• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Fast det är ju inte riktigt sant för en skuldsanering beviljas om det anses skäligt och i det är att man gjort allt för att minska skulderna och det kan innebära en försäljning av bostadsrätt om det finns ett övervärde i bostaden.

...men det var väl inte riktigt det hen skrev? Det var bara ett klargörande om att man kan bli beviljad även om man sitter i en bostadsrätt... :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Saneringen

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
5 Februari 2020
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Skriver igen då jag inte fick svar och den åker bakåt.. förlåt för spam :)

Ett par frågor... skickade in min ansökan för ca 2 månader sen.

1. Jag glömde en skuld på 70-80k. När tar jag upp den? När handläggare ringer mig och vi anger den manuellt via telefon eller låter jag banken se det i Poit?

2. Jag har tagit ut bonus osv och lagt undan som kontanter de senaste månaderna. Tror ni dem kommer att fråga om detta? Om ja, vad borde jag använda som ursäkt? Betalat privata skulder? Lär dem fråga om bevis för att jag fått pengar av andra personen osv?

3. Vad är det första som händer nu? Får jag ett brev hem eller ringer alltid handläggare?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
...men det var väl inte riktigt det hen skrev? Det var bara ett klargörande om att man kan bli beviljad även om man sitter i en bostadsrätt... :)
Jaha, tolkade det som att man satt säkert i sin bostadsrätt att den inte tas hänsyn till vid inledande skuldsanering.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Skriver igen då jag inte fick svar och den åker bakåt.. förlåt för spam :)

Ett par frågor... skickade in min ansökan för ca 2 månader sen.

1. Jag glömde en skuld på 70-80k. När tar jag upp den? När handläggare ringer mig och vi anger den manuellt via telefon eller låter jag banken se det i Poit?

2. Jag har tagit ut bonus osv och lagt undan som kontanter de senaste månaderna. Tror ni dem kommer att fråga om detta? Om ja, vad borde jag använda som ursäkt? Betalat privata skulder? Lär dem fråga om bevis för att jag fått pengar av andra personen osv?

3. Vad är det första som händer nu? Får jag ett brev hem eller ringer alltid handläggare?

Vet inte exakta svaren på dina frågor men kan utgå från mig själv...
Jag skulle uppge skulden när första samtalet med skuldsaneringen sker så dom vet om den.
Dom kommer garantera fråga varför du tjänat mer några månader, bra om du kan säga vad du gjort med pengarna osv.
Du kommer få ett samtal från dom när dom börjar med din ansökan. Dom stämmer egentligen bara av den och pratar lite med dig.
 

raul_gilette

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
19 Januari 2020
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Hur ligger det till egentligen det där med hur färska skulderna är vid ansökan? Har läst att vissa har fått avslag när de ansökte för 1-2 år sedan och andra som skriver att det inte längre stämmer med den nya skuldsaneringslagen. Med andra ord att det numera kvittar när du tog lånen och hur tätt inpå detta är med din ansökan.

Någon som kan bekräfta hur det ligger till? Har skickat en en ansökan för två veckor sedan och är lite orolig över de lånen jag tog efter årsskiftet dvs de lånen som var "droppen".
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hur ligger det till egentligen det där med hur färska skulderna är vid ansökan? Har läst att vissa har fått avslag när de ansökte för 1-2 år sedan och andra som skriver att det inte längre stämmer med den nya skuldsaneringslagen. Med andra ord att det numera kvittar när du tog lånen och hur tätt inpå detta är med din ansökan.

Någon som kan bekräfta hur det ligger till? Har skickat en en ansökan för två veckor sedan och är lite orolig över de lånen jag tog efter årsskiftet dvs de lånen som var "droppen".

Nej det kvittar inte, det görs en samlad bedömning.
Om någon lånat upp ett par miljoner i höstas och bränt allt på ett präktigt bröllop på någon exotiskt söderhavsö med mängder med influgna gäster så skulle jag nästan lova att det blir avslag oavsett hur omöjligt det är att betala tillbaka..
 

raul_gilette

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
19 Januari 2020
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Nej det kvittar inte, det görs en samlad bedömning.
Om någon lånat upp ett par miljoner i höstas och bränt allt på ett präktigt bröllop på någon exotiskt söderhavsö med mängder med influgna gäster så skulle jag nästan lova att det blir avslag oavsett hur omöjligt det är att betala tillbaka..
Nej i mitt fall rör det sig om spelberoende som jag numera får behandling för veckovis. Släktingar har också insyn i min ekonomi numera som ytterligare sätt att bli bättre. Känns ju som att jag inte kan vara den enda med spelproblem.

Hur gjorde ni andra med spelberoende och vad förväntades av er när ni sökte om skuldsanering?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
svaret är nej enligt kronofogden, inte om de inleder en skuldsanering.

Jag pratat med i telefon och skrivit till KF.

Det finns inga hinder till att man inte beviljar en skuldsanering även om man har en bostadsrätt

Nej det är klart det inte är ett hinder, en bostadsrätt kan ju helt sakna värde eller vara full eller överbelånad, det är såklart inget hinder.
Har man en bostadsrätt för 3 miljoner utan lån däremot kan jag tänka mig att det utgör hinder.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Nej i mitt fall rör det sig om spelberoende som jag numera får behandling för veckovis. Släktingar har också insyn i min ekonomi numera som ytterligare sätt att bli bättre. Känns ju som att jag inte kan vara den enda med spelproblem.

Hur gjorde ni andra med spelberoende och vad förväntades av er när ni sökte om skuldsanering?
Med just spelberoende som orsak tycker jag mig ha läst att man måste visa att man varit spelfri under en längre tid och fått lämplig vård. Tror då att lån tagna så nära inpå ses som ganska allvarligt.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Hur ligger det till egentligen det där med hur färska skulderna är vid ansökan? Har läst att vissa har fått avslag när de ansökte för 1-2 år sedan och andra som skriver att det inte längre stämmer med den nya skuldsaneringslagen. Med andra ord att det numera kvittar när du tog lånen och hur tätt inpå detta är med din ansökan.

Någon som kan bekräfta hur det ligger till? Har skickat en en ansökan för två veckor sedan och är lite orolig över de lånen jag tog efter årsskiftet dvs de lånen som var "droppen".

Menar du lån vid årskiftet 2020??
Man vill ändå se att du över en tid inte tagit på dig nya skulder.

Vore lite förvånad om den blev beviljad, hur länge har du varit spelfri?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp