• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387
Dom tog inte med det i beräkningen för mig och när jag under första samtalet frågade om det kan ligga mig emot att jag inte hade skulder hos kronkalle sa hen att dom inte tar det i beräkning, om jag däremot hade haft skulder hos kronkalle hade dom kollat på hur länge jag haft det, hur stora osv.
Förstår inte varför någon som inte haft skulder hos kronkalle skulle vara mindre insolvent än någon som har det, man ansöker ju inte om skuldsanering för kul...

Nej det kanske du inte förstår men det gör folk ändå..
Sen är ju allt inte insolvensen heller.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

123turgumma

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 Februari 2014
Meddelanden
177
Mottagna reaktioner
45
Poäng
157
Hej! Jag behöver er hjälp. Jag har skulder långt upp över öronen, likaså min man.. jag har skulder på över en miljon och gjorde testet via kfm om jag kan bli godkänd för skuldsanering och fick där prel godkänt.
nu undrar jag, hur mycket kan man räkna med att man får tillbaka? Hur ”tajt” kommer man behöva leva? Ni som har skuldsanering, kan ni spara något varje månad? Kan ni känna er fria från ångesten om att ständigt behöva hålla huvudet ovanför vattenytan? Just nu jobbar jag 100% som lärare och driver företag vid sidan av för att vi ska gå runt, det är inte hållbart i längden då jag är helt slutkörd som människa. Vi bor idag i ett hus vi hyr av mina föräldrar, kan kfm be oss flytta för att de ev kan tycka att det kostar för mycket att bo där?
kan man stå på abonnemang för telefon och sånt trots skuldsanering?

tsr gärna emot så mycket tips som möjligt, både positivt och negativt.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Nej det kanske du inte förstår men det gör folk ändå..
Sen är ju allt inte insolvensen heller.
Det gör folk ändå? Vadå? Förstår eller blir nekade sanering för att dom inte haft skulder hos kronkalle? Utveckla gärna vad du menar.

Jag vet mycket väl att insolvensen inte är allt men det är den biten som väger tyngst enligt den uppfattning jag fått av min egna process.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387
Det gör folk ändå? Vadå? Förstår eller blir nekade sanering för att dom inte haft skulder hos kronkalle? Utveckla gärna vad du menar.

Jag vet mycket väl att insolvensen inte är allt men det är den biten som väger tyngst enligt den uppfattning jag fått av min egna process.

Folk som överhuvudtaget inte har anledning att söka skuldsanering söker det ändå.

Jag vet inte vad jag ska med informationen till riktigt. Bägge kriterienra ska uppfyllas. Du kan ha mångmiljonskulder och aldrig få skuldsanering.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387
Hej! Jag behöver er hjälp. Jag har skulder långt upp över öronen, likaså min man.. jag har skulder på över en miljon och gjorde testet via kfm om jag kan bli godkänd för skuldsanering och fick där prel godkänt.
nu undrar jag, hur mycket kan man räkna med att man får tillbaka? Hur ”tajt” kommer man behöva leva? Ni som har skuldsanering, kan ni spara något varje månad? Kan ni känna er fria från ångesten om att ständigt behöva hålla huvudet ovanför vattenytan? Just nu jobbar jag 100% som lärare och driver företag vid sidan av för att vi ska gå runt, det är inte hållbart i längden då jag är helt slutkörd som människa. Vi bor idag i ett hus vi hyr av mina föräldrar, kan kfm be oss flytta för att de ev kan tycka att det kostar för mycket att bo där?
kan man stå på abonnemang för telefon och sånt trots skuldsanering?

tsr gärna emot så mycket tips som möjligt, både positivt och negativt.

Vad menar du med att få tillbaka?

Dom kan inte be er flytta, det blir avslag om det är för hög bostadskostnad och man inte löser der lite fort. Det är samma vid löneutmätning, man får några månader på sig, sedan räknas hyran ned till motsvarande fks högsta godtagbara, även om man inte flyttat, så får man helt enkelt prioritera bort annat om man vill ha kvar det dyra boendet.
Företaget kan vara ett problem för skuldsanering, det ska vara enkla förhållanden att reda ut när det kommer till hur intäkter etc kommer in.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Det gör folk ändå? Vadå? Förstår eller blir nekade sanering för att dom inte haft skulder hos kronkalle? Utveckla gärna vad du menar.

Jag vet mycket väl att insolvensen inte är allt men det är den biten som väger tyngst enligt den uppfattning jag fått av min egna process.
Skalla dig inte blodig är mitt tips… verkar vara nån sorts njutning i att inte berätta allt på en gång/förklara selektivt med syfte att förvirra (vad annars), enligt min uppfattning :D
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Skalla dig inte blodig är mitt tips… verkar vara nån sorts njutning i att inte berätta allt på en gång/förklara selektivt med syfte att förvirra, enligt min uppfattning :D
Haha jo, jag har som kommit till den insikten också... Så jag följer rådet jag brukar ge andra, ibland är bästa sättet att reagera att inte reagera alls :axelryck::facejoy:
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Hej! Jag behöver er hjälp. Jag har skulder långt upp över öronen, likaså min man.. jag har skulder på över en miljon och gjorde testet via kfm om jag kan bli godkänd för skuldsanering och fick där prel godkänt.
nu undrar jag, hur mycket kan man räkna med att man får tillbaka? Hur ”tajt” kommer man behöva leva? Ni som har skuldsanering, kan ni spara något varje månad? Kan ni känna er fria från ångesten om att ständigt behöva hålla huvudet ovanför vattenytan? Just nu jobbar jag 100% som lärare och driver företag vid sidan av för att vi ska gå runt, det är inte hållbart i längden då jag är helt slutkörd som människa. Vi bor idag i ett hus vi hyr av mina föräldrar, kan kfm be oss flytta för att de ev kan tycka att det kostar för mycket att bo där?
kan man stå på abonnemang för telefon och sånt trots skuldsanering?

tsr gärna emot så mycket tips som möjligt, både positivt och negativt.
KFM’s test är en indikation, med låg ribba som jag uppfattat det, och är inte lika med att räkna med beviljande i verkligheten.

Jag har skuldsanering sedan ett år och har inte märkt av det ett skit rent ut sagt. Möjligtvis att jag funderar på hur att ev teckna ett gymkort med autogiro kan begränsa mig och att ev leasa en bil. Skulle det vara så, så löser jag även det och ser det inte öht som något som tar någon energi. Tänker inte ens på att jag har skuldsanering längre, att det ”svinnas” ca 20tkr/mån på mig.
Även om min väg till sanering var väldigt kort och beror på pandemi-KK och inte missbruk/konsumtion osv så är den ekonomiska rehabiliteringen extremt nyttig för mig, har varit lite av en slarva och tänker på ett helt nytt mer hållbart sätt nu även om jag bara var skuldsatt i några månader och inte hade några ärenden hos Inkasso/KFM innan jag sökte.

Vad gäller företaget beror det nog på vilken form det bedrivs i och kan ev bli lite bök om det är EF, är det ett AB så är det bara inkomsten och inte innehavet av andelar som påverkas. Vill du söka sanering och har en tanke på att avveckla så är mitt tips att göra det innan du söker/medan du väntar på beslut så blir det en icke-fråga och mindre krångel.

Huruvida hyran är rimlig kan du googla schablon boendekostnad och bilda dig en uppfattning om riktlinjer för din kommun. Är den inte orimlig borde inte det vara några problem, KFM brukar såvitt jag vet inte ha kontakt med hyresvärdar eller intresse av att se kontrakt/avier osv (men kan kanske vara bra att ordna om det inte finns/funnits, just in case).

Jag är ensamstående med två barn och vi klarar oss fint, kan spara 1-2000 per månad (har 1000 i s k buffert) och har både mobil-, elavtal, tecknat nya djurförsäkringar och streamar det mesta, inget krångel någonstans (hittills iaf).
Mao har jag ingenting med KFM längre att göra (förutom de månatliga inbetalningarna), skuldsanering är fantastiskt och ingenting att vara rädd för. Tvärtom känns livet enklare, jag är mindre stressad, mer tacksam och har mycket mer kvalitetstid och harmoni i mitt liv.
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 826
Mottagna reaktioner
6 294
Poäng
4 147
Hej! Jag behöver er hjälp. Jag har skulder långt upp över öronen, likaså min man.. jag har skulder på över en miljon och gjorde testet via kfm om jag kan bli godkänd för skuldsanering och fick där prel godkänt.
nu undrar jag, hur mycket kan man räkna med att man får tillbaka? Hur ”tajt” kommer man behöva leva? Ni som har skuldsanering, kan ni spara något varje månad? Kan ni känna er fria från ångesten om att ständigt behöva hålla huvudet ovanför vattenytan? Just nu jobbar jag 100% som lärare och driver företag vid sidan av för att vi ska gå runt, det är inte hållbart i längden då jag är helt slutkörd som människa. Vi bor idag i ett hus vi hyr av mina föräldrar, kan kfm be oss flytta för att de ev kan tycka att det kostar för mycket att bo där?
kan man stå på abonnemang för telefon och sånt trots skuldsanering?

tsr gärna emot så mycket tips som möjligt, både positivt och negativt.
För min del är min skuldsanering en ynnest trots att jag inte haft löneutmätning innan. Fick mina första skulder hos kfm sommaren 2018 och fick inledande november samma år. Sista året innan var det en enda stress att få nya lån för att betala andra lån så jag har ett helt annat lugn idag. Jag har tecknat både mobilabonnemang och bredband under min sanering blev dock nekad av något bolag.
Du kommer att få pengar till hyran samt ett förbehållsbelopp, mitt ligger på runt 5000 jr samt en buffert på 900 kr samt 290 kr till läkemedel osv.
Behöver du pengar till att ta dig till och från jobbet får du behålla det samt till barnomsorg.
Har du barn får du behålla mer och är ni två kan summan bli annorlunda utifrån vad den andra tjänar och detta är för att om den andra tjänar mer så ska den stå för mer av hyran.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
1: Testet på KFM:s sida är vägledenade ( https://www.kronofogden.se/4.4b3cc579179bc5852432ec8.html#/bakgrund )

2: Ett bra sätt att förstå hur mycket man får behålla i förbehåll är genom att göra förbehållsbeloppsberäkning ( https://www1.kronofogden.se/wfmp1/fbbb-web/html/index.html ) ... men tänk på att denna är kopplad mot _löneutmätning_ och inte skuldsanering. Så detta är inte helt sanningsenligt utifrån en skuldsanering.

3: På skatteverket kan man läsa mer djupgående om vem som kan få skuldsanering ( https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.5/322268.html ) samt vad en skuldsanering innebär ( https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.5/322267.html ).
Det finns även en bra sida som Kronofogden ligger bakom ( https://deladinkunskap.kronofogden.se/overskuldsattning/kapiteloversikt ) som man kan få matnyttig info från och just skuldsanering finns under kapitel 4.

4: Ett av kraven är att sökande ska vara svårt skuldsatt. Med andra ord kvalificerat insolvent som betyder:

Skuldsaneringslag (2016:675)​

7 § Skuldsanering får beviljas om gäldenären inte rätteligen kan betala sina skulder och denna oförmåga med hänsyn till samtliga omständigheter kan antas bestå under överskådlig tid (kvalificerad insolvens).​

Värt att notera här med koppling de de sedvanliga "du ska inte klara av att betala dina skulder på 15 år" är detta:
"I den nya skuldsaneringslagen preciseras och nyanseras kravet på kvalificerad insolvens . Ändringen syftar till att motverka den utveckling som har följt på rättsfallet NJA 2010 s. 496 och som har inneburit att utgångspunkten för vad som är att betrakta som överskådlig tid mera regelmässigt kommit att bestämmas till 15 år."

5: Vid skuldsanering får du behålla förbehållsbeloppet som är din boendekostnad tillsammans med normalbeloppet. Normalbeloppet är det du ska använda dig av för att betala
mat, kläder, hygien/hygienartiklar, telefon, hushållsel, försäkringar, andra mindre utgifter för tillfälliga behov. Och 2022 är normalbeloppet för en ensamstående vuxen 5157 kr.
Du får behålla en buffert också som är individuellt satt, men alla får alltid en schablonbuffert om 500 kr
( www.kronofogden.se/download/18.447a6c03157f5a7f51a8a0/1547470557278/6_16_skusan_buffert_betalningsutrymme_skuldsanering.pdf )

6: Boendekostnad vid en skuldsanering som anses okej är kopplat till vad FSK har satt upp som högsta godtagbara bostadskostnad. Och den är olika beroende på vart i landet du bor - och så vitt jag vet finns den senast uppdaterade föreskriften här ( https://lagrummet.forsakringskassan...9c217c1f0156737f4/1636104566707/GFKFS2106.pdf )

7: Om man har fått sin skuldsanering godkänd så betalar man ett bestämt belopp varje månad till Kronofogden med ett specifikt OCR-nummer som man får veta vad det är vid inledande. Juni (midsommar) och december (jul) är betalningsfria - mao du betalar ingenting utan då behåller du den summan du skulle ha betalat och sparar den som buffert.

8: I början är de flesta oroliga och nervösa. Man funderar på hur tusan man ska klara sig på det normalbelopp man får behålla. Detta lugnare dock ned sig för de flesta efter ett tag när man inser att det går att leva helt okej på normalbeloppet. Samt att man inser att de två betalningsfria månaderna hjälper en att få en mer än dräglig tillvaro.
Ett tips är dock att man sätter sig ned och gör en genomtänkt budget och ser vart man kan börja tänka smartare/klokare. Mat tenderar att vara en post där pengar rinner väg och som man då kan spara in en hel del på.

10: Kolla om du kan få tid hos kommunens skuld- och budgetrådgivare innan du ansöker. Det ses som positivt om du har haft ett sådant besök samt att det kan även vara till stor hjälp för dig/er på många plan då detta med skuldsaneringsansökan kan lätt stressa upp en och göra att det mest enkla och självklara blir som att försöka lösa rubriks kub.

... det var väl det jag kom att tänka på som återkoppling till dig @123turgumma
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp