• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387
Förklara då vad jag har missförstått
Det finns en stark ägandepresumtion i lagfartsinnehavet. Kronofogden måste utreda att ägarförhållandena är annorlunda för att spräcka det.
Vad du ska med äktenskapsförordet att göra har jag inte en aning om.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 826
Mottagna reaktioner
6 294
Poäng
4 147
Om man söker skuldsanering och man är gift men huset står på frun kan de utmäta det då? Köptes 2018 och har alltid stått på henne redan från början.
Nej skuldsaneringen gör inga tillgångsundersökningar.
 

Fadedfromblack

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
30 Oktober 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Hej!
Jag har några frågor angående skuldsanering och hoppas någon härinne är kunnig och vänlig nog att svara:

Jag har ansökt om skuldsanering nyligen och väntar på svar. Det jag undrar över är huruvida min pappa kommer att få reda på att jag har skuldsanering eller om han bara kommer att börja få fakturor från borgenären på inbetalningar för det lån vi båda står för när jag släpper det vidare till Kronofogden.

Jag hade isåfall tänkt betala dessa fakturor med hjälp av min sambo för att han inte själv ska behöva påverkas ekonomiskt. Han är pensionär och har inte så mycket pengar. Skulle detta fungera? Eller skulle det på något sätt riskera min eventuella skuldsanering?
Bryr dom sig huruvida pengarna kommer från mig (mitt konto) eller inte så länge jag håller mig till betalplanen?

mvh T.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 826
Mottagna reaktioner
6 294
Poäng
4 147
Han kommer bli ansvarig för att betala hela lånet. Skulle du få en skuldsanering beviljad så får man inte gynna en enskild borgenär.
Fast om lånet står på pappan och han inte anmäler det till kronofogden så är det inget som hindrar sambon att betala det.
Hej!
Jag har några frågor angående skuldsanering och hoppas någon härinne är kunnig och vänlig nog att svara:

Jag har ansökt om skuldsanering nyligen och väntar på svar. Det jag undrar över är huruvida min pappa kommer att få reda på att jag har skuldsanering eller om han bara kommer att börja få fakturor från borgenären på inbetalningar för det lån vi båda står för när jag släpper det vidare till Kronofogden.

Jag hade isåfall tänkt betala dessa fakturor med hjälp av min sambo för att han inte själv ska behöva påverkas ekonomiskt. Han är pensionär och har inte så mycket pengar. Skulle detta fungera? Eller skulle det på något sätt riskera min eventuella skuldsanering?
Bryr dom sig huruvida pengarna kommer från mig (mitt konto) eller inte så länge jag håller mig till betalplanen?

mvh T.
Din pappa kommer bli skyldig att betala hela beloppet även om din del ingår i din skuldsanering.
Om din sambo sen ger han det belopp han betalar varje månad är inget någon får reda på.
Dock så får han reda på att du har sökt skuldsanering.
 

Fadedfromblack

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
30 Oktober 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Fast om lånet står på pappan och han inte anmäler det till kronofogden så är det inget som hindrar sambon att betala det.

Din pappa kommer bli skyldig att betala hela beloppet även om din del ingår i din skuldsanering.
Om din sambo sen ger han det belopp han betalar varje månad är inget någon får reda på.
Dock så får han reda på att du har sökt skuldsanering.
Jag förstår! Vet du på vilket sätt han får reda på att jag får skuldsanering? Ringer dom och berättar, får han post eller Kivra kanske?
Är det i samband med inledande eller längre fram när det definitiva beskedet kommer?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387
Hej!
Jag har några frågor angående skuldsanering och hoppas någon härinne är kunnig och vänlig nog att svara:

Jag har ansökt om skuldsanering nyligen och väntar på svar. Det jag undrar över är huruvida min pappa kommer att få reda på att jag har skuldsanering eller om han bara kommer att börja få fakturor från borgenären på inbetalningar för det lån vi båda står för när jag släpper det vidare till Kronofogden.

Jag hade isåfall tänkt betala dessa fakturor med hjälp av min sambo för att han inte själv ska behöva påverkas ekonomiskt. Han är pensionär och har inte så mycket pengar. Skulle detta fungera? Eller skulle det på något sätt riskera min eventuella skuldsanering?
Bryr dom sig huruvida pengarna kommer från mig (mitt konto) eller inte så länge jag håller mig till betalplanen?

mvh T.
När fordran anmäls till skuldsanering bör dom ange där att det finns medlåntagare eller borgensman, och det vore ganska rimligt att banken meddelar andra personen att han får betala resten eftersom delar av lånet kommer skuldsaneras bort.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387

Fadedfromblack

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
30 Oktober 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
När fordran anmäls till skuldsanering bör dom ange där att det finns medlåntagare eller borgensman, och det vore ganska rimligt att banken meddelar andra personen att han får betala resten eftersom delar av lånet kommer skuldsaneras bort.
Låter rimligt! Jag antar att jag inte behöver vara rädd för att de kommer att kräva honom på hela lånet för betalning omgående utan att han får fortsätta betala månadskostnaderna? Ingen risk att han får andra problem pga mig? Det rör sig om 350 000 kronor.
 

viggeloo

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
5 Augusti 2019
Meddelanden
721
Mottagna reaktioner
174
Poäng
357
Så om jag har 300 000 som skulle ingå i min skuldsanering med på lånet finns medlåntagare samt borgensman kommer skuldsaneringen räkna med en del av lånet eller utesluts det helt att de inte räknar med det utan att medlåntagaren samt borgensmannen har ansvaret över lånet under min skuldsanering? Eller kommer min del räknas i och resten av summan har de ansvar över?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp