• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kroken

V.I.P
Poäng: 207
Blev medlem
11 Juli 2012
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
60
Poäng
207
Ser ofta frågor om hur lång tid det tar från ansökan till att man får det berömda telefonsamtalet, likaså vilka frågor man får.

Jag har idag blivit uppringd av handläggare (fick sms ett par timmar innan)
Jag skickade in ansökan den 10/9, så nästan exakt 2 mån tog det för mig.
Fick en blandad känsla av samtalet, och har noll känsla kring om det lutar åt inledande eller ej.

En trevlig handläggare som var rak och tydlig.
Frågorna jag fick följde ansökans olika punkter, samt lite mer om min nuvarande inkomst- som är svår att beräkna pga ej fasta tjänst, ej heltid, men jobbar extratimmar och a-kassan har ej kommit igång osv.
Likaså anledning till skulders uppkomst, och framförallt hur nya skulderna är.
Nya skulder räknade man som de senaste 2-3 åren.

Hon meddelade också att vid ett avslag är det mest rimliga att vänta 6-12 månader tills man söker igen.
Besked kommer inom en vecka via post, men har man Kivra får man beslutet samma dag som det fattas.
Ser ofta frågor om hur lång tid det tar från ansökan till att man får det berömda telefonsamtalet, likaså vilka frågor man får.

Jag har idag blivit uppringd av handläggare (fick sms ett par timmar innan)
Jag skickade in ansökan den 10/9, så nästan exakt 2 mån tog det för mig.
Fick en blandad känsla av samtalet, och har noll känsla kring om det lutar åt inledande eller ej.

En trevlig handläggare som var rak och tydlig.
Frågorna jag fick följde ansökans olika punkter, samt lite mer om min nuvarande inkomst- som är svår att beräkna pga ej fasta tjänst, ej heltid, men jobbar extratimmar och a-kassan har ej kommit igång osv.
Likaså anledning till skulders uppkomst, och framförallt hur nya skulderna är.
Nya skulder räknade man som de senaste 2-3 åren.

Hon meddelade också att vid ett avslag är det mest rimliga att vänta 6-12 månader tills man söker igen.
Besked kommer inom en vecka via post, men har man Kivra får man beslutet samma dag som det fattas.
Vad snabbt du kommer att få svar , jag hade mitt samtal 27/10, skickade in kompletteringar för en månad sedan , ännu inget hört , när jag var i kontakt med min handläggare fick jag svaret att han har mkt att göra . Känns inte alls för positiv .
Hopps du får ett positivt svar , inom dom närmaste dagarna :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

CeciliaGbg

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
23 Februari 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Vad snabbt du kommer att få svar , jag hade mitt samtal 27/10, skickade in kompletteringar för en månad sedan , ännu inget hört , när jag var i kontakt med min handläggare fick jag svaret att han har mkt att göra . Känns inte alls för positiv .
Hopps du får ett positivt svar , inom dom närmaste dagarna :)
Fy vad trögt

Ja, jag fick faktiskt besked nu för en stund sen på Kivra.
Jag fick inledande!
Är så himla glad och lättad, samtidigt som oron gnager att det är lång väg kvar, och vågar inte hoppas allt för mycket.

Jag håller tummarna för dig!
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Någon som vet/ringt och vet om vilken random som helst på KF kundtjänst kan se och svara på ärende om Skuldsanering? eller är det bara den avdelningen eller bara aktuella handläggaren?
 

Loppo89

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
5 Oktober 2021
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Ser ofta frågor om hur lång tid det tar från ansökan till att man får det berömda telefonsamtalet, likaså vilka frågor man får.

Jag har idag blivit uppringd av handläggare (fick sms ett par timmar innan)
Jag skickade in ansökan den 10/9, så nästan exakt 2 mån tog det för mig.
Fick en blandad känsla av samtalet, och har noll känsla kring om det lutar åt inledande eller ej.

En trevlig handläggare som var rak och tydlig.
Frågorna jag fick följde ansökans olika punkter, samt lite mer om min nuvarande inkomst- som är svår att beräkna pga ej fasta tjänst, ej heltid, men jobbar extratimmar och a-kassan har ej kommit igång osv.
Likaså anledning till skulders uppkomst, och framförallt hur nya skulderna är.
Nya skulder räknade man som de senaste 2-3 åren.

Hon meddelade också att vid ett avslag är det mest rimliga att vänta 6-12 månader tills man söker igen.
Besked kommer inom en vecka via post, men har man Kivra får man beslutet samma dag som det fattas.
För mig tog det 5min från avslutat samtal till inledande. Om det tar ett par dagar och du inte hört nått lutar det nog åt avslag. Grundar det på mina egna erfarenheter.. men man vet aldrig! LYCKA TILL
 

goingdown

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
25 Maj 2020
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
24
Poäng
102
Hur lång tid tog det för er från godkänd betalplan till att få ett beslut? Har någon fått avslag på beslutet?
 

CeciliaGbg

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
23 Februari 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
För mig tog det 5min från avslutat samtal till inledande. Om det tar ett par dagar och du inte hört nått lutar det nog åt avslag. Grundar det på mina egna erfarenheter.. men man vet aldrig! LYCKA TILL
Jag fick svar via kivra senare samma dag.
Beslut om inledande!
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Jag kommer ev få omvårdnadsbidrag retroaktivt om ca 9000:-. Avdrag kommer göras för bostadsbidrag för samma tid så totalt blir det ca 4000:- kvar efter skatt.

Jag kommer även ev få fortsättningsvis 1240:- omvårdnadsbidrag före skatt/mån, blir 800:- efter skatt och sänkt bostadsbidrag med 300:- = alltså en ökning på ca 500:-/mån.
Är detta något att ompröva för…?
Har en betalplan på 1200:- och fick beviljad sanering i mitten på september.
 
Senast ändrad:

Megakramiz

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
15 December 2019
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Någon som vet hur lång tid det tar innan man får svar från tingsrätten efter överklagan omprövning betalplan? Det var en miss ang bostadsbidraget och blev hänvisade att överklaga till tingsrätten, då bifogade jag även underlaget från försäkringskassan
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Jag kommer ev få omvårdnadsbidrag retroaktivt om ca 9000:-. Avdrag kommer göras för bostadsbidrag för samma tid så totalt blir det ca 4000:- kvar efter skatt.

Jag kommer även ev få fortsättningsvis 1240:- omvårdnadsbidrag före skatt/mån, blir 800:- efter skatt och sänkt bostadsbidrag med 300:- = alltså en ökning på ca 500:-/mån.
Är detta något att ompröva för…?
Har en betalplan på 1200:- och fick beviljad sanering i mitten på september.
Jag skulle skicka in en ansökan om omprövning men det kommer inte ändras på dem grunderna. Men för att vara på säkra sidan så man själv anmält allt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp