• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Rodi

Kunnig medlem
Poäng: 156
Blev medlem
24 Januari 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
48
Poäng
156
Kan man söka sanering innan man hamnar i kronofogden?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Glacial

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
17 Februari 2020
Meddelanden
116
Mottagna reaktioner
29
Poäng
112
Sjukdomskostnader tas upp till högkostnadsskyddet normalt, det höjs lite varje år, tror det höjdes från 292 till 298 kr per månad eller så i år.

Det påverkar hushåll ja, inget är ändrat med skuldsaneringen och det behövs nog lagändring för att kunna ändra generellt
Jag har idag som du säger riktigt högkostnadsskyddet men har ändå recept som inte ingår i detta för ca 2500kr per år, likväl har man en fru med diskbråck som är hemma 1-2 månader om året när ryggen bråkar. Påverkar ekonomin mycket, jag löser det genom att försöka jobba lite extra men det är tungt samtidigt är man inte hemma.
Därav jag försökt hitta ett bättre betalt jobb vilket jag nu gjort med ca 6000kr brutto mer. Men om man inte meddelar antar jag man blir av med sin skuldsanering och meddelar man försvinner förmodligen hela ökningen av lönen om jag förstår rätt.
Arbetsgivaren skulle tro man är knäpp men om man säger att man vill ha lägre lön ca 5000kr. Brutto ca 3500kr netto är man mer safe då att behålla lönen?
Många får ju en tusenlapp i lönehöjning per år och det ska ju vara ok.
 

Glacial

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
17 Februari 2020
Meddelanden
116
Mottagna reaktioner
29
Poäng
112
Frågan blir mer och mer aktuell ju mer inflationen stiger och allt blir betydligt dyrare.
Första gången jag frusit under vintern i Sverige sen jag föddes. Vi fick stoppa när elräkningen gick över 5000kr hade 16-17 grader många dagar, men hade inte råd att starta värmen. Vem skulle tro att bidragstagare skulle ha högre standard.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 974
Poäng
1 307
Jag har en fråga angående skuldsanering.
Har lite mer än 3 år kvar men min arbetsplats är ett helvete så mår fruktansvärt dåligt. Varför jobba kvar om man vill dö när man kommer hem.

Om jag säger upp mig så klarar jag mig på sparade pengar ett tag. Men sen behöver jag såklart ett nytt jobb när pengarna börjar minska i bössan. Äter ju ganska fort när kf ska ha 10000 i månaden.

Om det värsta händer och jag inte får nytt jobb inom säg 6-7 mån. Ska man då ompröva på a-kassan eller ska jag försöka härda ut, kanske låna lite pengar av anhöriga om det krisar?

Har varit hos psykolog så läkarna vet om mitt mående. Även varit sjukskriven pga det så allt finns på papper.

Jag vet vilken chans en sanering är och är såklart tacksam men situationen är inte hållbar. Vad gör man? Har någon varit i samma sits? Söker andra jobb men inte så aktivt pga ingen ork. All energi går åt till jobbet.

En sanering går väl inte att pausa heller så jobbig sits nu. Hade jag inte haft saneringen hade jag inte jobbat kvar, inte en chans.
Det är inte Kronofogden som ska ha dina pengar, det är borgenärerna, även om KFM ombesörjer det administrativa.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Första gången jag frusit under vintern i Sverige sen jag föddes. Vi fick stoppa när elräkningen gick över 5000kr hade 16-17 grader många dagar, men hade inte råd att starta värmen. Vem skulle tro att bidragstagare skulle ha högre standard.
Fruktansvärt, tur att ni var två och kunde ligga nära.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Om jag tester söka och inte blir godkänd för skuldsaneringen blir det automatiskt löneutmätning eller kan jag fortsätta med det jag har nu, alltså betala som läget är nu?
Löneutmätning blir det om du släpper dina lån och de blir skuld att betala annars ej.
 

Zaz

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
3 Januari 2019
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
22
Poäng
102
Sorry om jag ställer massa kanske dumma frågor men vill verkligen försöka veta så mycket som möjligt innan jag väljer att skicka in ansökan.

om jag nu väljer att skicka in min ansökan i veckan och bestämmer mig för att släppa alla lån och sluta betala dem så kommer jag ju få mycket pengar över på min lön under handläggningen, om jag sparar dem pengarna kommer då KF kunna ta dem pengarna sen vid en utmätningen eller om jag får beslut om inledande skuldsanering?
KF kan utmäta pengarna från det skulderna trillar in och är fastslagna fram tills du får inledande. Efter ett inledande och sen beslut om skuldsanering så utmäts inget.
I mitt fall så hann jag spara lite de månaderna det tog innan något hände, sen fick jag min lön den 25te en månad, 3 dagar senare kom det in beslut om löneutmätning, sen 2 veckor efter det kom mitt inledande så jag fick aldrig något utmätt, verken lön eller det lilla jag hunnit spara ihop.

Men ifall handläggningstiden är lång eller om du får avslag så visst kan KF utmäta det du sparat ihop om de hittar dem.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 974
Poäng
1 307
KF kan utmäta pengarna från det skulderna trillar in och är fastslagna fram tills du får inledande. Efter ett inledande och sen beslut om skuldsanering så utmäts inget.
I mitt fall så hann jag spara lite de månaderna det tog innan något hände, sen fick jag min lön den 25te en månad, 3 dagar senare kom det in beslut om löneutmätning, sen 2 veckor efter det kom mitt inledande så jag fick aldrig något utmätt, verken lön eller det lilla jag hunnit spara ihop.

Men ifall handläggningstiden är lång eller om du får avslag så visst kan KF utmäta det du sparat ihop om de hittar dem.
Utmätning kommer även att ske av de medel som inbetalats under inledande om det sedan blir avslag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp