• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Förstår inte varför man skickar in brevet, kronofogden har tillräckligt att sköta ansökningar än att läsa, bedömningen kommer inte ifrån brevet.
För mig som har haft gamla saneringen och skickade in ett personligt brev var i princip allt de skrev i mitt beslut saxat från mitt brev.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Både personligt brev och skuldrådgivare förstår jag mig inte alls på, vad poängen egentligen är. Jag kan verka hård och cynisk i det jag skriver men alla människor är olika och olika bakgrunder till sin skuldsättning, absolut men ändå.

Jag kan tycka att (som tex för min egen del) har man varit så jävla dum att ta en massa lån så ska jag också ta mitt egna vuxna ansvar att ta reda på var mina lån ligger och även kunna fylla i en simpel elektronisk ansökan på Kronofogdemyndigheten hemsida utan hjälp av en skuldrådgivare. Vilket jag även gjorde. Behöver ingen kommunanställd som sitter bredvid och talar om för mig att "ja kaffesump här fyller du i så och så". Jag skulle känna mig gravt handikappad om jag behövde hjälp med att fylla i en ansökan.

Personligt brev. Det låter mer som att när man skriver det så ska det vara någon sorts snuttefilt att Kronofogdemyndigheten ska tycka synd om en och sedan berättar man sin historia kring skulderna på tio A4-ark liksom.

Jag ansökte själv via Kronofogdemyndigheten hemsida. Jag tog själv reda på var mina skulder låg någonstans. Skrev inget personligt brev för det fanns ingenstans att bifoga ett sådant eller en ruta med fritext och max 2500 ord. Min historia och orsaken till mina skulder tog mig en minut att berätta på tfn med min handläggare "skulderna uppkom pga av vi blev lurade på ett bostadsköp i Norge men också överkonsumtion". Punkt slut.
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Både personligt brev och skuldrådgivare förstår jag mig inte alls på, vad poängen egentligen är. Jag kan verka hård och cynisk i det jag skriver men alla människor är olika och olika bakgrunder till sin skuldsättning, absolut men ändå.

Jag kan tycka att (som tex för min egen del) har man varit så jävla dum att ta en massa lån så ska jag också ta mitt egna vuxna ansvar att ta reda på var mina lån ligger och även kunna fylla i en simpel elektronisk ansökan på Kronofogdemyndigheten hemsida utan hjälp av en skuldrådgivare. Vilket jag även gjorde. Behöver ingen kommunanställd som sitter bredvid och talar om för mig att "ja kaffesump här fyller du i så och så". Jag skulle känna mig gravt handikappad om jag behövde hjälp med att fylla i en ansökan.

Personligt brev. Det låter mer som att när man skriver det så ska det vara någon sorts snuttefilt att Kronofogdemyndigheten ska tycka synd om en och sedan berättar man sin historia kring skulderna på tio A4-ark liksom.

Jag ansökte själv via Kronofogdemyndigheten hemsida. Jag tog själv reda på var mina skulder låg någonstans. Skrev inget personligt brev för det fanns ingenstans att bifoga ett sådant eller en ruta med fritext och max 2500 ord. Min historia och orsaken till mina skulder tog mig en minut att berätta på tfn med min handläggare "skulderna uppkom pga av vi blev lurade på ett bostadsköp i Norge men också överkonsumtion". Punkt slut.

För min del hade det inte gått att berätta på ett par minuter i telefonen då jag inte hade klarat av att få med helheten vid samtalet utan det. Snuttefilt eller ej hjälpte det mig att klara av att genomföra samtalet då jag även vid den tiden tampades med djup förlossningsdepression. Så jag är tacksam över att jag bifogade brevet då det va lättare att ha det som grund och svara på de frågor om situationen som handläggaren hade.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Du har väldigt lustiga och annorlunda hypotetiska frågeställningar må jag säga. :p

Det jag var lite ute efter är väl egentligen det här med att nya skulder inte få uppstå mitt i en sanering. Men om man själv har sparat ihop till pengarna och skulden inte fastställs via KFM utan bara via en tvist eller rättegång så borde det inte vara något problem.

Man lär så länge man lever!
 

Zoolie

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
13 Juli 2020
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
55
Poäng
177
Blev uppringd nu angående min skuldsanering. Kändes ju som ett polis förhör !
Tror inte på inledande då jag har en relativ ny skuld på 10000 sen har jag betalt vad jag kunnat , de ska man tydligen inte göra utan låta allt gå till Kf .
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Blev uppringd nu angående min skuldsanering. Kändes ju som ett polis förhör !
Tror inte på inledande då jag har en relativ ny skuld på 10000 sen har jag betalt vad jag kunnat , de ska man tydligen inte göra utan låta allt gå till Kf .

Hur gammal är du?
Hur mycket skulder i kronor hade du?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp