• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lia20

Viktig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
25 Augusti 2019
Meddelanden
68
Mottagna reaktioner
97
Poäng
247
Och det innebär man har en prick i registret i princip? Till fem år gått?
Säger pricken man har sanering eller skulle man tex kunna ha abonnemang eller ja ta tex köpa bostad med en partner efter betalningsplanen eller är det till skuldsaneringen är helt över och kan inte göra ngt tills dess.
Men om man ökar sin lön efter 3 år när planen är slut, men ännu är under sanering. Ska man meddela det då?
Anmärkningen, ”pricken”, är kvar hela skuldsaneringsperioden, dvs 5 år.

Inkomstförändring som innebär ökat betalningsutrymme ska meddelas enligt samma principer som vid betalplan, även efter att betalplanen är slut. Men det är nog endast vid rejäla förändringar som det skulle innebära någon ändring
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nyfiken751

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
29 Juli 2021
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Anmärkningen, ”pricken”, är kvar hela skuldsaneringsperioden, dvs 5 år.

Inkomstförändring som innebär ökat betalningsutrymme ska meddelas enligt samma principer som vid betalplan, även efter att betalplanen är slut. Men det är nog endast vid rejäla förändringar som det skulle innebära någon ändring
Det där är en fråga ja lyft flera gånger till budget och skuldrådgivare samt skusan, Om du fått 3 år betalningsplan spelar de ingen roll om du har löneökning sista två åren, Man får ju 3 år som i vissa fall som mitt att mina barn har länge haft föräldrer som är skuldsatt, ngn får gärna rätta mig om man är 100% säker
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej
Fick idag ett brev från KF, där jag ska ge medgivande för exfru som har sökt skuldsanering för några gemensamma lån.
Jag vill inte godkänna det, då hon vägrar betala halva summan för ett gemensamt lån som vi tog från min vän.
Den finns inte med i hennes ansökan.
Vad händer om jag inte ger mitt medgivande?
Tacksam för sva

Och det innebär man har en prick i registret i princip? Till fem år gått?
Säger pricken man har sanering eller skulle man tex kunna ha abonnemang eller ja ta tex köpa bostad med en partner efter betalningsplanen eller är det till skuldsaneringen är helt över och kan inte göra ngt tills dess.
Men om man ökar sin lön efter 3 år när planen är slut, men ännu är under sanering. Ska man meddela det då?
Precis, anmärkningen år kvar i fem år och jag tror att du ska göra som under betalplanen ompröva vid större ökningar alt minskning av inkomst
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Jag hade en del lån som bara vara några månader gamla men jag fick visa att jag använt dom till att betala andra lån så min sanering fick godkänt.
Hade jag lagt dom på spel el konsumtion så hade utfallet kanske blivit annorlunda.
Ok! Hur visar man detta? Via konto utdrag?
Jag har betalt mkt ibland men sen blivit ”tvungen” att ta ut de för att kunna köpa mat eller tanka bilen för att ens komma till jobbet
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Ok! Hur visar man detta? Via konto utdrag?
Jag har betalt mkt ibland men sen blivit ”tvungen” att ta ut de för att kunna köpa mat eller tanka bilen för att ens komma till jobbet
Jag fick visa upp kontoutdrag.
Ett flertal låneforetag hade lämnat in fel uppgifter tex att lånen var tagna långt efter ansökan samt uppgivit fel summa samt hittat på lån jag inte tagit, det fick jag motbevisa med att visa upp dokument på lånen osv.
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Jag fick visa upp kontoutdrag.
Ett flertal låneforetag hade lämnat in fel uppgifter tex att lånen var tagna långt efter ansökan samt uppgivit fel summa samt hittat på lån jag inte tagit, det fick jag motbevisa med att visa upp dokument på lånen osv.
Ok! Då ska jag skriva ut alla avtal på alla lån det kan vAra bra att ha då ?
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
På grund av strul och felaktiga besked från KF och borgenärer så har jag nu efter drygt ett år nu återkallat den och skickat in en ny.
Skuldsaneringen var inledd och jag har betalat till KF sedan början på året.

Idag fick jag en bekräftelse från KF på att jag återkallat min ansökan, och det står att dom kommer betala tillbaka det jag betalat in till dom... stämmer detta?
När och hur betalar dom tillbaka det i så fall?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
På grund av strul och felaktiga besked från KF och borgenärer så har jag nu efter drygt ett år nu återkallat den och skickat in en ny.
Skuldsaneringen var inledd och jag har betalat till KF sedan början på året.

Idag fick jag en bekräftelse från KF på att jag återkallat min ansökan, och det står att dom kommer betala tillbaka det jag betalat in till dom... stämmer detta?
När och hur betalar dom tillbaka det i så fall?
Har du inte fått beviljat skuldsaneringen ?
Det betalas tillbaka om du inte har ett skuldsaldo hos Kfm för då tillfaller pengarna Kfm.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
På grund av strul och felaktiga besked från KF och borgenärer så har jag nu efter drygt ett år nu återkallat den och skickat in en ny.
Skuldsaneringen var inledd och jag har betalat till KF sedan början på året.

Idag fick jag en bekräftelse från KF på att jag återkallat min ansökan, och det står att dom kommer betala tillbaka det jag betalat in till dom... stämmer detta?
När och hur betalar dom tillbaka det i så fall?
Sällan man stöter på det här.
Men minns jag rätt så är det om du hade löneutmätning vid inledandet så kommer det i stället utmätas.

Hade du inte det kanske det betalas ut till dig.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp