• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

losern

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
3 April 2012
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
93
Poäng
257
När du har skuldsanering så upphör räntan att ticka på så de har ingen skyldighet att redovisa ränta det är bara en bonus om någon gör det.
Ja, jag är ekonom så det har jag full koll på. Lite luddigt dock när man har lån till privatpersoner med skrivna reverser där det utgick ränta
och där räntan slutade räknas när saneringen startade. Högst troligt har de inte tagit upp någon ränta på betalningen som gjordes i januari 2021,
som bestod av 30 k till person 1 och 15 k till person 2. En del av dessa 45 k skulle ju ifs jag kunna hävda vara ränta och så får väl Skatteverket
underkänna det om de har någon annan åsikt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Fick min deklaration.

Det syns ju klart och tydligt att jag har ett ISK på avanza i deklarationen, är det inte lite konstigt att ingen borgenär har protesterat över det?

Har även kommit upp i så pass högt belopp på sparkontot att skatt har dragits, men sparkontot kan dom ju inte protestera emot.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Fick min deklaration.

Det syns ju klart och tydligt att jag har ett ISK på avanza i deklarationen, är det inte lite konstigt att ingen borgenär har protesterat över det?

Har även kommit upp i så pass högt belopp på sparkontot att skatt har dragits, men sparkontot kan dom ju inte protestera emot.

Borgenärerna ser inte det? Dom ser bara utfallet av deklarationen
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Varför skulle dom bara kunna protestera mot isk men inte ett sparkonto förresten?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Fick min deklaration.

Det syns ju klart och tydligt att jag har ett ISK på avanza i deklarationen, är det inte lite konstigt att ingen borgenär har protesterat över det?

Har även kommit upp i så pass högt belopp på sparkontot att skatt har dragits, men sparkontot kan dom ju inte protestera emot.
Varför dom inte protesterar beror väl på att borgenärerna inte kan ta del av din deklaration och varken ISK eller sparkonto syns på en kreditupplysning…
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Varför skulle dom bara kunna protestera mot isk men inte ett sparkonto förresten?

Jag tänker att det är en sak att lägga pengar på hög, man ska ju kunna spara under en skuldsanering men att det kanske anses mer stötande om man ser till att pengarna växer på börsen. Räntan på ett sparkonto är ju inte mycket att tala om.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag tänker att det är en sak att lägga pengar på hög, man ska ju kunna spara under en skuldsanering men att det kanske anses mer stötande om man ser till att pengarna växer på börsen. Räntan på ett sparkonto är ju inte mycket att tala om.
Det är nog kapitalet som så som är det dom isåfall anmärker på
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Det är nog kapitalet som så som är det dom isåfall anmärker på
Men det borde man ju enkelt kunna argumentera för? Beroende på lön, så med 2 betalfria månader/år samt buffertpengen man får behålla varje månad, så kan man ju spara undan en hel del pengar…
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Men det borde man ju enkelt kunna argumentera för? Beroende på lön, så med 2 betalfria månader/år samt buffertpengen man får behålla varje månad, så kan man ju spara undan en hel del pengar…
Säkert.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp