• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Står ju att de nya beloppen tillämpas redan nu så det är nog redan klart för dom som söker nu.
Jag väntar på slutgiltigt beslut på min ansökan, där ligger de gamla siffrorna till grund. Detta innebär ju att en ny uträkning behöver upprättas, skickas ut för godkännande igen och ytterligare väntetid innan man får ett slutgiltigt beslut. Söker man nu, efter januari, så är det säkert med. Inte för oss som sökt men ej fått beslut.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Jag väntar på slutgiltigt beslut på min ansökan, där ligger de gamla siffrorna till grund. Detta innebär ju att en ny uträkning behöver upprättas, skickas ut för godkännande igen och ytterligare väntetid innan man får ett slutgiltigt beslut. Söker man nu, efter januari, så är det säkert med. Inte för oss som sökt men ej fått beslut.
Stod iofs att det var publicerat 8 december
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Nej, det handlar om en lagändring. Framgår på KF: sida (pressmeddelanden) :

Lagändring i juni påverkar ärende om skuldsanering redan nu​

Från och med juni nästa år får barnfamiljer med löneutmätning mer kvar i plånboken. Orsaken är en lagändring. Men redan nu påverkar ändringen ärenden om skuldsanering.
Jo jag vet att det ändrats lite där framöver

Men vi provar igen då, det är alltså inget nytt att förbehållsbeloppet ändras vid varje årsskifte Så har det varit åtminstone sedan 2006, men gissningsvis längre bak i tiden med. Det görs maskinellt utom för ett fåtal där man brukar få sitta och justera manuellt i början av januari.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Jo jag vet att det ändrats lite där framöver

Men vi provar igen då, det är alltså inget nytt att förbehållsbeloppet ändras vid varje årsskifte Så har det varit åtminstone sedan 2006, men gissningsvis längre bak i tiden med. Det görs maskinellt utom för ett fåtal där man brukar få sitta och justera manuellt i början av januari.
Nu är det dock inte bara justering av det årliga förbehållsbeloppet som det brukar vara, utan en förändring i kategorier för barn, från 2 kategorier till 4, med olika belopp som höjts upp till 1400/barn. Det är lite större ökning än den årliga justeringen av förbehållsbeloppen.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Tillämpas redan nu…skriver 8 december
Spelar väl mindre roll vad som står där när det handlar om en lagändring? Ja ansökte man när KFM visste om den kommande förändringen så ja- då kanske de räknade med detta i förbehållet. Men det gäller fortfarande för tid efter januari 2022. Om du läser så skrev jag att mitt förbehåll grundar sig på de gamla siffrorna och frågade om man då kunde begära ändring.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Förbehållsbelopp för ensam vuxen ökar med 1 krona också. Bara att ompröva och bättra på kön där:)
Kommer generera bra med papper där kronan
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Spelar väl mindre roll vad som står där när det handlar om en lagändring? Ja ansökte man när KFM visste om den kommande förändringen så ja- då kanske de räknade med detta i förbehållet. Men det gäller fortfarande för tid efter januari 2022. Om du läser så skrev jag att mitt förbehåll grundar sig på de gamla siffrorna och frågade om man då kunde begära ändring.

Ja skicka in begäran om det så får du se om det gäller ditt beslut.
Borde framgå hur det ska vara. De som fick skuldsanering före nya lagen trädde i kraft fick inga betalningsfria månader tex, så det är inte så säkert.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp