• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

persson1

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
25 Augusti 2019
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Har läst endel i denna tråden men är fortfarande osäker på vissa saker:
Kan jag spara pengar utan att dom får reda på det? Jag kommer garanterat kunna spara en hel del då mina intressen och hobbys inte är speciellt dyra.

Och om jag nu lyckas spara ihop massa pengar och kanske får in pengar på annat sätt så att jag har en klumpsumma efter ett par år, som skulle kunna betala av säg 20-30% utav mina skulder innan skuldsaneringen startade. Vad gör man då? Söker man omprövning så förstår jag det som att man bara får lov att betala mer istället?

Ska man istället spendera alla pengar man får över? Inget jag vill göra direkt men...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Men de ska man ju ha sin budget till :) dvs sparandet inkl dom betalningsfria månaderna
Jo men i början av en skuldsanering så kanske man inte hunnit spara så mycket.
Jag blev sjukskriven i princip hela 2018 och det tog månader innan jag fick ersättning från Försäkringskassan. Det gjorde att jag är där jag är idag. Innan dess kunde jag betala på mina lån osv.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Har läst endel i denna tråden men är fortfarande osäker på vissa saker:
Kan jag spara pengar utan att dom får reda på det? Jag kommer garanterat kunna spara en hel del då mina intressen och hobbys inte är speciellt dyra.

Och om jag nu lyckas spara ihop massa pengar och kanske får in pengar på annat sätt så att jag har en klumpsumma efter ett par år, som skulle kunna betala av säg 20-30% utav mina skulder innan skuldsaneringen startade. Vad gör man då? Söker man omprövning så förstår jag det som att man bara får lov att betala mer istället?

Ska man istället spendera alla pengar man får över? Inget jag vill göra direkt men...
Jag förstår inte riktigt. Det låter som att du inte är i behov av en skuldsanering om du kan betala på lån osv.
Vilka menar du med dom ?
 

persson1

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
25 Augusti 2019
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag förstår inte riktigt. Det låter som att du inte är i behov av en skuldsanering om du kan betala på lån osv.
Vilka menar du med dom ?
Förlåt för min otydlighet, jag har blivit beviljad skuldsanering nyligen och då man får behålla juni samt decemberlönen så kommer jag kunna spara undan endel pengar, sen vet man ju aldrig under 5 års tid vad som händer, vinner på lotto,får arvpengar eller vad som. Det är bara teoretiska frågor jag har.
Får jag spara pengar?
Kan "kronofogden" se om jag sparat undan?
Är det ens någon idé att spara undan eller behålla större summor pengar?

Jag har förstått det som att 5 år är stående oavsett? Att man bara får lov att betala mer om man söker omprövning med mer pengar i kassan. Eller har jag fel?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Förlåt för min otydlighet, jag har blivit beviljad skuldsanering nyligen och då man får behålla juni samt decemberlönen så kommer jag kunna spara undan endel pengar, sen vet man ju aldrig under 5 års tid vad som händer, vinner på lotto,får arvpengar eller vad som. Det är bara teoretiska frågor jag har.
Får jag spara pengar?
Kan "kronofogden" se om jag sparat undan?
Är det ens någon idé att spara undan eller behålla större summor pengar?

Jag har förstått det som att 5 år är stående oavsett? Att man bara får lov att betala mer om man söker omprövning med mer pengar i kassan. Eller har jag fel?
Nej kfm är inte inblandad i din skuldsanering på det viset.
Du får spara precis vad du vill men vinst,arv osv bör omprövas om det är en större summa.
 

persson1

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
25 Augusti 2019
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Nej kfm är inte inblandad i din skuldsanering på det viset.
Du får spara precis vad du vill men vinst,arv osv bör omprövas om det är en större summa.
Okej tack! Ursäkta för jobbiga frågor men vad innebär större summa då?

Och är det någon som har haft skuldsanering och sen vunnit pengar ? Vad säger kfm om det? Bryr dom sig var pengarna kommer ifrån vid omprövning?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Okej tack! Ursäkta för jobbiga frågor men vad innebär större summa då?

Och är det någon som har haft skuldsanering och sen vunnit pengar ? Vad säger kfm om det? Bryr dom sig var pengarna kommer ifrån vid omprövning?
Man fyller i varför man omprövar, detta görs via din inloggning till kfm.
Större summa svårt att säga men personligen hade jag nog gjort vid 15000-20000 kr.
 

persson1

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
25 Augusti 2019
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Man fyller i varför man omprövar, detta görs via din inloggning till kfm.
Större summa svårt att säga men personligen hade jag nog gjort vid 15000-20000 kr.
Sista frågan då, kan man få kortare betaltid om man omprövar med en större summa pengar ? Eller blir det bara att jag får betala mer ?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Sista frågan då, kan man få kortare betaltid om man omprövar med en större summa pengar ? Eller blir det bara att jag får betala mer ?
Du får betala in en engångssumma.
Om någon borgenärer omprövar så kan skuldsaneringen förlängas med upp till två år.
 

persson1

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
25 Augusti 2019
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Du får betala in en engångssumma.
Om någon borgenärer omprövar så kan skuldsaneringen förlängas med upp till två år.
Jaha? Frågan kvarstår, kan jag få kortare tid vid inbetalning av större summa? Eller kan den bara förlängas? Isf är det ju lika bra att spendera alla pengar som blir till övers.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp