försäkringskassan rekommendationer att boendet kan ligga på 17300 kr för 5 personer i ett hushåll.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Sitter och funderar över detta med betalningsanmärkningar hos UC.

När man får en skuldsanering är det då lika med att alla betalningsanmärkningar (som har 3 års tid på sig) försvinner och ersätts med en enda betalningsanmärkning som ligger i 5 år?
Alltså ... istället för kanske 5 st eller flera betalningsanmärkningar som är "vanliga anmärkningar" med en tid om 3 år vardera så får man en enda "skuldsaneringsbetalningsanmärkning" som är på 5 år?

Hoppas min fråga framstår som tydlig.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej!

För att jag frågade de när man kunde förvänta sig ett svar och då var ämnat att ett besked skulle kommit i förra veckan på posten.

Jag ser inte mitt namn i Poit.

Jag hade skrivit ett personligt brev med all redogörelse men tydligen så hade de inte ens tittat på det.

De lät på skusan att hon tyckte att boendet var lite för dyrt (11700 kr för 5 personer i hushållet) trots normer enligt försäkringskassan rekommendationer att boendet kan ligga på 17300 kr för 5 personer i ett hushåll.
Nu var det ju midsommar som sagt så det kan ju halka efter med några dagar.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Fler frågor ...

1: Vad har ni andra med skuldsanering fått som "buffert" och vad har påverkat den summan för att bli högre än schablonbeloppet?
2: Har någon under sin tid med skuldsanering bytt jobb och genom det fått lägre lön? Om --> hur har det gått då med er skuldsaneringsplan? Bara blivit uppdaterad med lägre lön och lägre belopp att betala eller har den avslutas?
3: Har ni med skuldsanering kunnat jobba extra för att få in lite pengar utan att det har skadat er på något sätt gällande skuldsaneringen?
4: Har ni med skuldsanering fått behålla pengarna som kommer tillbaka på skatten eller försvinner det trots att du har din fasta betalplan?

... och orsaken till varför jag frågar är för jag ligger i loopen för att eventuellt få en godkänd skuldsanering, men jag är ärligt talat skitnervös för det här och för vad det ska innebära.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Fler frågor ...

1: Vad har ni andra med skuldsanering fått som "buffert" och vad har påverkat den summan för att bli högre än schablonbeloppet?
2: Har någon under sin tid med skuldsanering bytt jobb och genom det fått lägre lön? Om --> hur har det gått då med er skuldsaneringsplan? Bara blivit uppdaterad med lägre lön och lägre belopp att betala eller har den avslutas?
3: Har ni med skuldsanering kunnat jobba extra för att få in lite pengar utan att det har skadat er på något sätt gällande skuldsaneringen?
4: Har ni med skuldsanering fått behålla pengarna som kommer tillbaka på skatten eller försvinner det trots att du har din fasta betalplan?

... och orsaken till varför jag frågar är för jag ligger i loopen för att eventuellt få en godkänd skuldsanering, men jag är ärligt talat skitnervös för det här och för vad det ska innebära.
Jag fick 900 kr i buffert.
Jag har omprövat två gånger pga dels nytt jobb och högre lön men även en gång för att jag ej längre behövde ersättning för pendling.
Ingen av gångerna fick jag ändrat min betalplan trots att det genererat 4000 kr mer i lön före skatt.
Jag fick betala in skatteåterbäringen förra året trots beviljad skuldsanering men det var för att jag meddelade min handläggare om summan jag skulle få tillbaka. Detta året har jag inte meddelat min återbäring vilket jag inte tror jag behöver.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Jag fick 900 kr i buffert.
Jag har omprövat två gånger pga dels nytt jobb och högre lön men även en gång för att jag ej längre behövde ersättning för pendling.
Ingen av gångerna fick jag ändrat min betalplan trots att det genererat 4000 kr mer i lön före skatt.
Jag fick betala in skatteåterbäringen förra året trots beviljad skuldsanering men det var för att jag meddelade min handläggare om summan jag skulle få tillbaka. Detta året har jag inte meddelat min återbäring vilket jag inte tror jag behöver.

Tack för svar!

1: 900 i buffert = vad var motiveringen till det?
2: Så du behövde inte höja ditt inbetalningsbelopp trots att du fick en lönehöjning på 4000 kr/före skatt?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Tack för svar!

1: 900 i buffert = vad var motiveringen till det?
2: Så du behövde inte höja ditt inbetalningsbelopp trots att du fick en lönehöjning på 4000 kr/före skatt?
Bufferten tror jag var bla för att jag innan inledande varit sjukskriven länge.
Nej, ingen höjning efter ökad inkomst. Det förmedlades inte till mina borgenärer ens.
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Sitter och funderar över detta med betalningsanmärkningar hos UC.

När man får en skuldsanering är det då lika med att alla betalningsanmärkningar (som har 3 års tid på sig) försvinner och ersätts med en enda betalningsanmärkning som ligger i 5 år?
Alltså ... istället för kanske 5 st eller flera betalningsanmärkningar som är "vanliga anmärkningar" med en tid om 3 år vardera så får man en enda "skuldsaneringsbetalningsanmärkning" som är på 5 år?

Hoppas min fråga framstår som tydlig.

Nej

du får en till anmärkning ”skuldsanering” själv har jag hur många som helst nu allt från betalningaföreläggande, missbrukat bankkonto, kredit osv + skildsaneringsanmärkningen.
 

litefrågor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
22 Augusti 2017
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Fick förra veckan godkänt inledande av skuldsanering. Ooootroligt skönt! Nu bubblar jag av frågor...

1. Har inte hört någonting från min handläggare sen jag såg mitt namn i POIT och har inte heller fått något brev hem. Är detta vanligt? Positivt/negativt?
2. Vad finns det för risker/anledningar till att jag nu skulle få ett avslag?
3. Hur lång tid tar det vanligtvis till att man får ett slutgiltigt beslut och vad kan jag förvänta mig på vägen?
4. Finns det någonting jag kan göra för att öka mina chanser till att få beviljat efter inledande?
5. Vad händer till exempel om jag missat någon skuld i min ansökan....ses det som en nackdel när det gäller beslut? Borde jag gå igenom alla inkassobolag osv för att se till att jag inte missat någonting och ses det som en fördel att komma på det själv?
6. Finns det några siffror på hur många som får avslag/godkänt efter inledande?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp