• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
svaret är nej enligt kronofogden, inte om de inleder en skuldsanering.

Jag pratat med i telefon och skrivit till KF.

Det finns inga hinder till att man inte beviljar en skuldsanering även om man har en bostadsrätt
Skönt ju :) bostaden är faktiskt det viktigaste man har tycker jag och att alla mår bra :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
svaret är nej enligt kronofogden, inte om de inleder en skuldsanering.

Jag pratat med i telefon och skrivit till KF.

Det finns inga hinder till att man inte beviljar en skuldsanering även om man har en bostadsrätt
När jag var i liknande situation och var väldigt orolig om kf skulle kunna utmäta vår bostadsrätt så blev jag kopplad till en av Kf:s jurister (flera gånger) och det var bra samtal och han förklarade och tog sig verkligen tid. Men jag kunde som tur är lösa den aktuella skulden (den hade inte gått till kf än men det var väldigt nära).
Så du kanske också kan få be om att få prata med en av deras jurister.
För egen del föredrar jag alltid att ringa framför att mejla. Det blir mer direkt kommunikation via telefon tycker jag.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Du kan titta på vad andra i ditt område har sålt sina lägenheter för (på t ex hemnet) eller så kan du ringa en mäklare som säljer i ditt område och fråga vad en liknande lägenhet som din är värt. Man kan även få gratis värdering ibland av olika firmor men det förstår jag känns jobbigt just nu, att en mäklare ska komma och kolla på lägenheten, det kan väcka frågor fr barnen t ex.

@Cobratiger Testa söka på ditt mobilnummer på hitta.se.
På mig kommer det upp vem jag bor med, hur stor våran lägenhet är och så står det att:
"Hennes bostadsrätt är värderad till ca 4 280 000 kr."
Vilket stämmer bra med tanke på de senaste försäljningarna på vår gata.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
svaret är nej enligt kronofogden, inte om de inleder en skuldsanering.

Jag pratat med i telefon och skrivit till KF.

Det finns inga hinder till att man inte beviljar en skuldsanering även om man har en bostadsrätt
Men är du inte orolig om du inte tex skulle få sanering och det blir löneutmätning istället och dom utmäter då istället ?
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
När jag var i liknande situation och var väldigt orolig om kf skulle kunna utmäta vår bostadsrätt så blev jag kopplad till en av Kf:s jurister (flera gånger) och det var bra samtal och han förklarade och tog sig verkligen tid. Men jag kunde som tur är lösa den aktuella skulden (den hade inte gått till kf än men det var väldigt nära).
Så du kanske också kan få be om att få prata med en av deras jurister.
För egen del föredrar jag alltid att ringa framför att mejla. Det blir mer direkt kommunikation via telefon tycker jag.


Hur kommer jag i kontakt med KF:s jurister ?
Jag föredrar mejla då har jag svart på vitt.
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
@Cobratiger Testa söka på ditt mobilnummer på hitta.se.
På mig kommer det upp vem jag bor med, hur stor våran lägenhet är och så står det att:
"Hennes bostadsrätt är värderad till ca 4 280 000 kr."
Vilket stämmer bra med tanke på de senaste försäljningarna på vår gata.


Jag har tillgång till försäljningspriser på bostadsrätten (samma gata och förening) som sagt det kan variera från 1,4 till 2 miljoner. Allt handlar om tur med försäljningen hur många spekulanter
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Hur kommer jag i kontakt med KF:s jurister ?
Jag föredrar mejla då har jag svart på vitt.
Jag ringde till kf:s växel och när jag förklarade mitt ärende så föreslog hon själv att hon skulle koppla mig till en jurist. Det var ca2-3 år sedan då man kunde ringa och få svar av en levande människa. Nu har de ändrat så man måste tala in vad man har för ärende men du får testa dig fram. Jag vet inte om jag bara hade tur men jag kunde prata med den juristen flera gånger.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
En fråga...om jag som har skuldsanering vill flytta ihop med min särbo sedan länge...vad händer då? Ska omprövning göras? Vi kommer ju inte ha gemensam ekonomi så det kommer inte förbättras för mig ekonomiskt

Ja, en omprövning behöver absolut göras. Förmodligen kommer Du ju få en betydligt lägre hyra då Ni delar på hyran. Således kommer mer pengar kunna avsättas till återbetalning på Dina skulder.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
svaret är nej enligt kronofogden, inte om de inleder en skuldsanering.

Jag pratat med i telefon och skrivit till KF.

Det finns inga hinder till att man inte beviljar en skuldsanering även om man har en bostadsrätt
Fast det är ju inte riktigt sant för en skuldsanering beviljas om det anses skäligt och i det är att man gjort allt för att minska skulderna och det kan innebära en försäljning av bostadsrätt om det finns ett övervärde i bostaden.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp